volvo 945
volvo 945
hej alla glada, min orginal volvo 945 classic, har börjat att bli trögstartad när den är kall, startar på 2 cylindrar efter några sekunder går den på 3 och efter ca 10sekunder går den på 4a cylindrar, sedan går den perfekt tills nästa kallstart, stift fördelarlock rotor kablar bytta, tips om vad det kan vara tages tacksamt emot, mvh anders.
Re: volvo 945
Vad innebär kall? -20 eller alltid när den stått oberoende av yttertemp?
Re: volvo 945
Vad är det för märke på delarna du bytt?
Har du kollat hur stiften ser ut?
Pirattänddelar kan vara värdelös även fast dom är nya.
Har du kollat hur stiften ser ut?
Pirattänddelar kan vara värdelös även fast dom är nya.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: volvo 945
temperaturen ute nu minus 5 , delarna jag bytt är volvo orginal stift och kablar, fördelarlåck o rotor byttes för 1000 mil sedan från mekonomen
Re: volvo 945
Har du tagit upp stiften och kollat direkt efter start?
Jag har en -91 945 som surade ned 1 och ibland 2 cylindrar innan, först bytte jag stift (BPR6es) och då vart den betydligt bättre. Men sen bytte jag bränsletrycksregulatorn (sitter i framkant på spridarbryggan) och sedan dess har det aldrig hänt igen och jag startar i -20 ibland.
Vet inte vad mekonomen har för märke men jag litar endast på Bosch när det kommer till tändspole och fördelar delar.
Har du testat bytt tempgivaren till ecun?
Jag har en -91 945 som surade ned 1 och ibland 2 cylindrar innan, först bytte jag stift (BPR6es) och då vart den betydligt bättre. Men sen bytte jag bränsletrycksregulatorn (sitter i framkant på spridarbryggan) och sedan dess har det aldrig hänt igen och jag startar i -20 ibland.
Vet inte vad mekonomen har för märke men jag litar endast på Bosch när det kommer till tändspole och fördelar delar.
Har du testat bytt tempgivaren till ecun?
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: volvo 945
tack för tips, så det går att byta tempgivare i ecu ,kan den ge fel signal så den surar ?
Re: volvo 945
Till ECU, inte i. Är en tvåpolig med "spridarkontakt" som sitter i toppen under insuget och ger den fel temp så kan det ju bli såna fel
Re: volvo 945
tack för förtydligande, kan man mäta upp givaren och se om den är kass eller bara köpa ny ? mvh anders
Re: volvo 945
Ja du kan ju Ohm mäta givaren, mät först på kall motor och sen mäter du vart efter den blir varmare.
Vid kall motor ska Ohm värdet vara högt och sen vandra nedåt ju varmare motorn blir, vad värdena ska vara har jag dock glömt..
Vid kall motor ska Ohm värdet vara högt och sen vandra nedåt ju varmare motorn blir, vad värdena ska vara har jag dock glömt..
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: volvo 945
Och tänk på att det är två givare i en. Ena stiftet går till tändbox och det andra till bränsleboxen
Så man kan inte mäta mellan dom två stiften. Mät mellan ett stift och jord(på toppen bredvid givaren t.ex.)
Tror dom ger samma värde så du borde ju då få ungefär samma ohm på båda till att börja med
Så man kan inte mäta mellan dom två stiften. Mät mellan ett stift och jord(på toppen bredvid givaren t.ex.)
Tror dom ger samma värde så du borde ju då få ungefär samma ohm på båda till att börja med
Re: volvo 945
Jag vill minnas att det inte är så, b230f har 2 separata tempgivaren för ecun och mätarhuset. Den främre är till mätarhuset och den bakre går till ecun.Steve skrev: ↑tis feb 09, 2021 10:51 pm Och tänk på att det är två givare i en. Ena stiftet går till tändbox och det andra till bränsleboxen
Så man kan inte mäta mellan dom två stiften. Mät mellan ett stift och jord(på toppen bredvid givaren t.ex.)
Tror dom ger samma värde så du borde ju då få ungefär samma ohm på båda till att börja med
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: volvo 945
Iaf dom med LH2.4 har en givare för instrumentet, och en dubbelgivare till sprut/tändning
Re: volvo 945
Ja precis, alltså har han 2st separata för att skilja på instrument och ECU eftersom han har en Classic.
Jag kan gå ut och kolla på min Classic imorgon om någon är osäker.
Jag kan gå ut och kolla på min Classic imorgon om någon är osäker.
/ Robin
Ljusdal, Hälsingland
Ljusdal, Hälsingland
Re: volvo 945
Eftersom tempgivaren som sitter på lh2.4 är svart måste man mäta som Steve beskriver, är det istället en blå givare (med likadant kontaktstycken som en spridare) kan du istället byta till en svart eftersom, precis som Steve skriver, det är två olika givare. Den svarta har två givare I sig.
Den som går till instrumentbrädan har Volvos egna kontaktstycke och ser ut som ett D ungefär, med två runda stift. Går inte ta miste på dom båda.
Den som går till instrumentbrädan har Volvos egna kontaktstycke och ser ut som ett D ungefär, med två runda stift. Går inte ta miste på dom båda.
Ludvig Lyttbacka
Re: volvo 945
hej, och tack för all hjälp, jag var på volvo idag och skulle beställa, men dom visste inte vilken givare det kunde vara, någon som har artickel nr eller liknande så jag kan köpa , mekonomen hadde heller ingen aning om vilken givare det kunde vara, mvh anders