Rimligt är att det också beror på lagerspel. Oljan ska ju så att säga "pumpas" när energi överförs från reciprocerande (fram och återgående) rörelse till och GENOM vevaxeln.dundersmurfen skrev: ↑tor feb 11, 2021 10:26 am Hör att dom hårda killarna minskat ner lagerbredden i sina rödblock och hittat typ 10 hästar, men vet inte om det stämmer eller vid vilket varvtal. Men bör ju vara närmare 10k, så vi 8k kanske det bara är en bråkdel i vinst.. Vi får testa, är inte rädd att sätta vinkelkapen i några lager, men det får bli vid nästa motorbygge har för mycket annat just nu.
Det kommer förluster från att rörelsen mellan vändning i ÖD och UD inte är exakt likformig (ju längre stake, desto mer likformigt och alltså mindre förluster)
Dessa förluster ökar exponentiellt mot varvtalet och ju mer "glapp" det är i lagren desto mer "pumpas" oljan och tar då energi i anspråk. man kan mycket väl jämföra dessa förluster med obalans i en turbo eller annan roterande del. Självklart blir det mer kostsamt att "pumpa" olja när den är kallare eftersom den då har högre viskositet (därför går turbon mer trögt när oljan är kall eller om det hela tiden tillförs en massa "ny" kall och seg olja)
Även om skillnaden i rörelse mellan ÖD/UD vore noll så pumpas oljan i lagret och det uppstår värme i den - slutsatsen man kan dra av detta är att om oljan är supertunn och lagerspelet tight så blir förlusterna mindre
Även vevaxelns böjning/svikt käkar energi (jämför mot en plåtbit som böjs fram o åter)
Skall motorn gå "steady state" så måste det finnas enorma vinster med att ha en extremt tung vevaxel,skall den däremot kunna axa bra så måste det göras en avvägning i stabilitet hos vevaxeln (utformning och massa) gentemot svänghjul o remskiva, helt klart så kan man gå ner i svänghjul när vevaxeln är stabilare och ändå inte riskera att rasa lagren på grund av svikt.