Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Hej, har börjat med mitt livs första turbobygge och har tänkt mig en relativt blygsam effektökning på en BMW v12 på 5l.
På grund av platsbrist skulle jag vilja ha tips på minsta möjliga turbos (dubbelturbos) till bygget. Orginalmotorn är på 300hk
8,8 i komp, tror jag. Skulle vilja hamna på ca500-550Hk , 5,5-6000 varv och lågt tryck ,max 1kg.
Har funderingar på volvos t16 -t18, eller finns det smidigare prisvärda aggregat ,gärna från standardbilar.

Kompletterar lite , det blir ett eftermarknadssprut , Link eller Maxecu ,manuell låda ,orginalgrenrör ,intercooler är väl ett måste trots dåligt med plats , volvos blå spridare borde räcka . motorn helt orörd .Kammarna:248gr. 104gr in , 108gr. ut .hittade inte lyftvärdena nu.
Tacksam för tips.

Komletterar lite till: kommer att köras på bensin. Två alternativ på grenrör ,orginalgrenrör med ca 1,5dm rör rakt in i turbon
eller ca 3-4dm rör med 180grader snäva tryckrörsböjar 38mm inv. Grenrören är 3 till 1 ,Vilket är minst sämst till ovanstående motor?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Daniel-635 »

Två läsvärda trådar ifrån slutet på bronsåldern :hihi:

750 Tråden är kommer jag ihåg som mkt. underhållande, men utan slut.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ubbelturbo

850in blev det bra fart på i alla fall.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=12172
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Kadett4wd »

Turboaggregaten från saab/opel v6, de är twinscroll och ligger på 255-325hk oem, beroende på årsmodell.

Två såna fixar dina effektmål samt kommer kanske vara bra då de är avsedda att sitta på en motorn med 4 ventilsteknik och 2.8l
Du har ju tvåventilare och 2.5lx2

Avgashuset är tillverkat så det kanske är ganska enkelt att klämma in dem tajt under topparna med log grenrör.

https://www.google.com/search?q=saab+v6 ... irefox-b-d
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Tackar för tips!
750-tråden har jag lusläst och jag själv är från stenåldern (64år) och har inte mekat bil sen80-talet ,så jag har en del att ta in .
Har även kontakt med 750- byggaren.

Var inte Saabmotorn nån konstruktion med turbon på ena cylinderraden , eller var det nån experimentmotor?
Annars var det ett bra tips om den är liten
850-tråden var intressant , men saknade bilder
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Kadett4wd »

det är en annan äldre motor som aldrig blev nå vidare populär.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Ok
Saabturbon verkar lite bökig pga. dubbla ingångar som blir lite ivägen jämfört med en
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av whilliam »

SAAB turbon är en Mitsubishi TD04HL15T och den är ovanligt stor och klumpig för att vara en TD04, faktiskt större än sin storebror TD05 från Mitsubishi EVO3.

Tror den är en lämpligare kandidat,
Bild

SAAB:
Bild
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

td05, står det för storlek på avgashuset?
Om man jämför storlek med tex. Volvos t16 med rakt avgashus ,är den mindre?
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Har jag simmat helt ur bild med dessa?
t3-t4 58mm compressor 56/65,3mm turbin eller
T3 to4e50,8 compressor 56,8turbin
ar 0.63 på bägge
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Motorn ska sitta i en Studebaker Silverhawk -59 ,Muncie m20 låda och Volvo 1031 axel.
Jag vill inte skära mer än nödvändigt i den , därför letar jag små aggregat


Hittade en sån Mitsubishi TD 05 -16 till Evo 3 på Amazon för ca 2500:-
Är det skräp eller vågar man handla där?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av whilliam »

TD05är "turbofamilj" och den jag tipsar om är ovanligt liten (fysiskt) i den familjen. SAAB- varianten är i stället ovanligt stor för att vara i den mindre TD04-familjen.
Det är inte avgashusets storlek som är viktigast för att få avgassidan bra anpassad till ditt bygge, utan det är turbinhjulets exducerstorlek/flöde som är viktigast. På SAAB-varianten har de i stället löst det med ett jättestort avgashus, ger nästan samma resultat men är lite sämre för turbons möjlighet till brett, körbart register och ger också ett klumpigt yttermått.

De turbos du tar upp nu är nå konstiga Kina-varianter av gamla Garrett-designer. Prisbilliga, ja. Prestandamässigt bra, nä. Den sista av dem har vettiga dimensioner på förhållande kompressor/turbin och skulle nog duga till dig men då har vi de fysiska yttermåtten igen - betydligt klumpigare än de första Volvo-turbona du tar upp och även den TD05 jag tipsade om. TD05:an är klart jämförbar i storlek med TD04-16T från Volvo, lite smäckrare kompressorhus (mest för att återcirkuleringsventilen inte sitter där) och liknande storlek på avgashus men själva utloppsdelen är lite klumpigare (fördel för prestandan, dock , att det går att separera flödet från waste-gate.)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Kadett4wd »

Kika på Toyota CT26 eller vad den heter från senaste generationens celica gt4 (st205)
De är mer likt en garret t3 i dimensioner och flänsar, men har en fin wastegatelösning på deras twinscroll avgashus.

Varför jag envisas med twinscroll är pga en 6cyl motor är som klippt som skuren för detta, och en v12 är ju bara en cylinderrad till på 'samma' vevaxel.

Bild

En annan idé icke gällande den här bilen, detta avgashus modifierat på nån fin lastbilsturbo likt s266 eller hx40 mfl vore nog en fin liten lösning att montera på ett tajt grenrör för bästa spool.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

Tack för tips !
En begagnad td05 från en Evo 3 är påväg så ser jag om den får plats
Toyotamodellen kan ju också vara nåt ,ska titta på den också men jag vet inte om jag "gör med " twincroll
Eller?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Kadett4wd »

Eftersom du inte ska varva nåt så får man ju försöka utöka registret 'nedåt'
Man bör ju ha några tusen rpms område att åka på, annars blir aldrig bilen snabb.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Rullvippe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 07, 2018 11:21 am

Re: Tips på små dubbelturbos till bmw v12

Inlägg av Rullvippe »

anser du att det är fördel med twinscroll då , i mitt fall dvs. relativt låg trimningsgrad?

Hittade en turbo till saab, 19t med 6:ans hus som såg smidig ut för 4000 ny
Men det kanske var den storleken som du menade tidigare
Senast redigerad av Rullvippe den mån nov 30, 2020 2:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar