Turbo tips för lågpris turbos?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Allx »

GT42 finns i 70-94 och 75-102 kompressorhjul
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Allx skrev:GT42 finns i 70-94 och 75-102 kompressorhjul
Menar du att 70-94 är det minsta kompressorhjulet i GT42?

Blir i så fall för stor turbo..
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

GT 42 finns med MINST dessa storlekar på Kompressor:
Exducer 88mm inducer 60.9mm + 62.2mm + 63.5mm + 64.7mm

Exducer 94.1mm Inducer 62.4mm + 66.5mm + 67.8mm + 69.1mm + 70.4mm

Exducer 102.4mm Inducer 75mm

Alla är egentligen för stora till denna set-up + att Garretts bladvinklar är sämre på dessa låga tryck än vad Holsets är (ger sämre verkningsgrad)

Möjligen kan man använda den minsta (60.9x88mm) den kan bli lite bättre än HX40 med 60x86 kompressor samt 64x76mm turbin men sämre än HX40 med 58 eller 60x86 kompressor och 67x76mm turbin. (på denna set -up) Man måste vara noga med oljetillförseln på GT42, dels har den grov axel som bromsar spool mera än HX40 men även ett klent axiallager som ofta går sönder (risken för detta är dock minimal här eftersom det är så lågt ladd)

Varför tror ni att det finns så många storlekar på kompressorhjulen?
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Så går vi på en färdig köpe turbo så antar jag denna är svårslagen med tanke på priset?
Sen bara svetsa fast wastegate armen och köra separat wastegate.

Holset super Hx40-17 med inbygd wastegate
Kompressor: 60/86mm
Turbin:75/65mm
Avgashus: Nr17
Fläns: T4 Twin entry 82,5x70mm
Fläns downpipe: 101,5mm V-Band
Oljetryck: M12 banjo
Oljeretur: CC-mått Ca 51mm
Vattenkyld: Nej
storlek på anslutning inlopp: 102mm (4")
Packningar medföljer
Pris 5096kr
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

BiTurbo skrev:Vad tror ni om denna?
Original Garrett, ej Kina. nyrenoverad och säljes för högstbjudande.
Kompressorhjul: 64/84mm
Turbinhjul: 80/87mm. Hus: 1.19
Pris 3600kr

Eller är det för stort för 5-600hk?
Den är för stor. (på många olika sätt) Troligast är det en TA45 (äldre än GT42) och i storlek med GT45.
Kolla måtten på turbinhjulet så ser du att det stämmer ganska bra med den HX50 som du visade bänkpapper på (den har 86x80mm) Holsets turbiner är mycket fina om man väljer de största typerna i serien och 86x80 är den näst största till HX50 serien, vilket betyder att det är ett mycket bra turbinhjul. Men en sån turbo blir stor o klumpig så du behöver inte vara ledsen för missad affär.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

BiTurbo skrev:Så går vi på en färdig köpe turbo så antar jag denna är svårslagen med tanke på priset?
Sen bara svetsa fast wastegate armen och köra separat wastegate.

Holset super Hx40-17 med inbygd wastegate
Kompressor: 60/86mm
Turbin:75/65mm
Avgashus: Nr17
Fläns: T4 Twin entry 82,5x70mm
Fläns downpipe: 101,5mm V-Band
Oljetryck: M12 banjo
Oljeretur: CC-mått Ca 51mm
Vattenkyld: Nej
storlek på anslutning inlopp: 102mm (4")
Packningar medföljer
Pris 5096kr
Turbinen är inte 75x65, jag förstår inte varför de envisas med att skriva fel mått (kanske de trimmat sitt Skjutmått :hihi: )
Den är 76x64, i minsta laget när man vet att det finns bättre tillgängliga (som jag skrev i nån post ovanför, så tror jag att GT42 av liten storlek blir bättre än denna turbo till din motor)

Jag trodde du ville ha vattenkylning, HX40 finns med vattenkylning och detta ger dig bekvämlighet vid användning av bilen.

Den inbyggda wastegaten går inte att använda på bensinmotorer (den är till för dieslar med högt ladd, och turbon är byggd till en dieselmotor)
Ska du stänga igen den så är det bäst att svetsa igen hålet, svetsar du enbart armen så har det blivit att den småläcker vid flera tillfällen.
Snyggast/bäst/mest viktbesparande (du ville ju ha en lätt turbo) blir att gå loss med vinkelkapen på huset och skära bort all gods kring waste-gate och utlopp samt svetsa dit en V-band anslutning.

T4 fläns är heller inget måste eller fördel på nåt sätt (till dessa effektnivåer) ska man se på det krasst så gör det ju bara installationen tyngre.
Ytterligare viktbesparing får du om du skär bort flänsen och kör V-band in också, då kan du även placera wastegate direkt på avgashuset (ännu mer viktbesparing)
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Menar du att hela avgashuset blir större för att det är T4 fläns? för om du bara menar flänsen så lär det ju inte vara många gram i skillnad?
Tänker att två rör borde vara lättare att svetsa fast i en T4 fläns än i en T3 då du har lite större yta på T4 ?

Vatten kylning var mer en undran om inte det behövs vid banracing i 15-20 min för att förlänga livslängden på lagerdelen?
Men om det håller ändå så är det ju enklare installation utan vatten..

Garrett GT42 tyckte du ju var sämre än Holset HX40 på spool och oljetillförsel så då hoppar vi den..

Grejen är att dom med inbyggd wastegate är 1200kr billigare än dom utan??
Borde inte vara några problem att svetsa fast ventilen i hålet så det blir tätt.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Om hela avgashuset blir tyngre med T4 fläns så finns ännu billigare turbo nu att köpa:

Holset Super HX40 med intern wastegate
-Kompressor 60/86mm.
-Turbin 75/65 mm.
-Turbinhus 16cm² med intern wastegate. Grundtryck 1,6 bar.
-T3 twin-entry
-6-bult mot downpipe

Pris 4490kr :thumbright:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

De är billigare med integrerad W/G för att ingen vill ha dem, alla frågar efter smidiga avgashus utan integrerat bara för att de inte vill ha tunga o klumpiga hus.

Vattenkylning gör ju bilen lättanvänd vid banan, du slipper att kallköra 2-3 varv lugnt tempo och/eller stå aslänge i depån på tomgång. En turbo utan vattenkylning kan rasa rätt kvickt om man slarvar med kallkörning.

Ställ en fråga till Web-shopen om de har monterat ett special turbinhjul, finns inga 75x65 i Holsets katalog.....

En begagnad GT42 med minsta kompressorinducern blir nog bättre till dig, dels för att du sparar pengar och dels för att de är vanliga utan integrerad W/G, du får också din T4 fläns (eller liknande storlek fast special) så att du enkelt kan gå in med rören. Prestandamässigt så spöar den Holseten du skriver om. (för att turbinhjulet är litet i den)

De som är vana att svetsa grenrör tycker dock att det är en barnlek att kona ner rören till T3-anslutning (om de nu är så grova så att de behöver konas)
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Men går det att få fram en sådan GT42 som du nämner?
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Fick svar från KL:
De exakta måtten på turbinhjul är 64/76mm


Och anledningen enligt dom om varför Hx40 med wastegate säljs billigare är:

anledningen är att holset skull minska lagret på några modeller och då köpte vi alla dessa turbos
det är ytterligare några modeller som är nedsatta i pris gäller så länge lagret räcker
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Hasse Bus »

Jens har ju erbjudit sin hjälp, vad fick du för svar utav honom?
https://www.facebook.com/swedishracingmotors
Bläddrar du ner till 15 oktober så har han lagt upp lite capriser.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Johan Lindberg »

De går att få wg husen rejält mycket smidigare med lite slip å svets. Har gjort de med min hx35 just. En rund plugg i wghålet svetsad sen kapat å slipat bort det mesta onödigt matrial och ersat med en kona och vband ut ur turbon
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Johan Lindberg skrev:De går att få wg husen rejält mycket smidigare med lite slip å svets. Har gjort de med min hx35 just. En rund plugg i wghålet svetsad sen kapat å slipat bort det mesta onödigt matrial och ersat med en kona och vband ut ur turbon
Intressant, har du någon bild du kan dela med dig utav?
Du kan maila om du vill, så tar vid det via pm.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Hasse Bus skrev:Jens har ju erbjudit sin hjälp, vad fick du för svar utav honom?
https://www.facebook.com/swedishracingmotors
Bläddrar du ner till 15 oktober så har han lagt upp lite capriser.
Jens verkar ha mycket att göra.
Jag mailade honom i torsdag morse, fick svar fredag kväll som jag svarade på efter 10 minuter med förhoppning om att han skulle svara tillbaka direkt, men inte fått något mer svar efter det.
Så vet ännu inte vad han har att erbjuda?

Blackfriday går ut i morgon, så vi kanske köper någon HX40 i morgon på en webshop om inte Jens eller Whilliam svarar innan dess med vad dom kan få fram?
Skriv svar