Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Kadett4wd »

Eftersom det är fördel med pulssplit för att få motorn att trivas på lägre varv så är det en fördel ja.
Om motorn bygger moment tidigt som sugmotor, desto tidigare blåser man igång turbos.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Kika på Toyota CT26 eller vad den heter från senaste generationens celica gt4 (st205)
De är mer likt en garret t3 i dimensioner och flänsar, men har en fin wastegatelösning på deras twinscroll avgashus.

Varför jag envisas med twinscroll är pga en 6cyl motor är som klippt som skuren för detta, och en v12 är ju bara en cylinderrad till på 'samma' vevaxel.
***Bild på Toyota twin entry avgas, turboaggregat***
En annan idé icke gällande den här bilen, detta avgashus modifierat på nån fin lastbilsturbo likt s266 eller hx40 mfl vore nog en fin liten lösning att montera på ett tajt grenrör för bästa spool.
De brukar ju vara jag som tjatar om att utöka registret nedåt :hihi: Fast, med handen på hjärtat, tror du verkligen det är nödvändigt på den här maskinen? Har satt en gräns för mig själv var det är nödvändigt med twin entry och på 2-liters motorer så ligger den gränsen kring 350-400Hp på bensin och runt 450 på E-85.
Under dessa effekter så går det att få till ett bra register även med sinle-entry.
Man kan se det från ett annat håll också: Ingen brukar klaga på spool när de har TD05 på en 2-liters och då borde det funka helt smärtfritt när det sitter 2 stycken på en 5-liters?

Till detta hör att man måste skilja på single o single! Garrett-kopiorna som togs upp har inte ett scrollat eller "offset" hus (TD04HL16T och TD05-16G har detta) Ett sånt "offsettat" hus breddar registret neråt också och denna funktion funkar inte lika bra på twin-entry (den SAAB/Opelturbo du hänvisat till har funktionen men inte denna sista Toyota)

Gällande din andra tanke så är det redan gjort med hyffsat resultat men som du förstår så ger SAAB-huset ännu fler fördelar när man gör en sån "bastard" (Toyotahuset har dock betydligt mer "kött" och det kräver inte nåt svetsjobb om man håller sig till HX35), medan huset från SAAB måste svetsas, nästan direkt man går upp i turbinstorlek
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Kadett4wd »

Man behöver ALLTID brett register, det är en grund för att motorn ska kunna arbeta sig genom växlarna i en växellåda, men det blir aldrig sportigt.
Ville inte ts varva så måste man ju gå åt andra hållet, inte jag som satt förutsättningarna liksom.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av nkro »

Den normala Saab turbon som heter td04-15hl är en liten rackare med ett litet avgashus 5 eller 6. Singelentry. Vad V6 turbon heter vet jag inte. Volvo turbon td04-16hl har större avgashus än Saab-en men samma storlek på turbinen. Volvo har labyrint tätning och inbyggd dump. Volvo hade även en kkk turbo som var populär.
Niklas
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Hittade lite om skillnaden mellan 16g small och 16g big på dsm tuners
där fanns även värden på dom . Man menade att 16g small var bättre /effektivare än big
Men det är på evomotorn som väl är på 2l. den stora kan ju vara bättre till 2,5l.?
Hittade ingen på svenska firmor , men däremot Saab 19t som jag nämnde
Letar vidare 8)
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Har en kkk men den är lite större än tex 16 t. jag kan inte ha vinklat hus heller
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

En fråga i sammanhanget: Tryckrören från intercoolers , bör man ha ett utjämningsrör mellan och isåfall hur grovt behöver man ha?
Thomas S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons aug 14, 2013 4:53 pm

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Thomas S »

Finns en bra gearing calculator där man tydligt kan se utväxlingar kontra varvtal och hastighet. (blocklayer.com) Genom att jämföra med sin dynomap kan man få en vettig uppfattning av hur bilen kommer att bete sig.

Bild

En dynomap på min plymouth sexa. 1 bar laddtryck.
3 stegs automat. I verkligheten börjar kurvan lite tidigare. 400 varv kanske.
Laddtrycket / vrid kommer snabbt och tidigt , så stallspeed i turbinen blir lite högre än original vid snabba pådrag. Originalturbin ca 2000 rpm .
Jag har sett att många gillar linjär kraftutveckling, men är kraften reglerbar med gasen ända från början utan fördröjning är det inget problem med brant kurva
Så man kan ha en rolig bil /motor, även om stallet har ganska lite hästar

Mvh Thomas

Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av whilliam »

nkro skrev:Den normala Saab turbon som heter td04-15hl är en liten rackare med ett litet avgashus 5 eller 6. Singelentry. Vad V6 turbon heter vet jag inte. Volvo turbon td04-16hl har större avgashus än Saab-en men samma storlek på turbinen. Volvo har labyrint tätning och inbyggd dump. Volvo hade även en kkk turbo som var populär.
V6 turbon är också 15T. Där har de satt dit ett STORT kompressorhus (ökar verkningsgraden på låga laddtryck) samt ett STORT avgashus (låter den större motorn ventilera ut lite bättre.)

Ett effektivare sätt att få motorn att ventilera ur sig avgaser är att gå upp i turbinhjulets storlek (fast detta låter sig inte göras när man redan har det största i TD04-familjen) Det är därför jag tipsat om TD05, den har ett turbinhjul som är nån mm större och därmed blir den mer lämplig till ts projekt.

Den tidiga TD05 har 46.5x60mm kompressorhjul (Volvo "R" 19T är 46x58mm) Den senare "16G Big" har 48.5 x68mm hjul och detta behövs inte till ts ekipage (bättre med den lilla)
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Ok ,ska försöka hitta ett par såna då , har en på gång ,eller två nya "Kina agg."
Ska man ha utjämningsrör när man har 2 turbos , alltså före spjällen?
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Denna turbo ligger i garaget nu ,och om jag skulle tumma på kravet att inte kapa nåt i bilen skulle kanske denna få plats som enkelturbo:Schwitzer
360gr. S300 lagersystem, vband 3"downpipe T4 single 0.88ar 68mm exd.turbin , Billethjul 62mm ind. kompressor. sx700Single

Vilka egenskaper skulle denna ge min motor , i grova drag?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av whilliam »

Helt otroligt egentligen, men du ska ha samma turbo som denna:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=97823
Läs den tråden också så ser du att Schwitzer (Borg Warner) inte är det bästa valet för ditt låga tryck. (men visst skulle det funka)

Han siktar på 600+ (E-85) och klarar sig då med 58mm inducer på kompressorhjulet (väljer han 60mm så är det närmre 700Hp det borde landa på som max)
Du skriver 500-550 på bensin, eventuellt klarar du dig med ett mindre kompressorhjul (56mm) och då finns det fler varianter av H1E som ligger på det måttet i kombination med 67x76mm turbin. Vill du tvunget nå 550hp så skulle jag dock rekommendera 58mm.

Prestanda/körbarhetsmässigt är dock dubbelturbo ett bättre val. För din del är det viktigt med bra flöde genom turbinhjulets exducer (lägre förbränningsverkningsgrad på 2-ventil teknik)
TD05 exducer = 49mm (x 2= 69.3mm) HX40 el. H1E med stora turbin = 67mm
För att jämföra vad de räcker till maximalt i effekt (för att du ska förstå hur flödet på dem skiljer) så räcker 2x TD05 turbiner till 960Hp och Holset till 900Hp.
Det finns också en stor fördel hos avgashusets utformning på Mitsubishis turbos (breddat register neråt/bättre respons) samt att dubbelturbo oftast kan göras med mer kompakt grenrör (låg volym för att behålla tryckpeakar)
Så det blir litegranna breddat både uppåt och neråt med TD05 vs. Holset
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Jo, jag har följt den tråden och försöker lära mig av den .
Läst och tror mig ha förstått ditt inlägg , Bra förklarat. tack.
Letar för fullt mitsu agg.
Skriv svar