Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Beeenzoo
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 28, 2020 2:48 am

Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig motor

Inlägg av Beeenzoo »

vill nu för en gång och alla få svar på vilket block som är det "bästa"
vissa påstår b230fk andra b234 och vissa b23, men då man hört så många olika så vill jag nu veta med fakta eller era egna upplevelser vilket ni tror/vet är det bästa för att trimmas

även sett motordesign som har deras egna B230R block

motorn som ska byggas är en 16v turbo som ska klara av varvtal runt 10k
effekt är igentligen oväsentligt, vill bara bygga en odödlig motor som klarar av mina krav.
som sakt:
~10000rpm
idiotsäker

motorn kommer sitta i en volvo/daf 66 därav krävs inga monstereffekter då den dessutom ska igenom sfro

även tips på annat som kamaxlar osv är intressant
vill gärna få den ojämna tomgång som är vanlig med vassa kammar

samt hur ni som kört elektrisk vattenpump på dessa motorer har gjort(platsbrist med org pump)

mina planer hittils är:
stroka ner motorn till 2.0l med denna sats https://www.acm.se/product/stroker-kit- ... -234-68-mm som ger ett slag på 68mm för att underlätta höga varv
ev borra upp(åsikter?)
torrsump(platsbrist)
byte av alla lager,packningar, säten osv
vassare kammar
turbo typ hx40 eller liknande
e85
plenum insug
grenrör med ext wastegate
byta ut kilrem mot multirem(allergi mot kilremmar)
lättat svänghjul
Benne Andersson
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av psa »

Skall du varva så mycket idiotsäkert får du välja ett helt annat stroker kit till att börja med.
Kostnaden på ventil mekanism lär också bli ganska otrevlig.
Torrsump lär nog också vara ett krav, men för ju med en del annat (DLC belagda kolvbultar etc).
Blocket är nog kort å gott det minsta problemet egentligen, men kostnaden på allt annat gör väl ett block ifrån motordesign en liten investering, ett hårdare block kommer bli mer slitstarkt dessutom.
Enklast är kanske att låta MDS bygga hela motorn med deras 16v topp etc.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av The »

Ska du varva 10k dagen lång så välj en annan motor.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av mattias »

Om kamaxlarna ska fylla på upp till 10k lär du inte behöva leta efter "ruppig" tomgång.
Stoppa i en Hayabusa-motor och lite överladdning så är du kanske hemma om det är varvtalet som lockar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av Kadett4wd »

Honda K20.
Blir nog billigare bygga på en sån.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av Jonas Enderlein »

Det starkaste blocket är också det dyraste MDS block, sedan B230 96års och senare.
Har man bara ordning på allt runt om kring så kan man ha hur vass kam som helst, motorn går jämt och fint ändå, så en icke ombygd fördelare, inte helt synkade spjällhus och ett ventilspel som skiljer lite bland dom olika ventilerna fast inom toleranserna ta sedan och justera kammarna så att du får lite mer overlap då har du orolig tomgång :)
Mvh Jonas E
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av Steve »

Bygg ihop bilen och får den körbar med en originalmotor till att börja med

Inte för att vara elak(har provat själv), men såna här projekt med vilda "orimliga" planer blir ofta för mycket och rinner ut i sanden och då står man där med dyra delar som man får sälja iväg till halva priset
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av Jens Gustavsson »

har nån värkligen mätt upp med en trovärdig sonic mätare att 96 och nyare blocket har tjockare cylinderväggar?
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av psa »

Jag har ingen aning om dom är tjockare, men det var runt den tiden (kanske lite tidigare, minns inte exakt) som dom ändrade legeringen lite.
Små justeringar görs ibland löpande, men där skall dom ha gått över till en dom använde redan i diesel block.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok men då skulle man fått hårdhets testa sånna och se om det är en skröna eller om det är nått som går att bevisa?
tror dock att de är ganska bra i järn kvalite i de flästa b230 om man jämför med gammla v8 och B18 motorer iallafall.

de tål ju ändå en hel del trots att de är rätt tunna (ca 4.5mm bruka jag se med min sonic i de block med djupa frostpluggarna.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av Jonas Enderlein »

Det finns väl ingen motor som är odödlig men har du det stroker kittet och balanserar det väl så bör det hålla, tex när jag bygger motorer så balanserar och vikt justerar jag vevstakarna till tiondels gram, kolvarna viktjusteras till tiondels gram.
växla ner remskivan på veven så att inte generatorn och vattenpumpen snurrar så fort, välj kamaxlar med mer duration men mindre lyft skaltryckare med laschcaps åh inga kina grejer, kammar och ventilfjädrar tryckare mm säljer Gunnar (proffessorn) Lundström.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av psa »

Jens Gustavsson skrev:ok men då skulle man fått hårdhets testa sånna och se om det är en skröna eller om det är nått som går att bevisa?
tror dock att de är ganska bra i järn kvalite i de flästa b230 om man jämför med gammla v8 och B18 motorer iallafall.

de tål ju ändå en hel del trots att de är rätt tunna (ca 4.5mm bruka jag se med min sonic i de block med djupa frostpluggarna.
Jag har ingen kontakt längre med någon på gjuteriet för att fråga, men det finns säkert någon som har som kan ge mer exakt information.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av psa »

Jonas Enderlein skrev:Det finns väl ingen motor som är odödlig men har du det stroker kittet och balanserar det väl så bör det hålla, tex när jag bygger motorer så balanserar och vikt justerar jag vevstakarna till tiondels gram, kolvarna viktjusteras till tiondels gram.
växla ner remskivan på veven så att inte generatorn och vattenpumpen snurrar så fort, välj kamaxlar med mer duration men mindre lyft skaltryckare med laschcaps åh inga kina grejer, kammar och ventilfjädrar tryckare mm säljer Gunnar (proffessorn) Lundström.
10.000 är väldigt extremt, balansering är det minsta problemet. Det stroker kittet skulle ge upp långt innan.

Men jag gissar att det är någon som trollar, första posten och det var minst sagt ett överambitiöst projekt. :lol:
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av Jonas Enderlein »

Varför skulle det strokerkittet inte kunna varva 10000v/m? Jag varvar med lätthet 8500 v/m med 80mm slag!
Beeenzoo
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 28, 2020 2:48 am

Re: Hållbaraste rödblocket + tips & trix för en odödlig moto

Inlägg av Beeenzoo »

förstår att många tvivlar på detta. just 10k rpm är inte ett måste igentligen men skulle vara fint att kunna varva 5 siffrigt.
och då tanken inte är att ladda 2-3 bar utan snarare runt 1 bar och sett många som varvat runt 8000 med högre ladd, vad med stroker kittet anser ni isåfall vara felatigt/inte tillräckligt?
valet med b230 över tex wankel eller honda motor är helt enkelt för det underlättar med drivlinan, samt tillgången till motorer och delar

förstår att jag inte längre kan ha tex hydrauliska lyftarna längre
Benne Andersson
Skriv svar