Turboval till 7mgte

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: lör mar 25, 2006 1:16 pm

Turboval till 7mgte

Inlägg av Jesper_w »

Jag har lyckats köpa på mig en till Supra (1989) med 7MGTE motorn (3,0, 24v, 6cyl) som jag troligtvis ska trimma. Förköpte mig på enklare trim som jag väl får försöka sälja vidare! :doh:

Troligen blir det ett Ecumaster classic med PNP adapter, bensin, original grenrör med adapter, större IC,

Jag har tittat efter någon lämplig turbo till 500-600 hästar och vill ha råd vilken modell jag borde välja. Jag prioriterar körbarhet framför vild toppeffekt. Har tittat på följande som jag hittat nytt eller begagnat till rimligt pris

BW S200SXE 57 (8200:- ) Ingen intern WG
Garrett GTX3076 (8000:- ) Intern WG
BW 360 (7000:- ) Ingen intern WG
Holset Super HX40 16 hus (5500:- ) intern WG
Holset HE400FG 19 hus (7000:- ) intern WG ( https://www.ebay.de/itm/Holset-HE400FG- ... Swy8VfvlGR )

Har såklart tittat på andra alternativ också men dessa ligger närmast till hands och jag lutar starkt åt HX40. Kommer WG:n att fungera och räcka till? Kommer den att vara trög att få igång?

Finns det andra förslag?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Turboval till 7mgte

Inlägg av mattias »

Den interna wg:n på HX40 är inte optimal för annat än diesel och höga laddtryck då en liten ventil sitter i ena inloppet på turbinen och flödar för dåligt.
Av de du nämnde är nog den första lämpligast, med en bra placerad 40-45 mm wastegate är det inga problem hålla nere laddtrycket. En B&W S200 SX-E 57 mm kommer ge brett och roligt register.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jesper_w
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: lör mar 25, 2006 1:16 pm

Re: Turboval till 7mgte

Inlägg av Jesper_w »

Ok, tack för svaret, jag är ordentligt sugen på just den men HX40 är ju ett väldigt billigt alternativ känns det som, men den kanske blir betydligt trögare att få fart på.

Har du någon aning/uppfattning om vilken effekt man kan nå med S200:an?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Turboval till 7mgte

Inlägg av mattias »

Ja en modern HX40 skäms inte för sig när det görs rätt med grenrör och wastegate.

Den mindre S200 blir bättre respons på, märkbart i vart fall. Med 57 mm kompressor ska det ge 500 whp alla dagar. Det är svårt att veta exakt hur din kombination med grejer kommer fungera förrän man sätter den i dyno men gissningvis där någonstans.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar