volvo 8v vs 16v turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

volvo 8v vs 16v turbo

Inlägg av jompazx »

Vad är fördelen med 16v över 8v turbo på en maskin med mkt effekt? uppenbarligen går det att få såpass mkt effekt och vrid på en 8v turbo så man ändå måste snåla med tändning på lägre varv för att hålla nere vridet för att spara på blocket, så det finns väl inte direkt nån vinst med 16v att man kan köra mindre duration som ger vinster på låga varv. på höga varv finns det väl inte heller nån vidare vinst eftersom man bara kan mata på med densitet om flödet stryper(eftersom WG antagligen står på vid gavel)? får man mindre lagg när man inte måste spoola upp turbon till lika högt laddtryck för effekt X (där X är såpass högt att man ändå håller nere vridet på lägre varv) mer mottryck när turbon kräver mer effekt för att ge mer laddtryck? rent spontant känns det som en 16v turbo gör mest nytta 4-600hk? då kan fortfarande kör org kammar i 16v medans man har en ganska vass kam i 8v för 4-600hk men runt 700-1000hk(eller när man nu måste börja snåla med tändningen) känns det som onödig komplexitet med 16v. alltså som ett exempel som varit uppe i MÅNGA andra trådar. Erlands banraceing 8v i den vita 240in finns det någon vinst med 16v där? bred effektkurva är väl viktigt i en banracebil. Nu handlar denhär tråden om volvo 16v vs volvo 8v, så svaret på min fråga är inte volvo motorer är skit eftersom man måste snåla på tändningen på låga varv eftersom de har klena block.
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: volvo 8v vs 16v turbo

Inlägg av Erland Cox »

Om man varvar mycket så kan man nog tjäna på 16V toppen.
Mer än 8000 varv då för upp till det blir det nog ganska lika.
Så som jag gör en 8V motor så hade den gett max effekt nånstans mellan 6500 och 7000 varv som sugmotor.
Med turbons pumpningsvinst kan man nog lägga på 1000 varv på det.
Det skiljer inte otroligt mycket i flöde.
En bra 8V topp ger ca 225-160 CFM in ut med 46-38 ventiler.
En 16 ventils topp med standardventiler får man upp i 275 CFM in i nya grupp H skick.
Med större ventiler runt 325 CFM.
Adeens billet topp med 41mm:s insugsventiler flödade 380 CFM hos mig.
Som sugmotor i grupp H vinner man nog 25-30 hästar på 16V toppen om man ska bygga en lättkörd motor.
Hade blocket varit starkare så hade 16 V toppen varit bättre än 8 V toppen.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: volvo 8v vs 16v turbo

Inlägg av whilliam »

Erland är inne på helt rätt spår. Fördelarna med 16v kommer fram på höga varvtal. Vill du ha en bra turbomotor så behöver du inte röra en 16v topp alls. Sätt i vettiga ventilfjädrar bara sen kan du varva 8000 med fint resultat (rampat laddtryck)

Ska du göra lika på en 8v så krävs det rätt mycket jobb med toppen. (eller en "superturbo", kanske compound?)

Det är inte maxflödet som ger den största skillnaden egentligen, främsta fördel är nog förbränningsrummets utformning och högt på listan är också det "plötsliga" flöde en 16v ger, det blir (bland annat) mer energi i pulsen när ventiler snabbare frilägger en "väg" för pulsen.

Jag tycker att blockets svaghet vägs upp av vevaxel och oljepump på B230, anledningen är att den tål att varvas mer än många andra motorer. 9000+ är inga som helst problem och funkar utmärkt även med hydrauliska tryckare på 16v (bara man inte ligger långvarigt över 7500-8000)

Självklart måste kolvar/stakar bytas.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: volvo 8v vs 16v turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Jag vill påstå att med den ökade curtainarean så kan man köra lite mindre kanaler och med det skapa väldigt brett register.
Om man siktar på bara lite lite högre varv så kan man ju ha fördelen med relativt stor breddning nedåt av registret med 16v gentemot 8v
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: volvo 8v vs 16v turbo

Inlägg av whilliam »

Jo, den sidan förbättras också på grund av de mer "distinkta" egenskaperna från ventilsystemet. (vilket gör att kammarna kan vara ett "nummer" snällare)
Jag har tidigare nämnt en B230 med standard vevaxel, bästa typen av oljepump (som sitter på vissa modeller) samt spraykylning på kolvar, Verdi stakar+ Ross kolvar samt ventilfjädrar från nån BMW modell. Visserligen var den toppen portad och kammar som hade lite mer generösa öppettider. Men registret var sagolikt, den började ladda vid 2500rpm och var riktigt stark även om man växlade vid 4000 (när möjlighet till "valfritt" laddtryck infann sig) från 4000 drog den som en best och varvstoppet låg på 10 000 under första säsongen. Han testade en gång på strippen och åkte en mittentia, helt odramatiskt och med terminalhastighet av 207 Km/h på varvstoppet@ 3:ans växel.

Har inte sett eller hört om nån annan bil med så brett register, har krävts compoundanläggning på motorcyklar för att få bredare register.
Skriv svar