Jag tror inte att några konstruktörer på Volvo har lagt nån speciell energi på att få motorn till att tåla varvtal (exempelvis så är kolvarna och stakarna helt värdelösa för högre varvtal) När det gäller bredden på vevlager (för ramlagren är inte nåt speciellt annorlunda mot många andra motorer) så är de faktiskt ganska små i diameter mot många samtida motorer med denna motorvolym och då kanske de resonerat som att de vill behålla bärigheten på oljefilmen, eller rättare sagt ytan som tar upp kraften. (och detta förbättrar ju tillförlitligheten mot dålig olja på LÅGA varvtal)jompazx skrev: ↑tis jan 19, 2021 2:39 pmhonda motorernas pumpar drivs med kedja. sedan dehär GE-rotor pumparna verkar ju vara ett jävla aber både volvo t5 och nissan RB motorer har problem med sina sånna pumpar. och om det nu är så bra att driva vattenpumpen med kamremmen för den agerar spännare även aggregat axeln agerar ju spännare. sedan är ju vattenpumpar nått som byts ibland då är det ju för den mindre erfarne mekanikern betydligt lättare om den har en egen rem, då man inte riskerar att rasa motorn om man fuckar upp(som man gör på en t5 exempelvis), även för en erfaren mekaniker blir den mer lättmekad med begränsade verktyg exempelvis på racebanan. sedan om man ska jämföra med honda motorer som trots allt också är 4or så tycker jag honda blocken inte verkar vara så himla bra med tanke på vid hur relativt låga effekter man ser jänkarna sätta i "cylinder support" plattor eller gjutjärnsfoder. nu finns det väl få som hävdar att b230 är världens bästa racemotor, det är väl klart att en motor som från början sitter i en sportbil som 4g63 eller S2K motorn. sedan är det väl också en grej med vattenpumps kavitation när man kontinuerligt varvar över varven som motorn är konstruerad för, skulle gissa att det är betydligt mindre omfattande modifikation att dreva ner en pump med egen rem än dreva ner en vatten pump som drivs på kamremmen.Kadett4wd skrev: ↑tis jan 19, 2021 6:44 am Honda K20 K24 och motorn i S2000 med uppgraderade drev.
Likväl som Opel med uppgraderade drev, miltals med ss på över 9000rpm i en motor jag byggt
Audi snuddar väl detta också.
Ett par exempel, var det nåt mer?
Och vad menar du med att googla, det ÄR egna erfarenheter.
Håll inte på att hitta på en massa egna sanningar det kan sluta med massa tråkigheter.
Aggregataxeln är ingen styrka med dess 'snäckskruv' som driver oljepumpen, bättre låta pumpen drivas direkt av veven och låta vattenpumpen drivas av kamremmen och dessutom då agera spännaren för remmen, två flugor i en smäll.
Vattenpumpen är då kullagrad i Opel exempelvis, istället för glidlagrad, och som grädde på moset, i Kent Karlssons raceblock har aggregat axeln annulerats om jag minns korrekt.
Och, strokerkittet, jag berör ju det citat 'breda lager' etc etc.
Jag menar: 'EGNA erfarenheter', hittils har du inte postat ett dugg om dina egna 'vassa' maskiner.
detta är ett citat från 4 piston racing som verkar kunna honda motor ganska bra. The stock K-Series oil pump is a great piece for up to 8,000 rpm. Past that, there can be cavitation issues and oil pressure drops as temperatures rise. Our ported pump increases flow by 25% and will allow continuous use above 9,000 rpm. de kan ju såklart ha fel eller överdriva problemet, och bara vill kränga sina moddade pumpar. när börjar b230 pumpen kavitera?
sedan undrar jag vad skälet till att man kör så breda lager som b230 har, jag har svårt att tro att konstruktörerna på volvo valde lager bredden för att försämra motorn, det måste finnas nån fördel.
I vart fall så tog jag upp en fungerande, befintlig motor som exempel (och berättade att det fanns fler häromkring) detta betyder att lagren inte är ett problem och då känns det konstigt att nån ska ta upp dem som ett problem och sedan peka på andra motorer som är bra i fantasin, när jag försöker förklara, rent tekniskt, vad som är bra med Volvon, då kommer det upp ännu fler förslag på andra motorer??
Vad som BORDE komma upp är en diskussion om VARFÖR en internrotorpump är sämre än en med vanliga kugghjul
Menar du mig så är det väl inte så konstigt att man ger igen med "samma mynt"? Jag har sagt det förr och menar det verkligen, försök hålla en bättre nivå på det själva tekniska i stället för att "hoppa på" med olika känslomässiga krav. Inse att det kan finnas fördelar med vissa tekniska lösningar som man kanske inte själv förstår sig på just för stunden - diskutera vidare och lär i stället för att gruffa.
Egentligen är det väl bara lite "friskt" med hårdare tongångar ibland, men det är ju inget som är eftersträvansvärt.