Minsta säteshöjd i en alutopp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av tobmag »

Håller på med ett par "May fire ball toppar , Jaguar V12 i HE utförande.

Tänkte göra om dom lite och sänka insugsventilen mera i höjd med avgas så man kan bearbeta fram ett mera normalt förbränningsrum och samtidigt få fram avgasventilen ur "brunnen"
Hade ett par skrottoppar ståendes så slängde upp ena i kallsågen... tyvärr inte så mycket material på baksidan av sätet som jag ville ha.
Sätet mäter 42mm i ytter dia, 8mm högt... offsethöjden mellan insug/avgas är 9mm.

Frågan är hur låga säten kan man ha utan risken är att dom ramlar ur?
Ska även gå upp i storlek till 44mm säte.


Bild

Bild

Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av whilliam »

Blir ju säkrare om sätet är tjockare i godset ( större diameter) borde också bli bättre med små rillor på utsidan som skär fast i toppen. Egentligen är ju risken för att de lossnar betydligt mindre på insug än avgas.

Vad ska du uppnå med toppen, den är ett bra ämne som den är för att få hög verkningsgrad, framförallt för att spara bränsle genom mager drift på dellast. Behövs nog inte mycket modifiering kring stiftet för att få den giftig till hög effekt också.

En viss sänkning av insugsventilen blir dock en bra hjälp för flödet där, det förbättrar flödet efter ventil jämfört med att komma ut i en stor area direkt (om det nu behövs mer flöde)
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av tobmag »

Flödet på avgassidan är helt uselt... sen med ett komp på 12,5:1 är den lätt spiknings benägen LOL....
Är hittills ingen som lyckat krama ur mer än 400hk med dessa toppar i orört skick... detta på en 6.0L motor...

Sätet går att sänka ca 4-5mm i toppen sen är frågan om man törs gå ner till 6mm höjd på sätet, då ligger båda ventilerna i plan

Finns en firma i Australien som gjorde denna modifiering;

Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av whilliam »

Orört skick kan jag köpa men du behöver nog inte bygga om sådär radikalt utan bara öppna upp lite runt avgas och stift för att få bättre sting i den.
Vad flödar den på inloppet, går det att få 44mm diameter på ventilen?
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av tobmag »

Det går i 44mm ventiler, sitter 41,5mm idag. Har ingen aning om flödet i dag på avgassidan i cfm.
Kanske inte helt nödvändigt mera ett kul kommande projekt då motorn jag bygger nu är i stort sett klar :-)

Denna jag sågat upp....

Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av whilliam »

Jag ser inte dina bilder men kollade på andra där de tagit upp mestadels runt stiftet (ungefär som jag föreslår)
Det är faktiskt ett ganska bra (allround) förbränningsrum i grunden men att sänka insugsventilen är mest nyttigt för insugsflödet (det är skadligt för flödet att mynna i ett stort förbränningsrum utan "stöd" på sidorna)
Tänker att det kanske inte behövs om man får i större ventil.
Avgasflöde är aldrig lika känsligt som in, det är enklare att "fuska" med kammen där än på inloppet.
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av tobmag »

Tackar för input men börjar bli off topic... all respekt för dina idéer men jag förlitar mig på dom välrenommerade Jaguar V12 trimmarna att dessa toppar utan rejäl modifiering fungerar ej för högre effekt... Här kör man med dom tidigare Heron topparna vilka jag själv alltid använt till mina motorer.

Så åter till frågan vilket inte är helt lätt att svara på då det är många parametrar att ta hänsyn till....
Hittade en installations guide för Dura-Bond säten där man rekommenderar 4,7-6,5mm säteshöjd med 0,18mm presspassning i alutoppar....
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av The »

Varför inte fylla igen förbränningsrummet och kompsänka med kolvens utformning?

Iofs blir nog problem med tändstiftet då
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av whilliam »

Nu ser jag bilderna, om du tittar på den firma du hänvisar till så behåller de den lilla läppen som gör att gaserna styrs på ett gynnsamt sätt :thumbright:
Detta gör att förbränningen kommer igång snabbt och då huvudsakligen vid avgasventil, detta är precis i linje med mitt resonemang.

Naturligtvis är det mycket sämre FLÖDE på denna topp (jämfört med de äldre, plana topparna) men flöde är inte allt och det jag är nyfiken på är hur mycket flöde du verkligen behöver?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av Erland Cox »

Minst 5mm men gärna åtminstone 6mm.
En 250:iondel i presspassning.
Sätesdiametern genom 250 är presspassningen med 188 hundradelar låter rätt.

Erland
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av tobmag »

Tack Erland.

Blir inga våldsamma varv eller ventiltryck så kommer nog gå på 5mm.

Vet att det finns en hel del trådar i ämnet men kör alla med köpta säten?
Verkar ligga i paritet med dagens pris på guld...

Alubronz eller annat?

Mvh//Tobbe
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av tobmag »

The skrev: tis mar 23, 2021 12:37 pm Varför inte fylla igen förbränningsrummet och kompsänka med kolvens utformning?

Iofs blir nog problem med tändstiftet då Bild

Du menar sådana toppar? Börjar bli svåra att få tag i därför kollar jag på HE topparna som finns i drivor och kostar inget :-)

Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av whilliam »

tobmag skrev: tis mar 23, 2021 7:27 am Tackar för input men börjar bli off topic... all respekt för dina idéer men jag förlitar mig på dom välrenommerade Jaguar V12 trimmarna att dessa toppar utan rejäl modifiering fungerar ej för högre effekt... Här kör man med dom tidigare Heron topparna vilka jag själv alltid använt till mina motorer.

Så åter till frågan vilket inte är helt lätt att svara på då det är många parametrar att ta hänsyn till....
Hittade en installations guide för Dura-Bond säten där man rekommenderar 4,7-6,5mm säteshöjd med 0,18mm presspassning i alutoppar....
Börjar med det som inte är offtopic då, kyler du sätet massor och värmer toppen lagom mycket så kan du även göra rillor på sätet, det kommer då att nypa hårdare i aluminiumet med mindre risk för att lossna (förhoppningen är att man kan gå ner ännu lite mer i säteshöjd, om det nu behövs)

Det är svårt att diskutera trimning om man inte vet om målsättningen (effektmål? överladdning?)
Den firma, i Australien, som du hänvisar till har behållit funktionerna hos May men ändå förbättrat flödet och möjligheter för förbränningen att breda ut sig. Själva den principen gör att toppen, till slut, kan bli BÄTTRE än de gamla topparna till all trimning där inte en massa flöde behövs (högvarvig sugmotor)

Det förbränningsrum som de har åstadkommit fungerar bättre än de flata och om det vore samma flöde, i kanalerna, på två toppar så skulle jag valt den som har May.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av Erland Cox »

tobmag skrev: tor mar 25, 2021 8:24 am Tack Erland.

Blir inga våldsamma varv eller ventiltryck så kommer nog gå på 5mm.

Vet att det finns en hel del trådar i ämnet men kör alla med köpta säten?
Verkar ligga i paritet med dagens pris på guld...

Alubronz eller annat?

Mvh//Tobbe

Jag brukar köpa säten hos KG trimning, vanliga i nåt grått järnmaterial.
Ca 150:- styck.
Förr var alla slunggjutna men idag finns det sintrade med.
Köp B säten, A säten är svårbearbetade.
Ska du svarva själv så är JM7-20 Alubrons lättast att få tag på och det funkar bra.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Minsta säteshöjd i en alutopp

Inlägg av Kadett4wd »

Svarva egna säten, gör ganska grov Ra utvändigt och krymp i dem som Whilliam skriver.(som minst 6.3Ra)
Helst ska de trilla i av sig själv.

Att slå i säten med väldigt stor presspassning är vågat anser jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar