Wastegate 5.3L turbo
Wastegate 5.3L turbo
Hej
Bygger ny maskin. Lm7 på 5.3L med en s475 turbo.
Har en tial 44mm liggandes men undrar om det kan bli i minsta laget? Effekt mässigt runt 7-800hk och kanske 1.5kilo som mest sen
Den 44mm hängde med upp till 936hk 2.5 kilo på min BMW 6 utan utan problem men kanske blir för liten för en 5.3L maskin
Nya tial ligger ju på över 6k för en 60mm
Mvh
Skickat från min J9210 via Tapatalk
Bygger ny maskin. Lm7 på 5.3L med en s475 turbo.
Har en tial 44mm liggandes men undrar om det kan bli i minsta laget? Effekt mässigt runt 7-800hk och kanske 1.5kilo som mest sen
Den 44mm hängde med upp till 936hk 2.5 kilo på min BMW 6 utan utan problem men kanske blir för liten för en 5.3L maskin
Nya tial ligger ju på över 6k för en 60mm
Mvh
Skickat från min J9210 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Wastegate 5.3L turbo
Ju mindre en wg är desto högre blir grundeffekten samt problem med boostcreep blir större. Får du inte ner laddtrycket till en säker nivå måste du sätta dit en större.
800 hk i en 5.3L bör du nå under 1 bar laddtryck utan problem och en 44mm får nog svårt att hålla nere trycket om du inte har överdrivet stor turbinsida på turbon.
800 hk i en 5.3L bör du nå under 1 bar laddtryck utan problem och en 44mm får nog svårt att hålla nere trycket om du inte har överdrivet stor turbinsida på turbon.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Wastegate 5.3L turbo
om du ska köra på gatan och där det inte är preppat är det viktigt att kunna kontrolera laddtrycket från 0.2bar stabilt på en v8 så man kan acc (G) så bra som möjligt och bygga ladd i starten. går att backa tändning på tid också men hellre reglera laddtrycket så långt det går. bra med tryck luft till wg också för att få så brett register på wg som möjligt.
behövs stora wg 2x50 minst med bra rör eller en 60+ men det ska va bra drag i den ingen sån med 40mm rör ut ur de flödar mindre än mina 50mm. stort slag, mjuk och lång fjäder och mycket flöde ska det va
mvh jens
behövs stora wg 2x50 minst med bra rör eller en 60+ men det ska va bra drag i den ingen sån med 40mm rör ut ur de flödar mindre än mina 50mm. stort slag, mjuk och lång fjäder och mycket flöde ska det va
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Wastegate 5.3L turbo
Som jag misstänkte då.
Blir en 60mm wg
Blir en 60mm wg
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Wastegate 5.3L turbo
Med en 60 mm måste du sätta den nära turbon och gärna i "ytterkurva" även där så avgaserna hellre väljer ut genom wg än turbon.
Om du tänkt köra dubbla wg så tror jag du lätt kan få lågt laddtryck med lågt "boost creep" med dubbla 40 mm, bara avgaserna går rakt ut i wastegate efter rören gått ihop efter cylinder-bankerna, och wg sitter i "ytterkurva" på väg till turbon.
Om du tänkt köra dubbla wg så tror jag du lätt kan få lågt laddtryck med lågt "boost creep" med dubbla 40 mm, bara avgaserna går rakt ut i wastegate efter rören gått ihop efter cylinder-bankerna, och wg sitter i "ytterkurva" på väg till turbon.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Wastegate 5.3L turbo
fins lite bilder och läsning här http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=6
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Wastegate 5.3L turbo
Det beror väl även på mottryck m.m.m.m.
Kompisen med en 4.2L V8 och en TB70 turbo har 1 original Audi S2 wastegate (typ 36mm?) monterad på bara 1 av rören = ena sidans avgasrör och ca 20cm innan turbon med ett singel entry avgashus och trots det fungerar det och då laddar han bara ca 0.3bar
Jag blev minst sagt förvånad när jag såg installationen, men det fungerar...
Kompisen med en 4.2L V8 och en TB70 turbo har 1 original Audi S2 wastegate (typ 36mm?) monterad på bara 1 av rören = ena sidans avgasrör och ca 20cm innan turbon med ett singel entry avgashus och trots det fungerar det och då laddar han bara ca 0.3bar
Jag blev minst sagt förvånad när jag såg installationen, men det fungerar...
Re: Wastegate 5.3L turbo
Ja, det fungerar ibland med felaktiga lösningar men är stor risk att det inte fungerar så kanske inte är så man rekommenderar nån att bygga
Har man dåligt flöde in i turbon eller kass turbo lär en sån nödlösning kanske fungera
Har man dåligt flöde in i turbon eller kass turbo lär en sån nödlösning kanske fungera
Re: Wastegate 5.3L turbo
Jo större blir bättre, men känns lite överdrivet tycker jag med 2x50mm ??
Han nämner ju även 1.5 bar laddtryck.
Men en 60mm lär ju fungera bra om man inte bygger väldigt "fel"
Han nämner ju även 1.5 bar laddtryck.
Men en 60mm lär ju fungera bra om man inte bygger väldigt "fel"
Re: Wastegate 5.3L turbo
https://youtu.be/AT_e7gGkTCE
Denna verka ju trevlig. Inte blodigt dyr heller
Finns ju billiga kopior 60mm men...
Skickat från min J9210 via Tapatalk
Denna verka ju trevlig. Inte blodigt dyr heller
Finns ju billiga kopior 60mm men...
Skickat från min J9210 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Wastegate 5.3L turbo
Tänk även på att större W/G behövs om du har stor turbin och/eller stort A/R. Detta beror på att gasen tar "lättaste" vägen ut och om turbinen knappt stryper nåt så vill avgaserna hellre gå där än genom W/G.
Egentligen så är det, prestandamässigt, bäst att ha en så liten W/G som möjligt, om det ger ett resultat som precis ligger i närheten av boostcreep på högsta växeln så har man bästa funktion. En del som mappar vill tvunget köra på jättelåga tryck under mappningen och de kommer inte att godkänna en så liten men när det är färdigmappat så funkar det fint.
Har du största turbinen med 88mm exducer? S-400 finns ju i många versioner och just till din motor är det viktigt med stor turbin för bästa resultat, en HX60 skulle göra sig bättre på dina tryck och effekter (möjligen skulle det funka med en HE500 eller HX55 också)
Generellt sett så är det lämpligast att använda Schwitzer (Borg Warner) på laddtryck väl över 2 Bar och Holset när man har lägre tryck (Garrett är nånstans mitt emellan)
Egentligen så är det, prestandamässigt, bäst att ha en så liten W/G som möjligt, om det ger ett resultat som precis ligger i närheten av boostcreep på högsta växeln så har man bästa funktion. En del som mappar vill tvunget köra på jättelåga tryck under mappningen och de kommer inte att godkänna en så liten men när det är färdigmappat så funkar det fint.
Har du största turbinen med 88mm exducer? S-400 finns ju i många versioner och just till din motor är det viktigt med stor turbin för bästa resultat, en HX60 skulle göra sig bättre på dina tryck och effekter (möjligen skulle det funka med en HE500 eller HX55 också)
Generellt sett så är det lämpligast att använda Schwitzer (Borg Warner) på laddtryck väl över 2 Bar och Holset när man har lägre tryck (Garrett är nånstans mitt emellan)