Balansering av sv hjul
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Balansering av sv hjul
Har köpt ett svänghjul men att döma av utseende så är det läge att balansera. Iofs - jag ska ju bara varva 6500rpm?
Anyway, finns det nån i Umeå/ Sävar som gör det förutom Dynotech och Umeå Motorrenovering?
Anyway, finns det nån i Umeå/ Sävar som gör det förutom Dynotech och Umeå Motorrenovering?
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: Balansering av sv hjul
Hur stort är hålet i centrum? Kan de gå att få upp i en däckbalanseringmaskin så kan du ju få en hint om de är bra nog eller om du ska göra nått seriösare åt de?
Re: Balansering av sv hjul
En däcksbalanserare repeterar i allmänhet inte nog bra eller har nog upplösning för ett svänghjul.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Balansering av sv hjul
Kolla med Johan på LRE (Lindström Racing Engineering) i Gräsmyr eller Roland Forsgren i Lycksele, de har moderna balanseringsmaskiner.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Balansering av sv hjul
Har nu ringt runt och kollat möjligheten att få ett svänghjul balanserat. Men - jag får hela tiden frågan "varför ska du göra det"... Jag tycker ändå att jag försökt förklara bakgrunden väl, men ingen vill göra det utan att balansera remskiva, vev, svänghjul och tryckplatta ihop. Senaste budet var att eftersom tryckplattan ändå är så dålig så ger det ingenting. Jag kanske tänker fel här, men om jag vet ju att sist jag körde med ett lättat svänghjul som jag INTE balanserade separat så fick jag ju höra av ungefär alla att jag var en idiot som inte balanserade det... Och, förstås, så släppte ju det från veven, mest troligt då eftersom jag på nåt sätt klantat när jag drog det....men det blev då iaf konstaterat då att "du hade ju inte balanserat det och då lossnar det ju, idiot". Så?
Återigen, jag ska ju bara varva sex-å-ett-halvt så det är ju förmodligen skit samma. Är ändå lite förvånad över resultatet.
Återigen, jag ska ju bara varva sex-å-ett-halvt så det är ju förmodligen skit samma. Är ändå lite förvånad över resultatet.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: Balansering av sv hjul
Jag lämnade mitt svänghjul hos professorn för balansering, skruvade fast tryckplattan och balanserade hela "kopplingspaketet" i samma veva, den gången var i stort sett all obalans i tryckplattan. Så mitt tips är att ringa Gunnar samt att balansera både svänghjul/platta samtidigt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Balansering av sv hjul
Blir man inte "tvungen" att göra om det sen när man byter koppling då? Förstår absolut att tryckplattan sannolikt är en större bov... men att det skulle vara FEL att balansera ett svänghjul känns väldigt knepigt.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: Balansering av sv hjul
En bra kompromiss torde ju bara att nollbalansera svänghjul, sedan montera tryckplatta för att "balansera ihop" dessa med enbart försöka få så vettig balans genom att ta sista steget på tryckplattan endas då svänghulet redan är nollbalanserat. För annars dyker du ju på samma problem så fort du ska byta tryckplatta att då behöva balansera de ihop igen. Och kan man leva med att de finns en risk för lite obalans när man monterar ny tryckplatta så skulle jag iallafall kunna leva med de. Samma blir ju så fort du byter koppling på gemene svenssonbil. Å tex. en honda eller liknande högvarvig motor har jag ju svårt att tro att dom plockar ur vev å allt när dom enbart ska byta tryckplatta och lamell. I allafall i en standardbil/bruksbil
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
Re: Balansering av sv hjul
Hej Henrik.SevenEight skrev: ↑mån mar 08, 2021 1:26 pm Har nu ringt runt och kollat möjligheten att få ett svänghjul balanserat. Men - jag får hela tiden frågan "varför ska du göra det"... Jag tycker ändå att jag försökt förklara bakgrunden väl, men ingen vill göra det utan att balansera remskiva, vev, svänghjul och tryckplatta ihop. Senaste budet var att eftersom tryckplattan ändå är så dålig så ger det ingenting. Jag kanske tänker fel här, men om jag vet ju att sist jag körde med ett lättat svänghjul som jag INTE balanserade separat så fick jag ju höra av ungefär alla att jag var en idiot som inte balanserade det... Och, förstås, så släppte ju det från veven, mest troligt då eftersom jag på nåt sätt klantat när jag drog det....men det blev då iaf konstaterat då att "du hade ju inte balanserat det och då lossnar det ju, idiot". Så?
Återigen, jag ska ju bara varva sex-å-ett-halvt så det är ju förmodligen skit samma. Är ändå lite förvånad över resultatet.
En liten beskrivning på hur tillväga gångsättet dom flesta gör vid balansering.
Först balanseras vevaxeln, sen skruvas svängdämpare/remskiva dit balanseras igen, sen skruvas svänghjul på plats balanseras igen och till sist
så skruvas tryckplattan dit balanseras igen. Sedan när delarna skruvas lös från vevaxeln så märks det upp hur de har suttit tex med körslag eller dylikt,
både svänghjul samt tryckplatta.
Men på nya moderna motorer behövs det inte märkas upp hur svänghjulet satt då dessa ofta har bultdelningen lite offset, passar bara på ett ställe.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Balansering av sv hjul
Fick tag i Gunnar L precis. Jag får nog göra lite "mittåt" här. Gunnar menade att det var bortkastat arbete eftersom den stora obalansen ligger i tryckplattan. En statisk balansering, som han menade att jag kan göra själv, är det jag behöver. Dessutom behöver han en vev för att kunna göra det - och då är man inne i hela den där snurran som jag inte riktigt vill in i.
Jag vet inte, kanske är läge att rycka veven ur motorn och faktiskt lägga pengarna på att balansera allt. Det vore väl inte det dummaste att göra. Och så tänker man på den där svängningsdämparen som vore smart att byta innan man gör det.
Man skulle ha tänkt efter lite mer innan man började...tänka...
Jag vet inte, kanske är läge att rycka veven ur motorn och faktiskt lägga pengarna på att balansera allt. Det vore väl inte det dummaste att göra. Och så tänker man på den där svängningsdämparen som vore smart att byta innan man gör det.
Man skulle ha tänkt efter lite mer innan man började...tänka...
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: Balansering av sv hjul
Ett problem med att bara balansera svänghjulet är att man inte får med eventuellt slag som finns pga skillnad i ytorna på vevaxeln och svänghjulet, samt även passningen som extremt viktig.
Så det bästa är att svarva svänghjulet monterad på vevaxeln och sen börja balansera som andra här har beskrivet: vevaxel, vevaxel + svänghjul, osv.
Tryckplattor har jag hör kan skilja rejält mycket, vissa tillverkare är hopplösa tydligen och dom jag har fått balanserade har varit rejält urfilade. Men det går å andra sidan att balansera löst för att få bort det mesta.
Nödvändigt eller ej skall jag låta vara osagt...
Så det bästa är att svarva svänghjulet monterad på vevaxeln och sen börja balansera som andra här har beskrivet: vevaxel, vevaxel + svänghjul, osv.
Tryckplattor har jag hör kan skilja rejält mycket, vissa tillverkare är hopplösa tydligen och dom jag har fått balanserade har varit rejält urfilade. Men det går å andra sidan att balansera löst för att få bort det mesta.
Nödvändigt eller ej skall jag låta vara osagt...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Balansering av sv hjul
titta förbi med svänghjulet i morgon efter lunch om du har möjlighet ska jag kolla på det. om du inte kan det lämna det utanför dörren i kväll eller i morgon så kollar jag på det så fort jag är där.
jag kan inte utföra en regelrätt balansering men avgöra om det fungerar eller ej mest troligt.
balansering av tryckplattor är mycket svårt! jag tror många gör fel därför det blir så mycket borrningar där....
mvh jens
jag kan inte utföra en regelrätt balansering men avgöra om det fungerar eller ej mest troligt.
balansering av tryckplattor är mycket svårt! jag tror många gör fel därför det blir så mycket borrningar där....
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Balansering av sv hjul
Jag kommer förbi!!!
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Balansering av sv hjul
För att få ett hum måste man väl kunna hänga i ett snöre om man gör nån grej som centrerar snöret. Hänger det i våg så skulle jag tro det duger åt dom flesta
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl