Regbes av 240 -75
Regbes av 240 -75
Hej
Jag har kollat rätt så mycket och inte riktigt hittat något, i vilket fall inget uppdaterat senaste åren. länka/skriv gärna hur ni gjort.
Jag har en 242 från 75 (med vent.skivor och 1031), och tänkte byta motor till en t5 eller liknande. Som jag har förstått det så finns det 2 vägar att gå, antingen regbes via vanliga bilprovningen eller sfro-bess och då eventuellt som ombyggt fordon.
alternativ 1: Som jag har förstått det så kan jag plocka ihop min egna t5a och gå genom regbes utan avgascertifikat och liknande. Hur gör jag det, räcker det med ett bänkpapper på motorn då? eller krävs något annat?
alternativ 2 är att göra om tillräckligt mycket för att regga den som ombyggt fordon, hur mycket behöver bytas ut då?
Det som måste bytas/har bytts ut i båda alternativen är bromsarna fram, bakaxel, motor, låda, kardan, bränslesystem och eventuellt hårdare fjädrar och förstärkt momentstag till bakaxeln.
Finns det något annat alternativ?
Tacksam för alla svar
Jag har kollat rätt så mycket och inte riktigt hittat något, i vilket fall inget uppdaterat senaste åren. länka/skriv gärna hur ni gjort.
Jag har en 242 från 75 (med vent.skivor och 1031), och tänkte byta motor till en t5 eller liknande. Som jag har förstått det så finns det 2 vägar att gå, antingen regbes via vanliga bilprovningen eller sfro-bess och då eventuellt som ombyggt fordon.
alternativ 1: Som jag har förstått det så kan jag plocka ihop min egna t5a och gå genom regbes utan avgascertifikat och liknande. Hur gör jag det, räcker det med ett bänkpapper på motorn då? eller krävs något annat?
alternativ 2 är att göra om tillräckligt mycket för att regga den som ombyggt fordon, hur mycket behöver bytas ut då?
Det som måste bytas/har bytts ut i båda alternativen är bromsarna fram, bakaxel, motor, låda, kardan, bränslesystem och eventuellt hårdare fjädrar och förstärkt momentstag till bakaxeln.
Finns det något annat alternativ?
Tacksam för alla svar
Re: Regbes av 240 -75
Lär inte räcka med 1031 och ventilerade skivor fram om man reggar som ombyggt fordon som jag förstått det, utan det måste vara från nån annan sorts bil
Klarar du dig under effektkravet för en vanlig regbesiktning så är det ju enklast att köra på det. Är nog inget annat än bänkpapper du behöver förutom dom uppenbara sakerna
Klarar du dig under effektkravet för en vanlig regbesiktning så är det ju enklast att köra på det. Är nog inget annat än bänkpapper du behöver förutom dom uppenbara sakerna
Re: Regbes av 240 -75
Räcker med att du kan visa ett motornummer eller bänkpapper. Har du inte orginalturbon kvar kan dom börja fråga om bänkpapper.
För 240 och 260 gäller
200hk/231Nm - Inga ändringar
200hk/275Nm - 1031
220Hk/275Nm - Ventilerade skivor fram och 1031.
Så för 240 går det alltså bara att använda 2.5t från första generationen med 193hk/270Nm.
För ombyggt fordon behöver du motor, låda, bromsar och bakaxel från en annan bil. Delarna ska inte ha suttit på en 200 serie.
För 240 och 260 gäller
200hk/231Nm - Inga ändringar
200hk/275Nm - 1031
220Hk/275Nm - Ventilerade skivor fram och 1031.
Så för 240 går det alltså bara att använda 2.5t från första generationen med 193hk/270Nm.
För ombyggt fordon behöver du motor, låda, bromsar och bakaxel från en annan bil. Delarna ska inte ha suttit på en 200 serie.
Re: Regbes av 240 -75
Eller sugis med turbo
Eller annan konstig kombination som verkar trovärdig
Re: Regbes av 240 -75
Ja man kan stoppa i vad som helst. Men då tillkommer styrsystem och mappning/bänkning. Men de vill man väl ha iaf
Re: Regbes av 240 -75
Går det även att regga med typ m60b40 och maxxecu eller blir det aldeles för mycket och då måste man gå via sfro?
Re: Regbes av 240 -75
Den motorn överskrider gränserna som skrevs ovan med råge. 220Hk/275Nm
Så det blir SFRO och då kan det även krävas bra chassi och bromsar så du får ha 20 kW/100kg.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Regbes av 240 -75
Ja, det var väl mer eller mindre givet, men lutar mot att bygga på en 2.3t (b5234t) eller turbo 6a
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Regbes av 240 -75
M60B30 borde gå med bromspapper, är ju väldigt lik en M60B40
Lite jobbigt att köpa två motorer iofs.
Lite jobbigt att köpa två motorer iofs.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Regbes av 240 -75
Tänker du köra det som en vanlig regbesiktning, synka specen av motor med besiktningsorganet innan du kommer för långt.
Numera är de flesta rätt vakna på rimliga specifikationer, att till exempel bygga en Volvo vitsexa med turbo och hävda att man är under 220 hk / 275 Nm blir knappast trovärdigt (3-litersmotorerna har ju nästan det vridmomentet utan turbo) men som sagt, ta dialogen.
Gustaf
Numera är de flesta rätt vakna på rimliga specifikationer, att till exempel bygga en Volvo vitsexa med turbo och hävda att man är under 220 hk / 275 Nm blir knappast trovärdigt (3-litersmotorerna har ju nästan det vridmomentet utan turbo) men som sagt, ta dialogen.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå