Remote Turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
c-p
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön dec 06, 2020 10:29 pm

Remote Turbo

Inlägg av c-p »

Jag har en gammal Chevrolet Corvette med
bigblockmotor borrad 0,030"= 460 cui.
Det vore intressant att veta
något om dimensioneringen på turbindelen
om man skulle komplettera bilen med remote
Twinturbo med turboaggregaten vid bakaxeln.
Avgaserna där är ju inte så varma som
när de kommer ut ur topplocken. Jag har
inte kontrollera temperaturen men jag gissar
att avgastemperaturen där bak knappast
överstiger 450 °C vid " gasen i botten ",
och på tomgång är det ju inte varmare
än att man kan känna med handen där
avgasröret slutar.
Jag har inte tänkt ladda med högtryck då
kompressionsförhållandet är ca 10,45:1.
Om det går att överhuvudtaget använda
turbo med detta kompressionsförhållande
så får man tänka sig E85 som bränsle.
För övrigt är motorn konverterad från
förgasare till sekventiell bränsleinsprutning
med en motec M-48 box.
Om jag vill få ut 1050 hästkrafter på
vevaxeln: Behöver jag byta kolvar till
lägre kompression då?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Remote Turbo

Inlägg av whilliam »

Troligen behöver du inte byta kolvar men det beror lite på hur mycket effekt det är nu och om du vill höja vridmomentet motsvarande som effekten eller om du "bara" vill höja vridmomentet på höga varvtal (där motorns fyllnadsgrad sjunkit)
Först och främst höjer E-85 effekten med 10-15%. Därefter behöver du laddtryck för att komma vidare mot 1000+.

Tänk på att det inte är laddtryck som ställer till det för kolvarna utan det är cylindertrycket (och då peaktrycket) när då motorns fyllnadsgrad sjunker på högre varvtal så är det ett utmärkt sätt att kompensera med ladd (så att fyllnadsgraden ligger kvar där den gjorde vid maxvrid, eller ökar ännu mer)

Skulle gissa att tempen ligger högre än de 450 och naturligtvis ännu högre om det sitter en turbin där som ökar trycket, samma regler gäller som vid normal turboplacering, med det menar jag att registret blir bredare av att ha överdimensionerat turbinhjul och litet A/R på huset (mot vad som är normalt på turbos).
Eftersom du förmodligen har allt bottenvrid du behöver så kanske det inte är några krav på laddtryck i tidigt register och därmed kan du ha en ganska stor turbindel (bra, för det ger dig ett lågt motstånd för avgaser) Här står det lite om bakmonterad turbo, det finns fler exempel om man söker (även på V8, har jag för mig):
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 60#p691305
Skriv svar