Effekt dålig tvåtaktare 50cc

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Effekt dålig tvåtaktare 50cc

Inlägg av jompazx »

Ollibolli!

Ksk ett lite tråkigt ämne, men jag lurar på en grej och därför undrar jag. vad ger en ganska dålig tvåtaktare för effekt? alltså typ en 50kubik med 2-3st dåligt utformade transferportar utan radie så helt raka dock med korrekt timing, halvkass avgasport dock med korrekt timing, med avstämd pipa, halvkass kolvringstätning, ganska korrekt förgasare. nu har jag aldrig sett en sach motor isär plockat men jag tänker mig att de kanske inte har så optimala transferportar osv. En sachmotor ska ju ge 1 hk men det är ju lite strypta va? så som exempel ungefär vad hade en sachs gett för effekt om man behöll 50cc, jacka kolven, korrigerar inkorrekta porttider (om de nu är inkorrekta), bortplockade strypningar, montera en avstämd pipa, och lagom förgasare osv, max varv 8000. vad hade en sådan motor gett för effekt, över 3hk? närmre 5hk?

Inser att detta är diffust och kanske lite oinspirerande, men lurar på ett projekt som ksk blir av isåfall kommer mer intressantare saker.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Effekt dålig tvåtaktare 50cc

Inlägg av Kadett4wd »

en sachs 50cc med pipa och kyrkportare(förgasare) kan väl tänkas ge i välmående skick ca 5 på hjulet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Effekt dålig tvåtaktare 50cc

Inlägg av psa »

Jag tror Kadett är rätt ute, dom är inga effektmonster efter vad jag har förstått.
Om du har Facebook kan du säkert hitta information i gruppen "Vi som gillar trimmade gamla mopeder". En del kreativa byggen där och en del som bromsar sina motorerna.
Skriv svar