Balansering av sv hjul

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Balansering av sv hjul

Inlägg av SevenEight »

Har köpt ett svänghjul men att döma av utseende så är det läge att balansera. Iofs - jag ska ju bara varva 6500rpm?

Anyway, finns det nån i Umeå/ Sävar som gör det förutom Dynotech och Umeå Motorrenovering?
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av Markus »

Hur stort är hålet i centrum? Kan de gå att få upp i en däckbalanseringmaskin så kan du ju få en hint om de är bra nog eller om du ska göra nått seriösare åt de?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av The »

En däcksbalanserare repeterar i allmänhet inte nog bra eller har nog upplösning för ett svänghjul.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av mattias »

Kolla med Johan på LRE (Lindström Racing Engineering) i Gräsmyr eller Roland Forsgren i Lycksele, de har moderna balanseringsmaskiner.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av SevenEight »

Har nu ringt runt och kollat möjligheten att få ett svänghjul balanserat. Men - jag får hela tiden frågan "varför ska du göra det"... Jag tycker ändå att jag försökt förklara bakgrunden väl, men ingen vill göra det utan att balansera remskiva, vev, svänghjul och tryckplatta ihop. Senaste budet var att eftersom tryckplattan ändå är så dålig så ger det ingenting. Jag kanske tänker fel här, men om jag vet ju att sist jag körde med ett lättat svänghjul som jag INTE balanserade separat så fick jag ju höra av ungefär alla att jag var en idiot som inte balanserade det... Och, förstås, så släppte ju det från veven, mest troligt då eftersom jag på nåt sätt klantat när jag drog det....men det blev då iaf konstaterat då att "du hade ju inte balanserat det och då lossnar det ju, idiot". Så?

Återigen, jag ska ju bara varva sex-å-ett-halvt så det är ju förmodligen skit samma. Är ändå lite förvånad över resultatet.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av Ersviken »

Jag lämnade mitt svänghjul hos professorn för balansering, skruvade fast tryckplattan och balanserade hela "kopplingspaketet" i samma veva, den gången var i stort sett all obalans i tryckplattan. Så mitt tips är att ringa Gunnar samt att balansera både svänghjul/platta samtidigt.
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av SevenEight »

Blir man inte "tvungen" att göra om det sen när man byter koppling då? Förstår absolut att tryckplattan sannolikt är en större bov... men att det skulle vara FEL att balansera ett svänghjul känns väldigt knepigt.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av Johan Posth »

En bra kompromiss torde ju bara att nollbalansera svänghjul, sedan montera tryckplatta för att "balansera ihop" dessa med enbart försöka få så vettig balans genom att ta sista steget på tryckplattan endas då svänghulet redan är nollbalanserat. För annars dyker du ju på samma problem så fort du ska byta tryckplatta att då behöva balansera de ihop igen. Och kan man leva med att de finns en risk för lite obalans när man monterar ny tryckplatta så skulle jag iallafall kunna leva med de. Samma blir ju så fort du byter koppling på gemene svenssonbil. Å tex. en honda eller liknande högvarvig motor har jag ju svårt att tro att dom plockar ur vev å allt när dom enbart ska byta tryckplatta och lamell. I allafall i en standardbil/bruksbil
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av super7 »

SevenEight skrev: mån mar 08, 2021 1:26 pm Har nu ringt runt och kollat möjligheten att få ett svänghjul balanserat. Men - jag får hela tiden frågan "varför ska du göra det"... Jag tycker ändå att jag försökt förklara bakgrunden väl, men ingen vill göra det utan att balansera remskiva, vev, svänghjul och tryckplatta ihop. Senaste budet var att eftersom tryckplattan ändå är så dålig så ger det ingenting. Jag kanske tänker fel här, men om jag vet ju att sist jag körde med ett lättat svänghjul som jag INTE balanserade separat så fick jag ju höra av ungefär alla att jag var en idiot som inte balanserade det... Och, förstås, så släppte ju det från veven, mest troligt då eftersom jag på nåt sätt klantat när jag drog det....men det blev då iaf konstaterat då att "du hade ju inte balanserat det och då lossnar det ju, idiot". Så?

Återigen, jag ska ju bara varva sex-å-ett-halvt så det är ju förmodligen skit samma. Är ändå lite förvånad över resultatet.
Hej Henrik.

En liten beskrivning på hur tillväga gångsättet dom flesta gör vid balansering.
Först balanseras vevaxeln, sen skruvas svängdämpare/remskiva dit balanseras igen, sen skruvas svänghjul på plats balanseras igen och till sist
så skruvas tryckplattan dit balanseras igen. Sedan när delarna skruvas lös från vevaxeln så märks det upp hur de har suttit tex med körslag eller dylikt,
både svänghjul samt tryckplatta.
Men på nya moderna motorer behövs det inte märkas upp hur svänghjulet satt då dessa ofta har bultdelningen lite offset, passar bara på ett ställe.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av SevenEight »

Fick tag i Gunnar L precis. Jag får nog göra lite "mittåt" här. Gunnar menade att det var bortkastat arbete eftersom den stora obalansen ligger i tryckplattan. En statisk balansering, som han menade att jag kan göra själv, är det jag behöver. Dessutom behöver han en vev för att kunna göra det - och då är man inne i hela den där snurran som jag inte riktigt vill in i.

Jag vet inte, kanske är läge att rycka veven ur motorn och faktiskt lägga pengarna på att balansera allt. Det vore väl inte det dummaste att göra. Och så tänker man på den där svängningsdämparen som vore smart att byta innan man gör det.

Man skulle ha tänkt efter lite mer innan man började...tänka...
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av psa »

Ett problem med att bara balansera svänghjulet är att man inte får med eventuellt slag som finns pga skillnad i ytorna på vevaxeln och svänghjulet, samt även passningen som extremt viktig.
Så det bästa är att svarva svänghjulet monterad på vevaxeln och sen börja balansera som andra här har beskrivet: vevaxel, vevaxel + svänghjul, osv.
Tryckplattor har jag hör kan skilja rejält mycket, vissa tillverkare är hopplösa tydligen och dom jag har fått balanserade har varit rejält urfilade. Men det går å andra sidan att balansera löst för att få bort det mesta.
Nödvändigt eller ej skall jag låta vara osagt...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av Jens Gustavsson »

titta förbi med svänghjulet i morgon efter lunch om du har möjlighet ska jag kolla på det. om du inte kan det lämna det utanför dörren i kväll eller i morgon så kollar jag på det så fort jag är där.

jag kan inte utföra en regelrätt balansering men avgöra om det fungerar eller ej mest troligt.

balansering av tryckplattor är mycket svårt! jag tror många gör fel därför det blir så mycket borrningar där....

mvh jens
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av SevenEight »

Jag kommer förbi!!!
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Balansering av sv hjul

Inlägg av dundersmurfen »

För att få ett hum måste man väl kunna hänga i ett snöre om man gör nån grej som centrerar snöret. Hänger det i våg så skulle jag tro det duger åt dom flesta
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar