Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av psa »

Jonas Enderlein skrev:Varför skulle det strokerkittet inte kunna varva 10000v/m? Jag varvar med lätthet 8500 v/m med 80mm slag!
Det är en omodern design på det och krafterna ökar rätt rejält med varvtalet.
Det finns mycket 'man kan göra' men inte borde, men man undviker iaf det när man börjar ett bygge och har tänkt att det skall hålla. :thumbright:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av whilliam »

Det går bra att varva 10K med originalvev och Verdi stakar (Rosskolvar i exemplet). Efter första säsongen sänktes varvstoppet till 9200rpm bara för att ägaren inte kunde "låta bli" att dra den uppåt 10K mer eller mindre varje gång :twisted:

Går även att behålla de hydrauliska lyftarna om man inte stadigt ligger på varvtal över c:a 8K, kördes det för länge på höga varvtal så blev tryckarna fylld av skum/luft och motorn tickade rejält (inte bra!) Bilen kördes både i vanlig trafik och race/bana effekten började kring 550Hp och höjdes till närmre 800 (laddtryck mellan 1.8-2.1 Bar) Mappades/byggdes i början av 2000-talet och funkar än.

Se till att köra på bra olja (icke skumbildande) och ha den bästa oljepumpen (sitter original på nån av modellerna) och plåga inte motorn på höga varvtal (9000+) under mer än korta "burster" (typ ettan vid dragracing) eller på bana /gata endast på nån växel vid omkörning el. liknande.

Finns fler exempel på Volvos med höga varvtal i Sthlms-området.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av whilliam »

psa skrev: fre jan 01, 2021 2:15 am
Jonas Enderlein skrev:Varför skulle det strokerkittet inte kunna varva 10000v/m? Jag varvar med lätthet 8500 v/m med 80mm slag!
Det är en omodern design på det och krafterna ökar rätt rejält med varvtalet.
Det finns mycket 'man kan göra' men inte borde, men man undviker iaf det när man börjar ett bygge och har tänkt att det skall hålla. :thumbright:
Vad är det som är omodernt med designen? Och även om det vore omodernt så har det väl varvats 10K även förr. Det är bra att vevaxeln är tung, de skillnader i kraft som uppkommer av att vevstake/kolv inte vänder likformigt i bägge ändlägena blir mindre "procentuellt fel" av att de väger lite relaterat till vevaxelns motvikter.
En lång vevstake hjälper till att göra en "utjämning" av skillnaderna i ändlägena.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av Kadett4wd »

Breda lager på både ram och vev, med det onödigt tunga grejer som vevar runt som dessutom adderar onödigt med friktion.
onödig aggregataxel(den som driver oljepumpen), man kan ha en ringpump i framkant på vevaxeln, minskar också friktion.
Ostabilt motorblock, kan adderas gördel, men cylindrarna bör få nya sleeves i bättre tjockare matrial, men med nackdelen att de fortfarande inte är 100% siamesgjutna, vilket skapar en onödigt lång motor.
Samt cylinderavståndet är inte lika mellan 2an och 3an som mellan 1an och 2an samt 3an och 4an, skapar också onödigt lång motor(lång vevaxel flexar mer)

Mycket flex i veven skapar lagerbekymmer, och innan det nött ned lagren har man ju adderad friktion då det gnager i lite varstans.

Så, ja B230 är en gammal tradig konstruktion, man kan dock plocka bra med effekt ur dem, men de är inte bra att bygga en motor som ska dras till 10000rpm dagligen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av whilliam »

Om du tittar efter så är det strokerkitet vi diskuterar (inte motorns uppbyggnad) så min fråga vad som är omodernt gäller ju kitet och vad man kan välja för något "helt annat" som psa skriver.

Aggregataxeln och oljepumpen på B230 är dess styrka, kan du utan att googla (menar att du ska göra som trådskaparen föreslår, komma med egna erfarenheter) berätta om nån motor med ringpump på veven som varvar 9-10000 i åratal utan problem?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av Kadett4wd »

Honda K20 K24 och motorn i S2000 med uppgraderade drev.
Likväl som Opel med uppgraderade drev, miltals med ss på över 9000rpm i en motor jag byggt
Audi snuddar väl detta också.

Ett par exempel, var det nåt mer?
Och vad menar du med att googla, det ÄR egna erfarenheter.
Håll inte på att hitta på en massa egna sanningar det kan sluta med massa tråkigheter.

Aggregataxeln är ingen styrka med dess 'snäckskruv' som driver oljepumpen, bättre låta pumpen drivas direkt av veven och låta vattenpumpen drivas av kamremmen och dessutom då agera spännaren för remmen, två flugor i en smäll.
Vattenpumpen är då kullagrad i Opel exempelvis, istället för glidlagrad, och som grädde på moset, i Kent Karlssons raceblock har aggregat axeln annulerats om jag minns korrekt.

Och, strokerkittet, jag berör ju det citat 'breda lager' etc etc.

Jag menar: 'EGNA erfarenheter', hittils har du inte postat ett dugg om dina egna 'vassa' maskiner.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av super7 »

Kadett4wd skrev: tis jan 19, 2021 6:44 am i Kent Karlssons raceblock har aggregat axeln annulerats om jag minns korrekt.
Nu håller det på att vara typ 12 år sen så om jag minns rätt på dom stora blocken
Kent kör med så är ju vattenpump uttaget på motorn borttagit så elvattenpump ett måste.

Och den första varianten blocken så sägs det att alla sprack till slut... så även för kompisens son
som körde rallycross på den tiden.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det ryktas ju om att de haft massa bekymmer.
Och det är en riktigt tradig motor anser jag att försöka göra en motorsportmotor utav.
Det finns ju långväga bättre designer. :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: tis jan 19, 2021 6:44 am Honda K20 K24 och motorn i S2000 med uppgraderade drev.
Likväl som Opel med uppgraderade drev, miltals med ss på över 9000rpm i en motor jag byggt
Audi snuddar väl detta också.

Ett par exempel, var det nåt mer?
Och vad menar du med att googla, det ÄR egna erfarenheter.
Håll inte på att hitta på en massa egna sanningar det kan sluta med massa tråkigheter.

Aggregataxeln är ingen styrka med dess 'snäckskruv' som driver oljepumpen, bättre låta pumpen drivas direkt av veven och låta vattenpumpen drivas av kamremmen och dessutom då agera spännaren för remmen, två flugor i en smäll.
Vattenpumpen är då kullagrad i Opel exempelvis, istället för glidlagrad, och som grädde på moset, i Kent Karlssons raceblock har aggregat axeln annulerats om jag minns korrekt.

Och, strokerkittet, jag berör ju det citat 'breda lager' etc etc.

Jag menar: 'EGNA erfarenheter', hittils har du inte postat ett dugg om dina egna 'vassa' maskiner.
Du är en total nolla när det gäller att tänka efter vad det blir för problem när man gör på ena eller andra sättet! Du är ingen stjärna på att argumentera heller och i detta fall har du tagit upp ett exempel på en motor som INTE ENS HAR PUMPEN PÅ VEVEN (Hondan) Några rader senare så skriver du att det "ÄR egna erfarenheter" Man skall alltså tro på att du har skruvat med en sådan motor och inte ens sett eller fattat hur pumpen sitter.

När pumpen sitter direkt på veven så har den alldeles för högt varvtal och det gör att det bildas massor av skum även innan kavitering, dessutom är de pumparna uppbyggda som internrotor och det är uselt för höga varvtal då de lätt kaviterar. De som vill förstå vad jag menar kan läsa länken nedan, där berättas om problem som kan uppstå på Hondan vid höga varvtal.
https://www.all4honda.com/en/4pistonrac ... 24-engines

Ytterligare problem med att ha pumpen på veven på det sättet är att den totalhavererar när veven flexar på höga varv (Lancia, Skyline m.fl.)

Volvon är väldigt överlägsen här och det beror på två saker, dels är pumpen nedväxlad till halva vevaxelvarvtalet och dels är den uppbyggd med traditionella kugghjul som sitter bredvid varandra, detta motverkar skumbildning och kavitation.
Det finns en välkänd motor med enorm kapacitet för höga varvtal (Mitsu 4G63) och den har väldigt liknande konstruktion som Volvo på denna punkt.

Att du håller på med idiotiska angrepp fast du hela tiden gör bort dig beror kanske inte på att du har låg kunskap men du kanske skulle undvika att posta/skriva saker i affekt för då verkar det som att inte allt ditt syre hamnar där det borde vara?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av Steve »

Fint språk här inne nu, eller? Gå tillbaks och redigera
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev: tis jan 19, 2021 6:44 am Honda K20 K24 och motorn i S2000 med uppgraderade drev.
Likväl som Opel med uppgraderade drev, miltals med ss på över 9000rpm i en motor jag byggt
Audi snuddar väl detta också.

Ett par exempel, var det nåt mer?
Och vad menar du med att googla, det ÄR egna erfarenheter.
Håll inte på att hitta på en massa egna sanningar det kan sluta med massa tråkigheter.

Aggregataxeln är ingen styrka med dess 'snäckskruv' som driver oljepumpen, bättre låta pumpen drivas direkt av veven och låta vattenpumpen drivas av kamremmen och dessutom då agera spännaren för remmen, två flugor i en smäll.
Vattenpumpen är då kullagrad i Opel exempelvis, istället för glidlagrad, och som grädde på moset, i Kent Karlssons raceblock har aggregat axeln annulerats om jag minns korrekt.

Och, strokerkittet, jag berör ju det citat 'breda lager' etc etc.

Man börjar ju tro du har punka på ena hjulet tammejfan *thumbright*
Jag menar: 'EGNA erfarenheter', hittils har du inte postat ett dugg om dina egna 'vassa' maskiner.
honda motorernas pumpar drivs med kedja. sedan dehär GE-rotor pumparna verkar ju vara ett jävla aber både volvo t5 och nissan RB motorer har problem med sina sånna pumpar. och om det nu är så bra att driva vattenpumpen med kamremmen för den agerar spännare även aggregat axeln agerar ju spännare. sedan är ju vattenpumpar nått som byts ibland då är det ju för den mindre erfarne mekanikern betydligt lättare om den har en egen rem, då man inte riskerar att rasa motorn om man fuckar upp(som man gör på en t5 exempelvis), även för en erfaren mekaniker blir den mer lättmekad med begränsade verktyg exempelvis på racebanan. sedan om man ska jämföra med honda motorer som trots allt också är 4or så tycker jag honda blocken inte verkar vara så himla bra med tanke på vid hur relativt låga effekter man ser jänkarna sätta i "cylinder support" plattor eller gjutjärnsfoder. nu finns det väl få som hävdar att b230 är världens bästa racemotor, det är väl klart att en motor som från början sitter i en sportbil som 4g63 eller S2K motorn. sedan är det väl också en grej med vattenpumps kavitation när man kontinuerligt varvar över varven som motorn är konstruerad för, skulle gissa att det är betydligt mindre omfattande modifikation att dreva ner en pump med egen rem än dreva ner en vatten pump som drivs på kamremmen.

detta är ett citat från 4 piston racing som verkar kunna honda motor ganska bra. The stock K-Series oil pump is a great piece for up to 8,000 rpm. Past that, there can be cavitation issues and oil pressure drops as temperatures rise. Our ported pump increases flow by 25% and will allow continuous use above 9,000 rpm. de kan ju såklart ha fel eller överdriva problemet, och bara vill kränga sina moddade pumpar. när börjar b230 pumpen kavitera?

sedan undrar jag vad skälet till att man kör så breda lager som b230 har, jag har svårt att tro att konstruktörerna på volvo valde lager bredden för att försämra motorn, det måste finnas nån fördel.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av Steve »

Rätt säker att Honda H-motorerna har pump driven direkt från vevaxel, så kanske är dom kadetten tänker på
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av jompazx »

Steve skrev: tis jan 19, 2021 3:32 pm Rätt säker att Honda H-motorerna har pump driven direkt från vevaxel, så kanske är dom kadetten tänker på
aaa du har nog rätt H-serien verkar ha GE rotor pump rätt på veven, men han nämner ju endast K-serien och s2000 motorn (som är F-serien) som båda har "extern" kedjedriven pump.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tog fel, jag har inte honda beteckningarna sådär perfekt programmerade i skallen än ;)
Men B och H-serien har det om jag tillåts googla efter information, hursom H och F serien har ringpump driven av kedja som ni skriver.
B och H serien kan varva de också, så det har ju ingen större betydelse.

Sen för att dra in en annan lite modernare motor än b230, i junkeland så har vi ju LS motorn den har ju ringpump, även Ford Coyote har det, och även Voodoo motorn som har oem varvstopp på 8250rpm.
I australien har barra motorn det
I japan har vi exempelvis 2jz
En del BMW maskiner har det

Så idén är inte dålig som nån försökte få det låta som :hihi:

Flertalet av dessa maskiner går att varva ordentligt bara med små uppgraderingar av oljesystemet, som jag förstår det så skummar en ringpump oljan mindre.
En väldigt viktig detalj.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev: tis jan 19, 2021 3:55 pm Jag tog fel, jag har inte honda beteckningarna sådär perfekt programmerade i skallen än ;)
Men B och H-serien har det om jag tillåts googla efter information, hursom H och F serien har ringpump driven av kedja som ni skriver.
B och H serien kan varva de också, så det har ju ingen större betydelse.

Sen för att dra in en annan lite modernare motor än b230, i junkeland så har vi ju LS motorn den har ju ringpump, även Ford Coyote har det, och även Voodoo motorn som har oem varvstopp på 8250rpm.
I australien har barra motorn det
I japan har vi exempelvis 2jz
En del BMW maskiner har det

Så idén är inte dålig som nån försökte få det låta som :hihi:

Flertalet av dessa maskiner går att varva ordentligt bara med små uppgraderingar av oljesystemet, som jag förstår det så skummar en ringpump oljan mindre.
En väldigt viktig detalj.
men vad är problemet med b230 pumpen? jag tycker mest det låter som du tycker ringpumpen mest bara är en mer ingenjörsmässigt elegant lösning än en klassisk pump med mellan axel.
om vi nu ska prata om moderna motorer. jag TROR volvo gått ifrån det igen ring pump på veven igen, jag vet inte vad de har för pump men min kompis som jobbar i volvos motorfrabrik i Skövde sa att oljepumparna numera inte ens va kedjedrivna utan remdrivna med en intern rem. tydligen kan man göra bra remmar nu förtiden. å andra sidan verkar de ju inte konstruera motorer för att gå långt längre heller för den delen, vi hade en gästföreläsning i skolan med en från volvo, enligt honom så ska en bil gå 20k mil. I denhär filmen ser man att de första VEA motorerna har kedjedriven oljepump https://www.youtube.com/watch?v=IN8JDxAdB48 .
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar