Titan vevstaksbult?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Titan vevstaksbult?

Inlägg av Kadett4wd »

Vad tror vi om det?
Används det ofta inom motorsport?

https://spaturbousa.com/products/titani ... -spa-turbo
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Titan vevstaksbult?

Inlägg av Tore Bjerke »

148000 psi er veldig lav styrke for vevstaksbolt.

ARP 2000 tåler 220000 psi
ARP L 19 260000 psi
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Titan vevstaksbult?

Inlägg av Kadett4wd »

Ja visst lät det lågt?
Jag vet att det har kommit nya metoder att 'härda' titan så man kan köra nållager direkt mot titan, exempelvis i vevstakar.
Men det ökar ju inte yeild.

Så det kanske finns nån annan hemlighet?

Här är en bild på porsche bult i titan:
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Titan vevstaksbult?

Inlägg av Kadett4wd »

Pankl gör även bult i titan, så det bör ju iaf funka, bara det är rätt matrial etc etc.

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Titan vevstaksbult?

Inlägg av pickis »

har det inte att göra med till vilka motorer man använder dom
typ riktiga profs racemotorer öppnas o kollas ju stup i kvarten, då kan man offra lite hållfastighet emot vikt
kanske inget vi helgracare ska använda
bara min tanke
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Titan vevstaksbult?

Inlägg av whilliam »

Det är ju inte ett ställe var det "gör nytta" med låg vikt. Ska man ha glädje av en lättare stake så är det lilländen och själva staken som räknas (den reciprocerande delen)
Storänden och bultarna roterar ju bara och då har inte vikten nån egentlig betydelse, ja, ok det ger en omätbar skillnad på inertian men den måste vara löjligt låg på de gram som skiljer.

Jag tror nog att det blir bäst att använda dem till alustakar, där kanske inte gängorna tål allt som en stark ARP kan prestera?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Titan vevstaksbult?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag ser fördelar vid balansering.
Ibland kan det vara svårt att komma till rätt balansfaktor Och man vill lätta storänden mer än vad som är fysiskt möjligt.
Då kan ju lättare bult vara en lösning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Titan vevstaksbult?

Inlägg av jompazx »

Styrkan per kg är ju mkt högre hos titan. så om man gör en stake med grövre skruvar och sätter titan skruv så får du ett starkare förband. Sedan har ju titan ganska låg E-modul som gör att den deformeras mycket vid belastning(inom det elastiska området) men åter igen så är det E-modul per kg som spelar roll vilket är ganska likt för titan och stål. men att sätta en titanskruv där det i vanliga fall sitter en bra stålskruv är antagligen ingen bra idé den måste va grövre. och då kan man få en lika styv och starkare skruv än för samma vikt. men du måste ju göra staken klumpigare för att få plats med den grova skruven så det kanske inte blir nån vidare vinst. Titan likt stål uppvisar också en utmattningsgräns vilket antagligen är viktigt i denhär tillämpning.
Senast redigerad av jompazx den fre apr 23, 2021 3:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Titan vevstaksbult?

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev: tor apr 22, 2021 6:48 am Ja visst lät det lågt?
Jag vet att det har kommit nya metoder att 'härda' titan så man kan köra nållager direkt mot titan, exempelvis i vevstakar.
Men det ökar ju inte yeild.

Så det kanske finns nån annan hemlighet?

Här är en bild på porsche bult i titan:
Bild
Om titan beter sig som stål så blir det starkare om du härdar det. hårt och starkt och sprött går hand i hand för stål(ksk inte för titan).
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar