Vilken turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Ole_marius
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 14, 2020 6:19 pm

Vilken turbo?

Inlägg av Ole_marius »

Tja, har en smidd b230 med 16v topp men har inte bestämt mig för vilken turbo jag ska gå för.
Därför frågar jag här först.

Har en holset hx35, även en t70 super dock passar denna dåligt på mitt grenrör.
Har även fundera på bv s363 kullagrad (kopia).

Kan tillägga att jag inte kör med org sprut längre och hoppas på en effekt mellan 400-600hk.
Mvh
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vilken turbo?

Inlägg av mattias »

Börja med en HX35 så har du valt en billig och bra lösning om 450-500 hk är tillräckligt för dig.

Kan tillägga att det är rätt stor skillnad på en "16V" och en "bra 16V". Volvo original 16V topp och insug är väldigt dåligt, bättre köra med en bra portad 8V.
Och det är rätt stor skillnad på 400 och 600 hk. Det ger liksom ett ganska brett spann på grejer att välja mellan, lägg till att du inte berättat så mycket om motorn blir det ännu svårare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ole_marius
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 14, 2020 6:19 pm

Re: Vilken turbo?

Inlägg av Ole_marius »

Okej tackar för svar. Toppen är orörd. Men har ju alltid fått hört att en standard 16v topp flödar bättre än en max bearbetad 531? :s insug har jag ett plenum som jag tänkte använda. Bränsle hade jag tagit E85 om inte de vore så svårt att få tag på,så får bli 98oct.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vilken turbo?

Inlägg av whilliam »

Ole_marius skrev:Tja, har en smidd b230 med 16v topp men har inte bestämt mig för vilken turbo jag ska gå för.
Därför frågar jag här först.

Har en holset hx35, även en t70 super dock passar denna dåligt på mitt grenrör.
Har även fundera på bv s363 kullagrad (kopia).

Kan tillägga att jag inte kör med org sprut längre och hoppas på en effekt mellan 400-600hk.
Mvh
HX35 blir bra att börja med eftersom du redan har en. Det går att uppgradera dessa till de 600 som du satt som max och original borde den ta dig till runt 450 på bensin (beror lite på vilken storlek det är, de finns i massor av olika, vanligast är nog 56mm inducer och den ger 450 utan problem)

S-363 finns nog ingen kullagrad, kanske du läst reklamen fel? I vart fall är 63mm inducer för stort till dina effektmål och ger dig isf. sämre körbarhet och en feldimensionerad turbo är oerhört mycket sämre för körbarheten än vad nån kullagring kan hjälpa upp.
Skriv svar