Nergången turbinaxel.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Nergången turbinaxel.

Inlägg av merten »

Axeln på min s200 ser ut så här. Gått ner sig ca 15 hundradelar. Från 10.50mm till 10.35mm Lagren ligger på 10.65 inner dia. Vad de ska vara vet jag inte. Lagren känns friskare än axeln i alla fall.

Köpte turbo beg förvisso men kändes inte speciellt glapp och mätte den till 0.3mm radielt glapp. men problemet kan ha funnits i ett tidigt skede redan då. Nu var det nästan 1mm radielt. Snuddat turbin i avgashuset. Den sidan är värst.

Körd på Teboil Diamond extreme 10w-60 efter inkörningav motorn.

3mm oljerestriktor. Turbo har fungerat bra i 1000mil tog isär den när jag kände glappet.

Ganska mycket fint icke magnetisk glitter kan jag tycka att det var i oljan jag tog ur nu. Kan det vara det som slitit ner Axeln?

Motorn har gått 1000mil ca på e85 sen renovering 1st oljebyte efter typ 100mil. Bör det alls finnas svagt glitter i oljan? Partiklarna går ej känna i storlek. Bara lite grått skimmer I botten. Lite fukt eller etanol går att urskilja i botten på oljan.

Inga andra symptom motorn går fint och kammen ser frisk ut genom oljelocket.

Vad gör man?Bild

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Joakim berglund
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Nergången turbinaxel.

Inlägg av whilliam »

Det ser ut som att axiallagret också är slut - du har märken på den sida av turbinbladen som är riktade mot lagerhuset.
I ett sånt här läge vill vi veta måtten på turbon, även i fall det är extended tip på kompressorhjulet. Vill försöka förstå om du kört den länge på extremt höga varvtal. Därför tittar vi gärna på en effektkurva eller att du åtminstone anger maxvrid och maxeffekt samt varvtal var de uppträder + laddtryck ELLER uppgifter om motorn i övrigt. Axeln går att slipa om och därefter använda specialdimension på lagren, eller så väljer du att uppgradera med effektivare grejer :thumbright:
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: Nergången turbinaxel.

Inlägg av merten »

Det här är ingen värstingmaskin alls. 1.6 bars ladd på en bruks 940 b230fk. Max 300hk. Går enstaka fullgas på väg till jobbet.

Får känslan av att någon vart på den innan mig. För axiallagret är inte de minsta slitet och inga märken finns på plåten mot lagerhuset. Samt lagrets innerdiameter är rätt nära vad det ska vara.

axeln är 10.5mm och lagret 10.65mm känns rätt ok. axeln är som mest sliten ner till 10.35mm . borde inte lagret gå ner sig snabbare så att säga? Säg att lagret slitits 5 hundringar och axeln 15. Tycker inte det går ihop. Känns som någon petat i nya lager efter ett ras och hoppats på det bästa.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Joakim berglund
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: Nergången turbinaxel.

Inlägg av merten »

Kan det bli så illa? Gjorde själv i en annan s200g den gick då 5000mil innan bilen såldes kanske hade tur.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Joakim berglund
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Nergången turbinaxel.

Inlägg av whilliam »

Om du tittar på det turbinblad som är överst i bild så ser det ut som att det har skrapat i värmeskölden (det du benämner "plåten") lite drygt hälften har märken på sig ser det ut som.
Vad gäller balansering så är det alltid en viss obalans i alla turbos, det är nästan aldrig de hamnar på en acceptabelt låg nivå när man bara skruvar ihop dem (även om varje del är ny och separat balanserad vid tillverkning)
Dock ligger ju inte obalansen på turbinsidan, den sitter på kompressorsidan och beror på att det är omöjligt att få gängor på mutter o axel att alltid bli 100% rakt när man drar ihop dem.

mellan "tummen o pekfingret" så kanske runt 9 av 10 turbos blir så pass bra balans så att de inte havererar den första säsongen, dock beror det ganska mycket på hur hårt man pressar dem efter "renoveringen" turbinhjulet på bilden kan dock ha ganska kraftig obalans om skadorna har hamnat olyckligt, även att de är långt ute i periferin gör ju att minsta lilla olikhet på skadebilden gör en relativt stor obalans.

OM (!) skadorna beror på obalans så BORDE axelns slitagebild vara ojämn, menar att det borde kunna synas att den är mer sliten på ena halvan (åt det hållet obalansen har legat)

Ser axiallagret fint o repfritt ut så borde problemet inte bero på oljan, axiallagret är det lager som först brukar ta stryk vid oljekontaminering.
Radiallagret på turbinsidan är dock extremt känsligt för koksning, det är därför man har vattenkylning på bruksbilar (koksad olja borde synas i lagrets oljehål)

Det är inte så att lagret slits "fortare" än axeln om den blir utsatt för koks, det är faktiskt ett ganska hårt material.

Anmärker också på att det inte ser ut som kraftig koksning i området där kolvringen sitter, men om det har varit kraftigt avgasmottryck (i princip tunt avgassystem) så kan det ha "blåsts rent" där o skräpet i stället har fastnat i lagret.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Nergången turbinaxel.

Inlägg av JLundin »

Ser ut som att det funnits skit i oljan, hur ser lagerhuset ut det borde också vara slitet
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Nergången turbinaxel.

Inlägg av whilliam »

Ska jag bedöma om det varit skit i oljan så vill jag se bilder på thrustkomponeter och axiallagrets mest slitna sida (är nästan alltid sidan som sitter in mot lagerhuset men har avgasmottrycket varit högt så kan det vara framsidan)

Som jag skrivit innan, så kan förslitning vid turbinsidans lager komma från koks, som bildats i själva lagret och då är de andra lagrena oftast helt ok.
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: Nergången turbinaxel.

Inlägg av merten »

Lutar väl åt skit i oljan.. Kommer inte ner att mäta lagerlägen men de ser "smärglade" ut.BildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Joakim berglund
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Nergången turbinaxel.

Inlägg av whilliam »

Ser repigt ut på axiallagret men det ser också ut som "pirat" och de verkar ha missat att göra lager "padsen"som ramper - de ska luta från hålet och upp mot anliggningsytan. Detta för att "dra" med sig oljan dit där den behövs.

Det mått du anger på radiallagren är också, i stort sett, rätt mått på nya lager (man brukar säga 10.60mm)

Så ditt eget "detektivarbete" /slutsats verkar kunna stämma.

Skall axeln slits ner sådär mycket, av oljekontaminering, så borde axiallagret varit i än värre skick......
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: Nergången turbinaxel.

Inlägg av merten »

Pirat alltsåDet är i alla fall det jag vill tro. Vill inte riva. Motorn går utan knack och missljud. Skar upp oljefiltret och rev ur filtermaterialet visst det finns svarta magnetiska partiklar som bildar igelkott runt en magnet och enstaka silvriga mjuka icke magnetiska.

Men vet inte vad man kan förvänta sig. Botten fick nya lager, ringar och en "fulhoning" på max 15-20sek.

Rasar det ihop så gör det väl det. Inge påkostat. standard saker i bara.

Axiallagret håller för övrig samma dimension över hela ytan.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Joakim berglund
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Nergången turbinaxel.

Inlägg av whilliam »

En nyligt inkörd motor har ganska mycket rester i filtret från cylinderväggar och ringar......
Axiallager har alltid "lutande" pads när de är seriöst gjorda (brukar vara pressade på padsen så att den ytan som är närmast hålet är lite lägre än resten av lagret.)
Jag är 95% säker på att dina slutsatser stämmer :thumbright:
Skriv svar