Regbes av 240 -75

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
lord_daha
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis aug 13, 2019 2:43 pm

Regbes av 240 -75

Inlägg av lord_daha »

Hej

Jag har kollat rätt så mycket och inte riktigt hittat något, i vilket fall inget uppdaterat senaste åren. länka/skriv gärna hur ni gjort.

Jag har en 242 från 75 (med vent.skivor och 1031), och tänkte byta motor till en t5 eller liknande. Som jag har förstått det så finns det 2 vägar att gå, antingen regbes via vanliga bilprovningen eller sfro-bess och då eventuellt som ombyggt fordon.

alternativ 1: Som jag har förstått det så kan jag plocka ihop min egna t5a och gå genom regbes utan avgascertifikat och liknande. Hur gör jag det, räcker det med ett bänkpapper på motorn då? eller krävs något annat?

alternativ 2 är att göra om tillräckligt mycket för att regga den som ombyggt fordon, hur mycket behöver bytas ut då?
Det som måste bytas/har bytts ut i båda alternativen är bromsarna fram, bakaxel, motor, låda, kardan, bränslesystem och eventuellt hårdare fjädrar och förstärkt momentstag till bakaxeln.

Finns det något annat alternativ?
Tacksam för alla svar :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Regbes av 240 -75

Inlägg av Steve »

Lär inte räcka med 1031 och ventilerade skivor fram om man reggar som ombyggt fordon som jag förstått det, utan det måste vara från nån annan sorts bil

Klarar du dig under effektkravet för en vanlig regbesiktning så är det ju enklast att köra på det. Är nog inget annat än bänkpapper du behöver förutom dom uppenbara sakerna
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Regbes av 240 -75

Inlägg av Allx »

Räcker med att du kan visa ett motornummer eller bänkpapper. Har du inte orginalturbon kvar kan dom börja fråga om bänkpapper.

För 240 och 260 gäller
200hk/231Nm - Inga ändringar
200hk/275Nm - 1031
220Hk/275Nm - Ventilerade skivor fram och 1031.

Så för 240 går det alltså bara att använda 2.5t från första generationen med 193hk/270Nm.

För ombyggt fordon behöver du motor, låda, bromsar och bakaxel från en annan bil. Delarna ska inte ha suttit på en 200 serie.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Regbes av 240 -75

Inlägg av Steve »

Allx skrev: tis mar 16, 2021 4:52 pm
Så för 240 går det alltså bara att använda 2.5t från första generationen med 193hk/270Nm.
Eller sugis med turbo

Eller annan konstig kombination som verkar trovärdig :whistle:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Regbes av 240 -75

Inlägg av Allx »

Ja man kan stoppa i vad som helst. Men då tillkommer styrsystem och mappning/bänkning. Men de vill man väl ha iaf
lord_daha
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis aug 13, 2019 2:43 pm

Re: Regbes av 240 -75

Inlägg av lord_daha »

Går det även att regga med typ m60b40 och maxxecu eller blir det aldeles för mycket och då måste man gå via sfro?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Regbes av 240 -75

Inlägg av mattias »

lord_daha skrev: ons mar 17, 2021 5:01 pm Går det även att regga med typ m60b40 och maxxecu eller blir det aldeles för mycket och då måste man gå via sfro?
Den motorn överskrider gränserna som skrevs ovan med råge. 220Hk/275Nm
Så det blir SFRO och då kan det även krävas bra chassi och bromsar så du får ha 20 kW/100kg.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
lord_daha
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis aug 13, 2019 2:43 pm

Re: Regbes av 240 -75

Inlägg av lord_daha »

Ja, det var väl mer eller mindre givet, men lutar mot att bygga på en 2.3t (b5234t) eller turbo 6a
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Regbes av 240 -75

Inlägg av Thunderbo1t »

M60B30 borde gå med bromspapper, är ju väldigt lik en M60B40 :whistle:
Lite jobbigt att köpa två motorer iofs.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Regbes av 240 -75

Inlägg av therealpinto »

Tänker du köra det som en vanlig regbesiktning, synka specen av motor med besiktningsorganet innan du kommer för långt.

Numera är de flesta rätt vakna på rimliga specifikationer, att till exempel bygga en Volvo vitsexa med turbo och hävda att man är under 220 hk / 275 Nm blir knappast trovärdigt (3-litersmotorerna har ju nästan det vridmomentet utan turbo) men som sagt, ta dialogen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar