Har en 58/62 turbo som behöver nytt lager.
Trycker ut sig olja på avgassidan. Vem gör detta?
Precision renovering
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: mån aug 08, 2011 10:36 pm
- Ort: Varberg
Precision renovering
Nås på 0706903247
Projekt bilen: http://www.garaget.org/?car=125249" onclick="window.open(this.href);return false;
Projekt bilen: http://www.garaget.org/?car=125249" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Precision renovering
Är den glapp en massa ? Trycker ur sig olja brukar inte bero på turbon utan det är nåt annat fel, typ, vevhusvent, kolvar eller nåt annat som gör så att trycket i vevhuset blir för stort.
En turbo har inga egentliga oljetätningar utan bara en kolvring som hindrar allt för stor inströmning av avgaser i turbons lagerhus och därefter ner i vevhuset.
En turbo har inga egentliga oljetätningar utan bara en kolvring som hindrar allt för stor inströmning av avgaser i turbons lagerhus och därefter ner i vevhuset.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Precision renovering
nja är detta nu helt sant whilliam, jag har haft flera turbos som trycker ut olja båda i insug o avgas.
behövs inte så mycket glapp för än det börjar ryka rejält
o dessa motorer har det inte varit andra fel, ny turbo o problemet var löst
behövs inte så mycket glapp för än det börjar ryka rejält
o dessa motorer har det inte varit andra fel, ny turbo o problemet var löst
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Precision renovering
Det kan hända att de kocksat igen vid kolvringen på avgassidan men detta är inte alls lika vanligt som att turbona kommer hit helt felfria......
Andelen turbos som kocksat är också störst bland vanliga bruksbilar som rullat tusentals mil och de brukar inte vara "belamrade" med precisionagg.
Det en dynamisk turbotätning (kolvring) är känslig för är glapp axiellt (att du kan dra kompressorhjulet in-ut) där får nästan inte vara något glapp alls när turbon är frisk, har man kall olja i den så ska man inte känna glappet.
Turbos med karbontätning (sitter endast på kompressorsidan) är nästan helt okänsliga för glapp, den tätningen kan röra sig rätt mycket och fortfarande hålla tätt, den tätar också mot olja, till skillnad mot kolvringarna.
Man kan också tänka sig att trådskaparens turbo har skador på turbinhjulet från svetsar som "släppt ifrån sig" material i grenröret (enormt vanligt på "racebyggen") och då kan turbinen vara i så kraftig obalans så att det läcker av den orsaken (även om lagren inte hunnit bli "uppglappade" än)
Andelen turbos som kocksat är också störst bland vanliga bruksbilar som rullat tusentals mil och de brukar inte vara "belamrade" med precisionagg.
Det en dynamisk turbotätning (kolvring) är känslig för är glapp axiellt (att du kan dra kompressorhjulet in-ut) där får nästan inte vara något glapp alls när turbon är frisk, har man kall olja i den så ska man inte känna glappet.
Turbos med karbontätning (sitter endast på kompressorsidan) är nästan helt okänsliga för glapp, den tätningen kan röra sig rätt mycket och fortfarande hålla tätt, den tätar också mot olja, till skillnad mot kolvringarna.
Man kan också tänka sig att trådskaparens turbo har skador på turbinhjulet från svetsar som "släppt ifrån sig" material i grenröret (enormt vanligt på "racebyggen") och då kan turbinen vara i så kraftig obalans så att det läcker av den orsaken (även om lagren inte hunnit bli "uppglappade" än)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Precision renovering
Sådant jag skriver här på forumet som är att tolka som "statement" är alltid menat att vara 100% sant och detta gäller speciellt fakta kring turbos, vissa upplever mig som dryg o kaxig men det är bara att fixa "statements" eller mothugg från nån annan turbokunnig.
Ett visst utrymme måste lämnas för feltolkning, dels är jag inte världens bästa på att uttrycka mig tydligt och ibland har de som läser alldeles för många "taggar utåt" och vill bara komma med inputs för att "sätta mig på pottan" och då verkar de inte läsa så noga vad som skrivits
Har föreslagit Christer som drev next level racing, han har enligt vad jag fått höra, stor erfarenhet och det vore kul att "bolla" lite med honom.
Övriga som jag anser kunniga på just turbos är: (utan inbördes ordning)
Big Al
Quattro
Cedric
JLundin
Sedan finns det en hel "räcka" med folk som också är väldigt bra insatta och kan hänga med i en diskussion, de flesta med mest praktisk erfarenhet, men det är inte att förakta heller (de kan alltid lära sig teorin för att bli fullfjädrade.)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Precision renovering
Jodå, tvivlar du så vänd dig till nån annan
Välj gärna nån som säger att de inte har så stor koll Eller, smartare, välj nån som BORDE ha bra koll och berätta sedan för alla andra här vem det är (så att vi begriper vart vi ska vända oss med turbofrågor)
Verkar ju lite "hemligt" med turbofrågor härinne.......
Välj gärna nån som säger att de inte har så stor koll Eller, smartare, välj nån som BORDE ha bra koll och berätta sedan för alla andra här vem det är (så att vi begriper vart vi ska vända oss med turbofrågor)
Verkar ju lite "hemligt" med turbofrågor härinne.......