Turbo tips för lågpris turbos?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Tycker också det är bra att fler börjar lägga sig i och skriva sina åsikter.
Och jag förstår helt att en anpassad turbo blir bäst, dock har jag inte koll på hur mycket bättre det blir vid små avvikelser osv. alltså är det märkbar skillnad?

Samt hur vet man att en Holset 67x76mm turbinhjul & kompressor på 58mm blir det bästa för denna Audi V8 4.2L motorn, alltså behöver man inte ha mera in-data för att få fram detta? och lite tester/simuleringar?

Här lite mer info om nuvarande motorn i fråga:
V8 32v ABZ
4172 cm3
84.5 x 93.0 mm borr x slag
comp ratio 10.8
300hk vid 6000rpm
400Nm vid 3300rpm

Varvtalsspärren ligger på 7000rpm

Finns även en på 340hk vid 6600rpm & 410Nm vid 3500rpm med 11,6 i komp om man vill ha högre grund effekt.
Men eventuellt kanske det även byts till en nyare 40 ventilers, komp 11.0 på 360hk vid 7000 rpm & 430Nm vid 3400rpm, med ställbara insugs kammar.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Tore Bjerke »

Hvorfor kjører du ikke en turbo og en intercooler på hver side. når du har v-motor.? Blir ikke det lett og mest effektivt ? Banebil ? Hvilken klasse skal du kjøre ?
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Tore Bjerke skrev:Hvorfor kjører du ikke en turbo og en intercooler på hver side. når du har v-motor.? Blir ikke det lett og mest effektivt ? Banebil ? Hvilken klasse skal du kjøre ?
Ingen klass utan bara på lek.

Jag har en Audi med V8 biturbo motor som jag kör med, MEN det blir ju dubbelt av allt!!
2 turbo med dubbla olje och vatten anslutningar, 2 wastegate, 2 dump ventiler, dubbla tryckrör, dubbla IC, dubbla avgasrör, dubbla lambda sonder, dubbla luft filter, dubbla temp & tryckmätare och dubbla dubbla dubbla......


Det blir mindre total vikt med bara 1 turbo med 1 tryckrör och 1 avgasrör osv.
Sen mindre krångel att justera in allt osv. med bara 1 turbo.

Så denna bil är ett enkelt men roligt lågpris bygge som även kommer vara lagligt på gatan.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Oj oj vilket kort register, såg precis denna på en Audi V8 ABZ motor som dock är smidd och sänkt komp, men std kammar.
GTX4202 med 2.5bar och E85

Bild

809hk & 1155Nm på naven på 4wd

Men så kort register vill jag verkligen inte ha..
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Tillbaka till mina frågor höst upp på denna sida.

Om vi tar Holset HX40

Hur stor skillnad blir det i spool mellan en 58x86 kompressor mot 60x86 ? pratar vi 200rpm eller 500rpm?
Och vad blir skillnaden om kompressorn är 58x65 eller 58x86 ?

Och hur är det med turbinen är det något mer än mottrycket som påverkas av en 64x76 mot 67x76 turbin?
vad är nackdelen med den större turbinen mot den mindre?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Kadett4wd »

BiTurbo skrev:Oj oj vilket kort register, såg precis denna på en Audi V8 ABZ motor som dock är smidd och sänkt komp, men std kammar.
GTX4202 med 2.5bar och E85

Bild

809hk & 1155Nm på naven på 4wd

Men så kort register vill jag verkligen inte ha..
Ett skolexempel på dålig setup.
Stor turbo, spoolar sent, flödet tar slut tidigt med std kammar och toppar, dessutom extra trögifierad med sänkt komp.
Den där bilen blir aldrig snabb om den har manuell låda, eller ja, aldrig lika snabb som en annan med samma effekt och vrid med med större area som täcker spannet i växellådan.

Man kan väl rampa upp laddtrycket som en del förespråkar med den här turbon, men jag vettefan om det går att rädda setupen med den konstgjorda andningen, för det där var verkligen kass.
Nästan jag tror att den råkade ut för valve float vid ~5200rpm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Det konstiga är att han kört dessa tider med den effekt kurvan:
on the toyo r888r
9.3 1/4 mile
100-200 3 sec
60ft 1.4 sec

On drag tires 8.8 sec 1/4

Han växlar vid 5500rpm och det är en vanlig Audi 01E 6-växlad manuell låda.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Kadett4wd »

tänk hur snabb den kunde varit om registret varit längre då?

Men,, det är väl lite så att när turbon spoolat och har lite tung turbin så agerar den lite svänghjul och med snabba växlingar så har man ladd tidigare på nästa växel än vad bromspapperet säger.

Topplockspackningsdödare =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av Steve »

Här är en 4-liters v8 med superduper hx40. Herr Skogsberg delar säkert med sig av sina erfarenheter om man frågar

https://www.youtube.com/watch?v=tXRlsAm9r84
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

BiTurbo skrev:Tillbaka till mina frågor höst upp på denna sida.

Om vi tar Holset HX40

Hur stor skillnad blir det i spool mellan en 58x86 kompressor mot 60x86 ? pratar vi 200rpm eller 500rpm?
Och vad blir skillnaden om kompressorn är 58x65 eller 58x86 ?

Och hur är det med turbinen är det något mer än mottrycket som påverkas av en 64x76 mot 67x76 turbin?
vad är nackdelen med den större turbinen mot den mindre?
Det är du som önskat en lätt turbo, HX40 (H1E ännu lättare) väger mindre än S-300 och GT40, där har du ett plus. (brydde du dig inte om vikt så hade du , med prestandafördel kunnat gå upp till HX50 el 55)
Man behöver inte "gräva så djupt" i motorns specifikationer eftersom du ska ladda så lite, det låga laddtrycket , i sin tur gör att man BÖR välja Holsets kompressor.
En större turbin ger ett bredare register (eller ger FÖRUTSÄTTNING för bredare, du kan då kombinera med ett lägre A/R på huset)....
Vidare så ger den (precis som Big Al skriver, lägre mottryck, både för att den flödar bättre men också för att den har högre verkningsgrad OCH att den har lägre "grundavgasmottryck" som han också förklarar)
För dig och din set-up finns inga nackdelar med den större turbinen, det hade kunnat ge sämre spool på en mindre motor om man inte ville lägga pengar på ett väldigt litet avgashus (men med din motor behöver du inget "väldigt litet" för att matcha)

Begrunda detta en gång till:
När Scania är så pass noga som de är, på stora jättedieslar. Hur tror du det påverkar en motor som är betydligt mindre?
Vidare så är det väl bättre att välja en turbo som hamnar så nära "rätt" som möjligt, när man ändå väljer och även får så här mycket hjälp?
Man kan undra varför en del människor är jättenoga med att det "måste" vara kullagrat (turbon på din senaste dyno-graf är väl kullagrad?) När det du har chansen till här, enligt min bedömning, gör mer skillnad mellan den "näst bästa " turbon och den bästa här, ger större skillnad än vad kullager nånsin kan göra :thumbright:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:
BiTurbo skrev:Oj oj vilket kort register, såg precis denna på en Audi V8 ABZ motor som dock är smidd och sänkt komp, men std kammar.
GTX4202 med 2.5bar och E85

Bild

809hk & 1155Nm på naven på 4wd

Men så kort register vill jag verkligen inte ha..
Ett skolexempel på dålig setup.
Stor turbo, spoolar sent, flödet tar slut tidigt med std kammar och toppar, dessutom extra trögifierad med sänkt komp.
Den där bilen blir aldrig snabb om den har manuell låda, eller ja, aldrig lika snabb som en annan med samma effekt och vrid med med större area som täcker spannet i växellådan.

Man kan väl rampa upp laddtrycket som en del förespråkar med den här turbon, men jag vettefan om det går att rädda setupen med den konstgjorda andningen, för det där var verkligen kass.
Nästan jag tror att den råkade ut för valve float vid ~5200rpm
Finns lite olika scenarier som skulle kunna beskriva varför den rasar så snabbt efter peaken, du är inne på ett som är mycket troligt, skulle även kunna vara helt kasst mappat (mapparen fick ingen tid över för att göra en snygg vridkurva, utan allt räknades som ok när effekten nåddes)
Kanske är det automatlåda, då kan det vara svårt att köra hela registret i bänk?
Jag tror i vart fall inte att turbon är så pass kass så att det blir sådär bara för att den inte stämmer mot motorn, men en Schwitzer/Borg Warner hade gjort sig bättre med det där laddtrycket.
BiTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av BiTurbo »

Om man väljer en sådan här HX40 blir den bra?
Kompressor 56mm / 82mm 8 blad
turbinhjul 64mm / 76 12 blad

Kanske man inte når 600hk på E85?
men borde väl bli grym 550hk+ turbo på 4.2L med lågt laddtryck?


Vart hittar man avgashus med T4 och v-band ut till dessa HX40 ?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo tips för lågpris turbos?

Inlägg av whilliam »

Big Al skrev:
BiTurbo skrev:Tillbaka till mina frågor höst upp på denna sida.

Om vi tar Holset HX40

Hur stor skillnad blir det i spool mellan en 58x86 kompressor mot 60x86 ? pratar vi 200rpm eller 500rpm?
Och vad blir skillnaden om kompressorn är 58x65 eller 58x86 ?

Och hur är det med turbinen är det något mer än mottrycket som påverkas av en 64x76 mot 67x76 turbin?
vad är nackdelen med den större turbinen mot den mindre?
58x86 vs 60x86 gör skillnad i spool 2mm mindre inducer är det som främst påverkar. Sen är det såklart alltid svårt att säga om det ger 200rpm eller 500rpm i slutänden men att det blir bättre spool är givet.
Går du istället på större backwheel dvs 58x65 vs 58x86 så är det backweel som "bestämmer" vilket laddtryck som kompressorn ska vara effektiv inom. Större backweel ger sämre spool men inte i närheten av samma skillnad som större inducer ger.
Så i ditt fall där du vill ha bra spool och en turbo effektiv för lågt laddtryck så är 58x65 det bästa valet.

Vidare till turbin, 76x64 vs 76x67 så har du 3mm större exducer på 76x67 turbin vilket gör att maxflödet genom turbin är högre och då ändras förhållandet mellan stora och lilla diametern och turbinens "grundmottryck" blir lägre.
Eftersom du ska ladda lågt så följer man med neråt med detta "grundmottryck", hade du istället laddat t.ex 2.5bar så hade du måsta ha högt "grundmottryck" för att turbinen ska orka driva kompressorn uppe vid dessa höga laddtryck.
Så i ditt fall med lågt laddtyck så är 76x67 turbinen det bästa valet MEN eftersom du valt 58x65 kompressorn "så kan man inte" ha en turbin som har stora diametern större än kompressorns stora diameter och du måste antingen leta en annan kompressor eller annan turbin.
Helt riktigt utom det som är i blått (och det är du nog med på eftersom du skrivit citationstecken) Eftersom vi pratar låga ladd så blir det ganska riskfritt att ha större turbin.
En extremt vettig turbo om man kan tänka sig nåt kg till i vikt är H2C "HX50" med nummer 3523410 och 11 den har: 57.9x86mm 8 blad kompressor och 77x86mm 12 blad turbin, sitter i Cummins L10 240 Kw 88-06. Den är nog det bästa som går att hitta färdigt, ska man ha ännu bättre så får man bygga ihop från lösa delar.
Skriv svar