Hur vet man vad det är för variant av HX40?Kadett4wd skrev:Det är en hx40 plus en intercooler till salu nu på marketplace(facebook) för 2500kr
Och den ser ju verkligen INTE fin ut..
Hur vet man vad det är för variant av HX40?Kadett4wd skrev:Det är en hx40 plus en intercooler till salu nu på marketplace(facebook) för 2500kr
Varför ska vi göra en projekttråd? och hur ska vi kunna fixa fram bromspapper på olika turbos?? har bara bromspapper med HX50 men inge laddtrycks kurva där.whilliam skrev: Du skriver i fler trådar om samma bil (verkar det som) samla allt i en projekttråd och gör en större ansträngning själv (exempelvis en bromskurva på en sån här motor och med en "känd" turbo OBS: kurvan måste ha minst vrid eller effekt OCH laddtryckskurva)
Även när du letar turbo så får du anstränga dig mer än att bara googla, du får annonsera efter begagnade turbos tills du hittar en lämplig (som "trillat av bandet" eller är begagnad, precis som Kadett4wd skrev, alternativt kan nån firma bygga en åt dig för runt 5-7000)
I den andra tråden skriver du "snäll" turbo och det stämmer inte riktigt, du måste ställa krav på den som mappar att hen (skulle vara kul att se kvinnliga mappare) gör rätt! Man styr vridmomentskurvan med; kamjustering/tändkurva och laddtrycksstyrning - tills vridkurvan blir rak och då blir inte bilen "hysterisk" (framförallt tändkurvan är extremt viktig)
Om man tittar på OEM-applikationer så laddar 90% av alla turbomotorer i världen under 1,0bar (och har gjort i 30-40år), men INGEN turbo har mindre exducer än inducer.whilliam skrev: Man kan även estimera lämpligt laddtryck på ett liknande sätt, vi tar TB70 och HX40 med 60x86mm hjul:
92x92 (TB70 kompressor exducer) = 8464 delat med 70x70 (TB70 kompressorinducer) = 4900 ger: 8464/4900= 1.727 (laddtryck i Bar)
86x86 (HX40 kompressor exducer) delat med 60x60 = 2.05 (laddtryck i Bar)
Formeln ovan, visar att ett idealiskt kompressor-trim för 1 Bar som max ladd är trim 100 - vilket innebär att kompressorns inducer och exducer är lika stora!! Såna hjul tillverkas ej (men kan specialbeställas eller fixas från ett "vanligt" hjul) Leker vi med tanken att ha 60mm exducer på en HX40 och då ihop med 76mm inducer på turbinen så pratar vi en enormt responsiv turbo till låga laddtryck.
Bilfabrikanter jobbar även med att höja 'tomgångsvarvtalet' på turbon med diverse elektroniska hjälpmedel såsom elektronisk återcirkuleringsventil(bov).whilliam skrev:De vet PRECIS vad de sysslar med!!! De bygger turbos som har lägsta möjliga produktionskostnad och räknar du in detta när du gör din bedömning så kan vem som helst förstå att det jag skriver inte alls är uppåt väggarna. (stora turbiner i förhållande till C/W = dyrare produktionskostnad)
Ju mer du närmar dig trim 100 (du skriver mindre exducer än inducer och det funkar inte att överdriva så långt) desto effektivare blir turbon på låga laddtryck och "min" formel (Martins) är en extrem förenkling för att kunna göra enkla estimationer. Trim hundra motsvarar då ett maximalt lämpligt laddtryck av 1Bar och helst ska man nog inte gå så högt upp.
Jag kan hålla med dig om att det är ett extremfall och eftersom det aldrig är testat i praktiken så kanske det inte är optimalt (men teoretiskt sett så ska det funka, och det är ju värt att testa om nu någon vill ha dessa extremt låga tryck.)
Moderna turbos tenderar faktiskt att gå mot högre numeriska trim än förr och detta beror på mer optimala bladvinklar för varje applikation - men återigen det är ingen som tillverkar turbos som är avsedda för att ladda maximalt 1 Bar - det ser du om du granskar nästan vilket kompressordiagram som helst.
Vart hittar jag en sådan? har nu sökt..whilliam skrev:Letade upp ett turbonummer på en HX40 med 67x76mm turbin och 58x86mm 7-bladig kompressor, den sitter på vissa Volvobussar från 2005 så du borde kunna hitta den om du annonserar, numret är 4041180
Den intressanta frågan är väl kanske hur stor (den teoretiska) skillnaden är mellan just en sån och en vanlig Super HX40 kommer att vara just på en sån här motor? Jag har ingen aning, är nyfiken...mest med tanke på att det lär krävas en stor portion tur att hitta just en sån turbo till liknande prisBiTurbo skrev:Vart hittar jag en sådan? har nu sökt..whilliam skrev:Letade upp ett turbonummer på en HX40 med 67x76mm turbin och 58x86mm 7-bladig kompressor, den sitter på vissa Volvobussar från 2005 så du borde kunna hitta den om du annonserar, numret är 4041180
Vart annonserar jag efter en sådan? här? eller finns det något ställe där sådana säljs?