volvo 945

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

volvo 945

Inlägg av kolvbult »

hej alla glada, min orginal volvo 945 classic, har börjat att bli trögstartad när den är kall, startar på 2 cylindrar efter några sekunder går den på 3 och efter ca 10sekunder går den på 4a cylindrar, sedan går den perfekt tills nästa kallstart, stift fördelarlock rotor kablar bytta, tips om vad det kan vara tages tacksamt emot, mvh anders.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: volvo 945

Inlägg av Steve »

Vad innebär kall? -20 eller alltid när den stått oberoende av yttertemp?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: volvo 945

Inlägg av Slackan »

Vad är det för märke på delarna du bytt?
Har du kollat hur stiften ser ut?

Pirattänddelar kan vara värdelös även fast dom är nya.
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: volvo 945

Inlägg av kolvbult »

temperaturen ute nu minus 5 , delarna jag bytt är volvo orginal stift och kablar, fördelarlåck o rotor byttes för 1000 mil sedan från mekonomen
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: volvo 945

Inlägg av Slackan »

Har du tagit upp stiften och kollat direkt efter start?

Jag har en -91 945 som surade ned 1 och ibland 2 cylindrar innan, först bytte jag stift (BPR6es) och då vart den betydligt bättre. Men sen bytte jag bränsletrycksregulatorn (sitter i framkant på spridarbryggan) och sedan dess har det aldrig hänt igen och jag startar i -20 ibland. 😊

Vet inte vad mekonomen har för märke men jag litar endast på Bosch när det kommer till tändspole och fördelar delar.

Har du testat bytt tempgivaren till ecun?
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: volvo 945

Inlägg av kolvbult »

tack för tips, så det går att byta tempgivare i ecu ,kan den ge fel signal så den surar ?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: volvo 945

Inlägg av Steve »

kolvbult skrev: tis feb 09, 2021 8:16 pm tack för tips, så det går att byta tempgivare i ecu ,kan den ge fel signal så den surar ?

Till ECU, inte i. Är en tvåpolig med "spridarkontakt" som sitter i toppen under insuget och ger den fel temp så kan det ju bli såna fel
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: volvo 945

Inlägg av kolvbult »

tack för förtydligande, kan man mäta upp givaren och se om den är kass eller bara köpa ny ? mvh anders
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: volvo 945

Inlägg av Slackan »

Ja du kan ju Ohm mäta givaren, mät först på kall motor och sen mäter du vart efter den blir varmare.

Vid kall motor ska Ohm värdet vara högt och sen vandra nedåt ju varmare motorn blir, vad värdena ska vara har jag dock glömt..
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: volvo 945

Inlägg av Steve »

Och tänk på att det är två givare i en. Ena stiftet går till tändbox och det andra till bränsleboxen

Så man kan inte mäta mellan dom två stiften. Mät mellan ett stift och jord(på toppen bredvid givaren t.ex.)
Tror dom ger samma värde så du borde ju då få ungefär samma ohm på båda till att börja med
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: volvo 945

Inlägg av Slackan »

Steve skrev: tis feb 09, 2021 10:51 pm Och tänk på att det är två givare i en. Ena stiftet går till tändbox och det andra till bränsleboxen

Så man kan inte mäta mellan dom två stiften. Mät mellan ett stift och jord(på toppen bredvid givaren t.ex.)
Tror dom ger samma värde så du borde ju då få ungefär samma ohm på båda till att börja med
Jag vill minnas att det inte är så, b230f har 2 separata tempgivaren för ecun och mätarhuset. Den främre är till mätarhuset och den bakre går till ecun.
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: volvo 945

Inlägg av Steve »

Iaf dom med LH2.4 har en givare för instrumentet, och en dubbelgivare till sprut/tändning
temp.gif
temp.gif (11.31 KiB) Visad 1430 gånger
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Slackan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis jan 19, 2016 3:45 pm

Re: volvo 945

Inlägg av Slackan »

Ja precis, alltså har han 2st separata för att skilja på instrument och ECU eftersom han har en Classic.
Jag kan gå ut och kolla på min Classic imorgon om någon är osäker.
/ Robin

Ljusdal, Hälsingland
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: volvo 945

Inlägg av Trubbis »

Eftersom tempgivaren som sitter på lh2.4 är svart måste man mäta som Steve beskriver, är det istället en blå givare (med likadant kontaktstycken som en spridare) kan du istället byta till en svart eftersom, precis som Steve skriver, det är två olika givare. Den svarta har två givare I sig.

Den som går till instrumentbrädan har Volvos egna kontaktstycke och ser ut som ett D ungefär, med två runda stift. Går inte ta miste på dom båda.
Ludvig Lyttbacka
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: volvo 945

Inlägg av kolvbult »

hej, och tack för all hjälp, jag var på volvo idag och skulle beställa, men dom visste inte vilken givare det kunde vara, någon som har artickel nr eller liknande så jag kan köpa , mekonomen hadde heller ingen aning om vilken givare det kunde vara, mvh anders
Skriv svar