Vilket rödblock till sugis?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av whilliam »

dundersmurfen skrev: tor feb 11, 2021 10:26 am Hör att dom hårda killarna minskat ner lagerbredden i sina rödblock och hittat typ 10 hästar, men vet inte om det stämmer eller vid vilket varvtal. Men bör ju vara närmare 10k, så vi 8k kanske det bara är en bråkdel i vinst.. Vi får testa, är inte rädd att sätta vinkelkapen i några lager, men det får bli vid nästa motorbygge har för mycket annat just nu.
Rimligt är att det också beror på lagerspel. Oljan ska ju så att säga "pumpas" när energi överförs från reciprocerande (fram och återgående) rörelse till och GENOM vevaxeln.
Det kommer förluster från att rörelsen mellan vändning i ÖD och UD inte är exakt likformig (ju längre stake, desto mer likformigt och alltså mindre förluster)
Dessa förluster ökar exponentiellt mot varvtalet och ju mer "glapp" det är i lagren desto mer "pumpas" oljan och tar då energi i anspråk. man kan mycket väl jämföra dessa förluster med obalans i en turbo eller annan roterande del. Självklart blir det mer kostsamt att "pumpa" olja när den är kallare eftersom den då har högre viskositet (därför går turbon mer trögt när oljan är kall eller om det hela tiden tillförs en massa "ny" kall och seg olja)

Även om skillnaden i rörelse mellan ÖD/UD vore noll så pumpas oljan i lagret och det uppstår värme i den - slutsatsen man kan dra av detta är att om oljan är supertunn och lagerspelet tight så blir förlusterna mindre

Även vevaxelns böjning/svikt käkar energi (jämför mot en plåtbit som böjs fram o åter)
Skall motorn gå "steady state" så måste det finnas enorma vinster med att ha en extremt tung vevaxel,skall den däremot kunna axa bra så måste det göras en avvägning i stabilitet hos vevaxeln (utformning och massa) gentemot svänghjul o remskiva, helt klart så kan man gå ner i svänghjul när vevaxeln är stabilare och ändå inte riskera att rasa lagren på grund av svikt.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av whilliam »

dundersmurfen skrev: tor feb 11, 2021 10:26 am
Alla har väl prövat att köra oljepumpen med borrmaskinen och när pumpen väl tar oljan så stannar i princip borrmaskinen. Därför jag menar att det borde finnas någon gratis hästkraft på att dreva ner bara i att driva den. Sen har jag sett stor skillnad i hur turbo-jeten beter sig när man slår av och på oljetrycket. Som exempel orkar den inte komma upp på tillräckliga varv för självhållning med oljan på utan man får starta utan oljepumpen igång. och när den går så hör man hur den varvar upp ganska mycket när man slår av oljepumpen. och det är en eldriven pump så enda påverkan på turbons varvtal måste vara i lagren. Har detta fenomen att göra med att oljan i lagret blir varmare för att det inte fylls på ny kall olja? eller helt enkelt att mindre olja blir mindre friktion fast den blir ju varmare också så svårt att sätta fingret på..
Dina tankar här är seriösa, du kommer att få en perfekt fingervisning genom att testa oljepumpens energiförbrukning vid olika tryck/olika oljeviskositet och oljetemp
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av whilliam »

När det gäller turbon så bromsas den av att viskositeten ökar men den bromsas också av att den skall skapa en hydrodynamisk "kil" alla dessa saker hänger ihop men man bör tänka på att en hydrodynamisk kil är väldigt stark och då krävs det också en viss energi för att skapa den, utbyte av oljan, hela tiden gör att "nya" kilar hela tiden måste skapas.
Man kan säga att turbon "vispar" oljan. :hihi: Kullager går något lättare under uppvarvningsprocessen men någonstans kring 70 000 - 150 000 rpm (beroende av storlek och utformning på lagren) så vänder det och kullagren går tyngre o tyngre medan traditionella lager inte ökar motståndet lika raskt. Ett kullager på höga varvtal är en enorm "oljevisp" och till slut når man också kullagrets övre "gräns" och kulorna klarar inte högre hastigheter utan börja "skida"/plana på oljan - vi har skapat ett glidlager med enormt usel yta. (kullagret tar väldigt snabbt stryk av detta)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av Kadett4wd »

montera även stumma tryckare med spel, då minskar du friktionen, samt minskar behovet av olja i toppen lite, mao kan dreva ned pumpen lite till.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av dundersmurfen »

Tack för bra förklaringar Whilliam! Jag håller med det du säger

Patrick exakt så har jag också funderat men det är lite mer jobb. Men får helt enkelt se om det blir så att jag skaffar vassare kammar. Dom som sitter i är nånstans mitt emellan vass och gatkam, ger väldigt platt kurva och går skapligt med singelspjäll.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av dundersmurfen »

portad vs oportad.jpg
portad vs oportad.jpg (115.95 KiB) Visad 983 gånger
Här är grön kurva oportad och orginal insug bara dom lite vassare kammarna monterade och mappad så gott det går, få ordning på fullgas är inga problem men låglasten är klurigare.

Lila är kurvan när vi grävt det vi kan utan å lyfta toppen, bara på insug. Å sen satt dit ett så stort insug vi kunnat med så korta runners det gick för att hoppas på att den skulle varva ur fint.

Man ser hur den gröna tappar luften ganska rejält över 6000. Den lila dippar precis när ventilsläppet börjar vid cirka 7500 det hörs tydligt i knacklyssnarn
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Vilket rödblock till sugis?

Inlägg av »

Dom tål tyvär inte mkt ventilsläpp innan det blir krokiga saker:/
Roligt att se siffror iaf lägger en röst på b234 blocket då det finns mera att experimentera med och för enkelheten då det sitter original så du slipper göra om motorfästen.
Vad använder du för kammar och var det klurigt att få till låglasten med org insuget också?
Med lmm för nära gasspjället påverkar det ju luftströmmen och mappen blir helt olik på låga spjällägen.
Vad blir det för uppgradering på ventilfjädrarna till motorn sätts ihop igen?
Skriv svar