Sida 2 av 6

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: fre jan 22, 2021 8:34 pm
av Slackan
Låter ju onekligen fantastiskt, väntar och ser om någon mappare kommenterar.

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: fre jan 22, 2021 8:57 pm
av Allx
Man har en sensor på returledningen som mäter bensinhalt och räknar sedan om de till etanolhalt. Åker man e100 kommer sensorn säga 0%.

Man aktiverar 4d mappning på bränslet eller gör en extra table som lägger på bränsle beroende på etanolhalt. Två seperata mappar med anpassning efter båda bränslena. Sen sker en automatisk interpolering mellan dem beroende på etanolhalt. Tar lite längre tid och kostar då mer men kan vara värt de i slutändan om man vill köra bensin på vinter.

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: lör jan 23, 2021 8:20 pm
av Slackan
Ska ut och riva av 531an från donator motorn senare ikväll för att lämna iväg den på riktplaning till veckan.

Är det något mer jag BÖR göra med toppen som jag tjänar på i den effekt jag har tänkt? 46-36 ventiler tycker jag borde räcka?
Och dubbla fjädrar känns bra om jag tänkt ligga på lite varvstopp och flyttar upp varvstoppet några hundringar?

Kommer stoppa i en klr t3.

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: lör jan 23, 2021 8:46 pm
av Steve
Vad får dig att välja just den kammen och vad har du tänkt ha för turbo?

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: lör jan 23, 2021 9:15 pm
av Slackan
Steve skrev: lör jan 23, 2021 8:46 pm Vad får dig att välja just den kammen och vad har du tänkt ha för turbo?
Har fått lite tips om att köra den. Men då jag har jätte svårt för siffror vet jag inte om dom har rätt. 😊

Turbo blir en special anpassad (förhoppningsvis) som spoolar på riktigt snabbt, inte jag som bygger ihop den. Får hjälp av en firma.

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: sön jan 24, 2021 4:56 pm
av Slackan
Rev av toppen på den andra motorn idag mest för att se om det var några överraskningar, finaste Volvo toppen jag rivit hittills. Inte en enda gängtorsk efter tidigare. :lol:

4F865443-968A-40B2-BF59-A5071893C63D.jpeg
4F865443-968A-40B2-BF59-A5071893C63D.jpeg (421.18 KiB) Visad 2223 gånger
DE809FE1-B01F-4665-838E-CD7BB1AE79F5.jpeg
DE809FE1-B01F-4665-838E-CD7BB1AE79F5.jpeg (369.1 KiB) Visad 2223 gånger
F9B4D960-A44E-47B5-B8FB-D09E8A50E048.jpeg
F9B4D960-A44E-47B5-B8FB-D09E8A50E048.jpeg (415.63 KiB) Visad 2223 gånger
Verkar ha gått väldigt fett, ett bad med feltemas högtrycksschampo får göra susen 👍🏻

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: sön jan 24, 2021 5:02 pm
av Slackan
Bild på åbäket den ska ned i
E1D18D13-BD6D-417A-920A-CFFD3239D9E1.jpeg
E1D18D13-BD6D-417A-920A-CFFD3239D9E1.jpeg (302.31 KiB) Visad 2223 gånger
4C9DB20A-CE6B-4935-AC66-7CE175704FF2.jpeg
4C9DB20A-CE6B-4935-AC66-7CE175704FF2.jpeg (232.7 KiB) Visad 2223 gånger
Har hänt lite sen jag köpte den, nyplastad och lackad front, rost lagat och lackat alla 4 dörrar och en sparklåda.

Imorgon görs det en beställning på komplett bussningssats till framvagnen, ett nytt stödlager och en slavcylinder. :thumbright:

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: sön jan 24, 2021 6:24 pm
av jompazx
Slackan skrev: sön jan 24, 2021 5:02 pm Bild på åbäket den ska ned i

E1D18D13-BD6D-417A-920A-CFFD3239D9E1.jpeg

4C9DB20A-CE6B-4935-AC66-7CE175704FF2.jpeg

Har hänt lite sen jag köpte den, nyplastad och lackad front, rost lagat och lackat alla 4 dörrar och en sparklåda.

Imorgon görs det en beställning på komplett bussningssats till framvagnen, ett nytt stödlager och en slavcylinder. :thumbright:
Starta gärna en projekttråd! som du märker har det blivit ganska enkelt att ladda upp bilder även på detta forumet!

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: sön jan 24, 2021 6:26 pm
av Steve
Slackan skrev: lör jan 23, 2021 9:15 pm Har fått lite tips om att köra den. Men då jag har jätte svårt för siffror vet jag inte om dom har rätt. 😊

Turbo blir en special anpassad (förhoppningsvis) som spoolar på riktigt snabbt, inte jag som bygger ihop den. Får hjälp av en firma.
Vilken firma hjälper dig med turbo och vad blir det?
Lite svårt för dom som kan att svara på dina frågor utan all information

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: sön jan 24, 2021 6:44 pm
av Slackan
jompazx skrev: sön jan 24, 2021 6:24 pm
Slackan skrev: sön jan 24, 2021 5:02 pm Bild på åbäket den ska ned i

E1D18D13-BD6D-417A-920A-CFFD3239D9E1.jpeg

4C9DB20A-CE6B-4935-AC66-7CE175704FF2.jpeg

Har hänt lite sen jag köpte den, nyplastad och lackad front, rost lagat och lackat alla 4 dörrar och en sparklåda.

Imorgon görs det en beställning på komplett bussningssats till framvagnen, ett nytt stödlager och en slavcylinder. :thumbright:
Starta gärna en projekttråd! som du märker har det blivit ganska enkelt att ladda upp bilder även på detta forumet!

Hade tänkt att detta skulle vara min projekt tråd där jag samtidigt kan få lite tips och trix utav dom som kan mer än mig. Men då kanske jag lagt tråden på fel ställe?

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: sön jan 24, 2021 6:44 pm
av Slackan
Steve skrev: sön jan 24, 2021 6:26 pm
Slackan skrev: lör jan 23, 2021 9:15 pm Har fått lite tips om att köra den. Men då jag har jätte svårt för siffror vet jag inte om dom har rätt. 😊

Turbo blir en special anpassad (förhoppningsvis) som spoolar på riktigt snabbt, inte jag som bygger ihop den. Får hjälp av en firma.
Vilken firma hjälper dig med turbo och vad blir det?
Lite svårt för dom som kan att svara på dina frågor utan all information
Det var någon här på forumet som tog kontakt, William eller någonting hette han. 😊

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: fre jan 29, 2021 7:11 pm
av Slackan
Har inte gjort så mycket än då man måste ha pengar också till allt.
Men toppen har iallafall blivit iväg skickad på portning i kanalerna, upptagna förbränningsrum och mirafräsning.
En kam är också beställd. :thumbright:

Har haft en fundering i att använda original insuget och porta det då jag sett att det kan flöda mer än tillräckligt med lite jobb. Har dock inte hittat någon bild på hur dom portat, så är det någon som har portat ett insug och kan ge lite information (helst bilder) så skulle det vara guld värt. 😊

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: sön jan 31, 2021 10:50 pm
av jompazx
Slackan skrev: fre jan 29, 2021 7:11 pm Har inte gjort så mycket än då man måste ha pengar också till allt.
Men toppen har iallafall blivit iväg skickad på portning i kanalerna, upptagna förbränningsrum och mirafräsning.
En kam är också beställd. :thumbright:

Har haft en fundering i att använda original insuget och porta det då jag sett att det kan flöda mer än tillräckligt med lite jobb. Har dock inte hittat någon bild på hur dom portat, så är det någon som har portat ett insug och kan ge lite information (helst bilder) så skulle det vara guld värt. 😊
Annars funkar ju svanhalsinsuget bra oportat. det kostar ca 300 spänn beggat. nackdel inga spridarhål så då har man ett till problem och lösa. sedan finns "uppgraderings"-möjligheter i form av att svetsa på ett plenum.

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: mån feb 01, 2021 7:26 am
av Slackan
Har faktiskt funderat över det, att borra in för spridarna är inga konstigheter. Och att kunna svetsa på ett plenum har tankarna också gått till, får se vart det leder. 😊

Re: Volvo b230 ”daily drifter

Postat: sön feb 21, 2021 11:57 pm
av Slackan
Har varit lite dåligt med fart här, men jag har inte fått hem något vettigt att börja med. Och min andra brukis har valt att gå i dvala ett tag. :doh:

Har köpt stakar, framvagn, pumpar, spridare, lite renoverings material mm. Så snart det börjar trilla in lite grejer och jag får fart på den andra så ska det skruvas. :D