Duty cycle på på tändspolar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Duty cycle på på tändspolar

Inlägg av Fredrik_Steen »

Hur räknar jag ut duty cycle på spolarna?
Skall sätta upp en dwell tabell 🙂
Suzuki Gsx-r 1100
4 cylindrar
Bore 81mm Strok 59mm
Max rpm 10 500
Wastespark med en mototron spole per cylinder.
Spec på mototron spolarna:
Base Dwell: 3.0 mS
Max Continuous Dwell: 9 mS but don't exceed 40% duty cycle
Max Intermittent Dwell: 80% duty cycle, 5 seconds maximum

Spolarna tycks bäst gilla runt 8ms om jag förstår denna videon rätt?
https://www.youtube.com/watch?v=6q5oq4TwX98&t=22s
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Duty cycle på på tändspolar

Inlägg av Allx »

Vid lite snabb räkning får jag fram max 5.7ms per laddning/varv vid 10500. Så för wasted borde de bli 5.7ms i dwell på 100% dc
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Duty cycle på på tändspolar

Inlägg av whilliam »

Först får man räkna om ditt maxvarv till rpm/ms och detta är 0.175 varv
Sedan vill du ladda spolen i 8ms om jag hänger med? Då hinner motorn rotera 1.4 varv under tiden du laddar. Men du fick inte ladda mer än 40% av tiden och det innebär att du får bara låta motorn snurra 0.8 varv vid maxvarvtalet för att ladda spolen (räknar med en gnista vartannat varv, kör waste med gnista varje varv så blir det halva tiden)

1.4/1.75 = 0.8 och 8ms / 1.75 = 4.57ms laddningstid vid ditt maxvarv
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Duty cycle på på tändspolar

Inlägg av whilliam »

Allx skrev: tor mar 04, 2021 10:05 pm Vid lite snabb räkning får jag fram max 5.7ms per laddning/varv vid 10500. Så för wasted borde de bli 5.7ms i dwell på 100% dc
Du har räknat rätt (eller åtminstone samma resultat som jag fick)
40% av 5.7ms är ju 2.28ms och jag skrev ju "halva tiden" vid gnista varje varv (4.57/2 = 2.285)

Förhoppningsvis kan Fredrik räkna vidare själv vid lägre varvtal.
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Duty cycle på på tändspolar

Inlägg av Fredrik_Steen »

Jag hade läst denna förklaringen tidigare, så jag ville bara bekräfta att det var rätt sätt att räkna på
(Denna uträkningen för 8250rpm med sekventiellt)

So with individual coils, each one needs to fire only once per cycle (2 cycles per revolution on a 4-stroke), so the time between firings is:

Rev/sec = RPM / 60 = 8250 / 60 = 137.5

Cycles/sec = Rev/sec / 2 = 137.5 / 2 = 68.75

Sec/Cycle = 1 / Cycles/Sec = 1 / 68.5 = 0.0146 or 14.6 milliseconds.

Coil charge time = 3 ms (correct this as necessary)

Duty Cycle @ 8250 RPM = On Time / Total Time = 3 / 14.6 = 20.5%

Matten verkar stämma med det ni skriver =)
Jag dubbelkollade igår när jag var i garaget, och jag kör sekventiellt INTE wastespark

https://www.youtube.com/watch?v=6q5oq4TwX98&t=297s
Denna herre tittar på samma spolar som jag har. de verkar trivas som bäst vid 8ms @ 15v

Finns det någon anledning till att köra mindre dwell än så? (Bara körning i bromsbänk just nu, så ingen gatåkning)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Duty cycle på på tändspolar

Inlägg av whilliam »

Bäst är att köra med så lång laddningstid som spolen kräver, är detta 8ms så ska du köra på det ända upp till den brytpunkt i motorns varvtal som begränsar dig.
Spänningen som driver spolen påverkar laddningstiden, högre spänning ger snabbare laddning och matar du med 16 volt så kan du nog ladda fullt på 5ms (bara en estimering)

Laddar du kortare tid så kommer gnistenergin att minska och då får du köra med mindre gap på stiften (vilket funkar utmärkt om det är stift med smala elektroder)
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Duty cycle på på tändspolar

Inlägg av Fredrik_Steen »

Rev/sec = RPM / 60 = 10500 / 60 = 175

Cycles/sec = Rev/sec / 2 = 175/ 2 = 87,5

Sec/Cycle = 1 / Cycles/Sec = 1 / 87,5 = 0.0114 or 11.4 milliseconds.

Coil charge time = 8


Duty Cycle @ 10500 RPM = On Time / Total Time = 8 / 11.4 = 70,1%

Duty Cycle @ 9000 RPM = On Time / Total Time = 8 / 13,3 = 60,1%

Duty Cycle @ 8000 RPM = On Time / Total Time = 8 / 15.0 = 53,3%

Duty Cycle @ 7000 RPM = On Time / Total Time = 8 / 17.1 = 46,7%

Duty Cycle @ 6000 RPM = On Time / Total Time = 8 / 20.0 = 40,0%

Mototron Coils:

Base Dwell: 3.0 mS
Max Continuous Dwell: 9 mS but don't exceed 40% duty cycle
Max Intermittent Dwell: 80% duty cycle, 5 seconds maximum

Kan jag köra med 8ms?
Kommer att köra i en motorbänk. Ungefär 1000rpm / sec så runt 5-6 sekunder på full last

Gjorde ett enkelt test för att se om man kunde se skillnaden mellan 4 och 9ms
https://www.youtube.com/watch?v=OXad3jvp9Z8
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Duty cycle på på tändspolar

Inlägg av mattias »

Lite kort notis bara.

Man kan köra med hur häftig tändning man vill, men så länge gnist-gapet är för stort hoppar elektronerna någon annan väg än över elektrod-gapet.

Det går ladda ihjälp de här spolarna om man kör dom så här hårt som beskrivs här, har provat på Wankel och rallycross. Det är bra hålla sig till 40%.

Har man ett styrsystem med en "dwell map" eller någon form av styrning så man kan dra ner uppladdningstiden rejält när man inte belastar motorn så spar man en del värme.

Oftast har man alldeles tillräckligt att åka med i form av gnist-energi redan vid 4-5 ms@14V, speciellt på en relativt högvarvig hoj-motor. Metanol ställer högre krav så klart, men det är bara att prova sig fram.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar