Vilket rödblock till sugis?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av dundersmurfen »

Har en 744 från 88 med b234f standard. Ett litet tag gick den som extrabil sen sen spårade det ur lite. Fick ett par kamaxlar av en kompis och ställbara drev av en annan. Fick lite hjälp med filer och annat så jag kunde mappa orginal styrsystemet (LH2.4) fast fick byta boxar till sådana det fanns vettiga definitioner.
Hur som det slutade såklart med krökta ventiler för jag varvade lite för friskt och ventilsläpp (hörde det i knacklyssnaren) spräckte nog en retainer eller nåt hoppade loss.

Toppen ska av och fixas såklart och då portar vi (en kompis) klart samt snyggar till lite allmänt. Det blir nog ett annat sprut för det fanns visst vassare kammar och tillgå och då får det bli separata spjäll osv..

Jag gillar b234 blocket då man slipper mellanaxeln och när man kör sugis så räknas varje lite hästkraft och friktion äter hästar.. Men frågan är hur mycket tar det att rotera mellanaxeln för att driva oljepumpen?

Sen gillar jag att man kan justera oljetrycket utifrån på b234 pumpen då plunschen och fjädern sitter åtkomliga externt. Nästa grej jag skulle gjort om den inte rasade skulle varit att logga oljetrycket och om det fanns marginaler sänkt det och sett vad det gav.

Men nu när den ändå ska isär så ska det dit billet svänghjul och kanske h profilare eller anser ni att dom grova stakarna håller till 9k rpm?

Det finns tydligen opel lager som är rätt dimension till stakarna men lite smalare så dom ska vi ha för att spara lite friktion. Sen tänker jag dubbla över lager med oljeskåran för att minska friktionen i ramlagren.

Sen får vi se om jag kör den i motorbänk innan jag stoppar den i bilen.

Gjorde ett kul test innan den rasade och tog bort vattenpumpen och satte dit en liten "webasto" vattenpump med 20mm anslutningar, den drog 15watt eller nåt. Det gjorde 9whp men måste tilläggas att även visko fläkten åkte av i samma veva så vet inte exakt hur mycket varje del gjorde, sen är chassie dyno lite för oprecis när man börjar jaga enstaka hästar.. Dock såg man en stor ökning av vrid i mellanregistret cirka 15nm mellan 3k och 4k rpm vilket jag misstänker har mest med vattenpumpen att göra. Skillnaden minskar sedan med varv och det tror jag är att vattenpumpen börjar kavitera och då snurrar lättare medans visko fläkten snor mer ju mer man varvar.. Det får utforskas närmare om den hamnar i motorbänken..

Har alltså 3 olika block att välja på, b234, b230 "lågfriktion" och vanliga b230. Om det blir b234 blocket med externa oljepumpen så bygger jag nog om ett kamdrev till oljepumpen blir väl cirka 30% lägre varv om jag inte minns fel det blir nog en lagom besparing av onödig effektstöld från oljepumpen. Tänker att om det håller sig strax över 3bar på maxvarv borde den överleva men det märker vi

Så vilket block ska jag välja? kan inte bestämma mig



https://www.youtube.com/watch?v=rCol8IDfcak
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av dundersmurfen »

Bild

Bild

Bild


Seriösaste portningen någonsin troligtvis ;)

Bild


Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av dundersmurfen »

Fick inte testat mer än några pull å en liten sväng på gatan så vet inte om flödet är tillräckligt. Men det blev bra värme i kupén, kan inte säga att jag märkte någon skillnad där..
Men sommarvärme då blir det nog tufft..


Bild

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av The »

16v har väl högre oljetryck för att klara smörjningen. Känns som att mixtra med oljetryck inte är riktigt rätt väg att gå för att minska friktionen.

Om det är effektivitet du är ute efter är väl lågfriktionsmotorn det enda rätta alternativet när det är rödblock det handlar om.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av Kadett4wd »

blanda ihop dem ;)

Kör b234 block med en lågfriktions vev, med en 8v 740 topp(fördelaren där bak).
kör 8v Toppen om du letar friktionsförluster.
Jagar du effekt kör 16v, men varva inte onödigt mycket så du får några mer tester ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av Jens Gustavsson »

visco fläkten är den stora tjuven inte vatten pumpen har jag sett. (vill man behålla den så byt till ny tunn olja)

lågt oljetryck är inga problem på mek tryckare men vet ej vad hydral lyftarna tycker om det?

vet du vad som ökar effekten mest med lägre oljetryck?

underskatta inte stakarna de håller för mer än vad många tror speciellt om det är ganska lätta grejor.

kul tråd kommer följa !

mvh jens
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av whilliam »

Som jag skrivit några gånger tidigare så har jag sett en B230/16v konverterad varva uppåt 10K med hydrauler, killen var extremt noga med att välja lågskummande olja och också noga med att inte ha annat än 80-85 grader oljetemp. Funkade att kortvarigt dra motorn till dessa varvtal, typ endast ettans växel vid stillastående start och därefter växla före 9000 på de andra växlarna eller nån enstaka urvarvning på ett par växlar vid omkörning el. dyl.

Vill man spara friktions och pumpförluster från oljan så kanske det är smartare att välja en tunn olja i stället för att sänka trycket allt för mycket.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av dundersmurfen »

Tack för förslagen!

Vet att viscon å fläkten snor mer än vattenpumpen. Men tänkte att det var kul att prova, hade ändå elpumpen liggande. Det mest intressanta är dom där extra cirka 15nm som kom där runt 3k till 4k, där snor ju inte viscon så mycket så måste vart pumpen. Det får utforskas mer iaf.

Det jag väger mellan är om lågfriktionsblocket är värt det när man har en extra axel att snurra alltså aggregataxeln som driver oljepumpen, den slipper man i b234 blocket då oljepumpen drivs av kamremmen.
Sen passar väl inte lågfriktions veven i något annat block, själva låga friktionen är mindre ramlager?

Jag kanske uttryckte mig klumpigt men menar att vinsten i att sänka oljetrycket är mest att det går lättare att driva själva pumpen. Sen mindre lager gör nog lite, och höja tempen lite och köra en tunn olja. Eftersom balansaxlarna är borta så blir ju pumpen med större överkapacitet då det är 4 lager som inte längre tar olja.

Tänkte testa lite sen med borrmaskin eller något och se om det blir nån mätbar skillnad om man byter ut ramlagren till dubbla med oljeskåran, mäta om borrmaskinen orkar snurra veven nån % snabbare
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av Kadett4wd »

Du kan ju dreva ned pumpen lite isåfall?

Eftersom veven kanske inte passar, kolla om lågfriktionsstakarna gå på b234 veven istället(och kolvarna)
De har väl styrning i kolvarna axiellt istället för på veven?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vinsten med lägre oljetryck är att mindre olje flöde igenom lagren och mindre olja runt vevaxeln och stakar som snurrar runt = den stora vinsten. därför att man måste ha mindre spel överallt för at se vinsterna med tunnare olja har vi sett i dynon.

visco fläkten snor effekt redan på lägre varv sen slirar den på högre.

mvh jens
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av dundersmurfen »

Vi har nog sett olika resultat och det var synd jag inte först tog av visco fläkten innan jag testade.. Tidigare försök där vi skruvat av viskofläkten så har det inte gjort nåt mätbart på lägre varv utan den har tagit mer ju mer man varvat, så typ 7 hästar vid 8000 men bara 4 häst vid maxeffekt på 6000. Men det beror säkert på modell temperatur och hur slitet viscon är osv.

Skulle byggt en uppväxlad elmotor eller större dc motor så man kunde driva saker enskilt upp till 8000 och se vad tungt det går och om man kan minska friktionen..

Min poäng med tråden var just om det är värt att byta b234 blocket mot ett lågfriktionsblock. Och skillnaden är då lågfriktions veven vs den extra axeln som driver oljepumpen eller om man fuskar till det och minskar lagerytan lite i b234 blocket helt enkelt och då har fördelen av den externa pumpen som man enkelt kan justera trycket på samt ändra utväxling på. Därför jag har bilden på oljepumpsdrevet liggande i ett kamdrev ovanför. Patrik kolla så ser du, cirka 30% lägre varv på pumpen.

Kul att ni är med och kommenterar men läs gärna och om jag uttrycker mig klumpigt och otydligt så säg till så ska jag försöka förtydliga. Med adhd som kickar in så har hjärnan skrivit meddelandet 100 gånger om medan fingrarna försöker hänga med. Därför jag är tyst långa perioder å sen när adhd kickat in så blir det många virriga meddelanden på en gång :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av Steve »

Viscon lär ju vara svår att få en rättvis mätning på mellan olika motorer då den går tyngre när den är varm.
Har man inte fläktkåpa eller liknande lär den ju inte ta åt sig värme lika mycket kanske och därmed stjäla mindre effekt

Sen är det inte alltför ovanligt att dom funkar sämre än dom gjorde när dom var nya = mindre effektförlust
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av whilliam »

+ På det Steve! Svårt att mäta viscon eftersom den kommer att uppträda olika beroende på temp.
Jens, är du säker på att du inte vinner nåt på att ENBART byta till tunnare olja? Borde gå lättare för pumpen att cirkulera överskottsoljan genom överflödesventilen.

Kadett 4wd har ett bra förslag och kör du fördelare i bakkant (eller annan tändning, menar EJ fördelare i blocket) så är det ju bara att jaga olika storlek på remhjul. Oljepumparna finns väl också med olika kapacitet, då borde man tjäna på att ha en med lägre?
Har hört flera påstå att elfläkt+ elpump ger runt 8Hp men detta måste vara extremt individuellt på olika motorer.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av dundersmurfen »

Har testat att byta från 15w40 olja till 0w20 utan att det gick att få nåt värdefullt mätvärde i rullen. Är nästan inne på att det tillåmed kan vara gränsfall till att man kan få pålitligt resultat med en motorbänk. Därför jag började dilla om att man skulle driva enskilda saker med en elmotor då kan man se om antingen varvet ändrar sig eller förbrukningen och mäta med viss precision några hundra watt skillnader. nu är ju så små saker obetydliga utom för att det är kul att mäta. men om man kan tjäna på ett par ställen utan att förstöra eller kosta på något så har man snart en gratis kilowatt.

Alla har väl prövat att köra oljepumpen med borrmaskinen och när pumpen väl tar oljan så stannar i princip borrmaskinen. Därför jag menar att det borde finnas någon gratis hästkraft på att dreva ner bara i att driva den. Sen har jag sett stor skillnad i hur turbo-jeten beter sig när man slår av och på oljetrycket. Som exempel orkar den inte komma upp på tillräckliga varv för självhållning med oljan på utan man får starta utan oljepumpen igång. och när den går så hör man hur den varvar upp ganska mycket när man slår av oljepumpen. och det är en eldriven pump så enda påverkan på turbons varvtal måste vara i lagren. Har detta fenomen att göra med att oljan i lagret blir varmare för att det inte fylls på ny kall olja? eller helt enkelt att mindre olja blir mindre friktion fast den blir ju varmare också så svårt att sätta fingret på..

Hör att dom hårda killarna minskat ner lagerbredden i sina rödblock och hittat typ 10 hästar, men vet inte om det stämmer eller vid vilket varvtal. Men bör ju vara närmare 10k, så vi 8k kanske det bara är en bråkdel i vinst.. Vi får testa, är inte rädd att sätta vinkelkapen i några lager, men det får bli vid nästa motorbygge har för mycket annat just nu.

Men fortfarande undrar jag om någon har en bra insikt i om jag borde ta mitt lågfriktionsblock å köra 16v med eller behålla orginalet b234f?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av dundersmurfen »

Jo det med att dreva om var egentligen planen på 16v blocket eftersom man ändå bör byta ut oljepumpsdrevet. Går såklart att göra en nerdrevning på klassiska aggregataxeln också. Fördelaren sitter bak på 16v toppen så det spelar ingen roll..
Kanske byter sprut, har inte bestämt mig, pysslade med LH2.4 mest som en utmaning och för att lära mig. Får se om det blir värre kamaxlar när toppen åker av så då blir det ett annat sprut, men det är ju så lättvindigt med hydraul tryckare..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar