Precision renovering

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
vr6nitrous
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån aug 08, 2011 10:36 pm
Ort: Varberg

Precision renovering

Inlägg av vr6nitrous »

Har en 58/62 turbo som behöver nytt lager.
Trycker ut sig olja på avgassidan. Vem gör detta?
Nås på 0706903247
Projekt bilen: http://www.garaget.org/?car=125249" onclick="window.open(this.href);return false;
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Precision renovering

Inlägg av whilliam »

Är den glapp en massa ? Trycker ur sig olja brukar inte bero på turbon utan det är nåt annat fel, typ, vevhusvent, kolvar eller nåt annat som gör så att trycket i vevhuset blir för stort.
En turbo har inga egentliga oljetätningar utan bara en kolvring som hindrar allt för stor inströmning av avgaser i turbons lagerhus och därefter ner i vevhuset.
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Precision renovering

Inlägg av pickis »

nja är detta nu helt sant whilliam, jag har haft flera turbos som trycker ut olja båda i insug o avgas.
behövs inte så mycket glapp för än det börjar ryka rejält
o dessa motorer har det inte varit andra fel, ny turbo o problemet var löst
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Precision renovering

Inlägg av whilliam »

Det kan hända att de kocksat igen vid kolvringen på avgassidan men detta är inte alls lika vanligt som att turbona kommer hit helt felfria......
Andelen turbos som kocksat är också störst bland vanliga bruksbilar som rullat tusentals mil och de brukar inte vara "belamrade" med precisionagg.

Det en dynamisk turbotätning (kolvring) är känslig för är glapp axiellt (att du kan dra kompressorhjulet in-ut) där får nästan inte vara något glapp alls när turbon är frisk, har man kall olja i den så ska man inte känna glappet.

Turbos med karbontätning (sitter endast på kompressorsidan) är nästan helt okänsliga för glapp, den tätningen kan röra sig rätt mycket och fortfarande hålla tätt, den tätar också mot olja, till skillnad mot kolvringarna.

Man kan också tänka sig att trådskaparens turbo har skador på turbinhjulet från svetsar som "släppt ifrån sig" material i grenröret (enormt vanligt på "racebyggen") och då kan turbinen vara i så kraftig obalans så att det läcker av den orsaken (även om lagren inte hunnit bli "uppglappade" än)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Precision renovering

Inlägg av whilliam »

pickis skrev: lör mar 13, 2021 7:43 am nja är detta nu helt sant whilliam, jag har haft flera turbos som trycker ut olja båda i insug o avgas.
behövs inte så mycket glapp för än det börjar ryka rejält
o dessa motorer har det inte varit andra fel, ny turbo o problemet var löst
Sådant jag skriver här på forumet som är att tolka som "statement" är alltid menat att vara 100% sant och detta gäller speciellt fakta kring turbos, vissa upplever mig som dryg o kaxig men det är bara att fixa "statements" eller mothugg från nån annan turbokunnig.

Ett visst utrymme måste lämnas för feltolkning, dels är jag inte världens bästa på att uttrycka mig tydligt och ibland har de som läser alldeles för många "taggar utåt" och vill bara komma med inputs för att "sätta mig på pottan" och då verkar de inte läsa så noga vad som skrivits :thumbdown:

Har föreslagit Christer som drev next level racing, han har enligt vad jag fått höra, stor erfarenhet och det vore kul att "bolla" lite med honom.
Övriga som jag anser kunniga på just turbos är: (utan inbördes ordning)
Big Al
Quattro
Cedric
JLundin
Sedan finns det en hel "räcka" med folk som också är väldigt bra insatta och kan hänga med i en diskussion, de flesta med mest praktisk erfarenhet, men det är inte att förakta heller (de kan alltid lära sig teorin för att bli fullfjädrade.)
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Precision renovering

Inlägg av J00r »

Tvivel hört om det?
Jonas Almqvist
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Precision renovering

Inlägg av whilliam »

Jodå, tvivlar du så vänd dig till nån annan :thumbright:
Välj gärna nån som säger att de inte har så stor koll :doh: Eller, smartare, välj nån som BORDE ha bra koll och berätta sedan för alla andra här vem det är (så att vi begriper vart vi ska vända oss med turbofrågor)

Verkar ju lite "hemligt" med turbofrågor härinne.......
Skriv svar