Volvo 940 LTT Turbo byte

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Make940
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons apr 21, 2021 3:38 pm

Volvo 940 LTT Turbo byte

Inlägg av Make940 »

Tjena! har nämnligen funderat på att byta turbo i volvon , nu just så kör jag med helt original bil förutom att det sitter 2st guldboxar i och laddtrycket kring 0,8-1bar. tänker inte använda bilen som en driftbil eller nått sånt, bara som en vanlig bruksbil.

tänkte köpa ett T3T4 turbo samt de "GRÖNA" BOSCH spridare, men behöver man också byta luftmassamätaren till en 3" och varför isåfall?
Har sen aldrig gjort något turbo byte förut så undrade ifall det finns något extra man ska tänka på? och ifall någon mer kunnig än mig själv skulle kunna svara ifall det går bra ihop med T3T4 turbon och de gröna spridarna?
Användarvisningsbild
T-23
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:19 pm
Ort: Söderköping

Re: Volvo 940 LTT Turbo byte

Inlägg av T-23 »

Vi kör med original luftmassemätare. 650 spridare, V kam, Dann Wästfelt chipp, HX35:a. Vi laddat ca 1,8 bar. Fungerar bra. Original grenrör och en eftermarknads IC.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo 940 LTT Turbo byte

Inlägg av jompazx »

med gröna r så behövs inte större lmm. iaf inte med rätt mjukvara, so tidigare nämnt är nog Dan Wästfelt vassast i sverige på org LH 2.4(han nås via facebook). du kan mappa i hans bänk(om du bor i västra götalands området) eller få chip gjorda på beställning. 3lmm körde man mkt förr för att "lura" systemet, men med den storleken på spridare är det lika bra med org lmm och korrekt anpassad mjukvara. om du vill ha en t3t4 turbo på org grenrör måste labyrinttätningen fräsas ner, nya olje anslutningar, och kortsluta vattenledningarna. om du vill göra det lätt för dig är en 19t ett alternativ den är nästan bolt on på org grenrör inkl olje och vatten slutningar finns massa info om små sakerna du måste fixa för att få på den. 19t är mindre än t3t4 och ger därför mindre effekt, dock är en t3t4 ganska segspoolad i förhållande tills sin effektkapacitet(gammal design) vilken som är bäst för man bedömma själv(jag har ingen erfarenhet utav nån av dem, men har valt att montera en 19t på min bil iår) det är svårt att komma över en 19t till vettigt pris då de är såpass eftertraktade.
mvh! Jonathan Hall
Moto-XXX
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre maj 01, 2009 10:53 am
Ort: Trångsund, Sthlm

Re: Volvo 940 LTT Turbo byte

Inlägg av Moto-XXX »

Original LMM kommer ju bottna och ge max mätvärde alldeles för tidigt. Går det att komma förbi detta med hjälp av mjukvara?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo 940 LTT Turbo byte

Inlägg av whilliam »

Det går inte att "komma förbi" i mjukvaran. Är den som gör chippet finurlig så går det dock att lägga de översta lastraderna tätt och då ha en perfekt blandning upp till "nästan max" och när den bottnar så väljer man att ha tändning och bränsle anpassat för den aktuella maxeffekten.
Egentligen kör man alltså i ett helt okontrollerat område på max och detta funkar faktiskt.
Vill man ha det "perfekt" så måste man göra något åt luftmassemätaren.

Att en kinaturbo upplevs spoola dåligt beror inte speciellt mycket på "gammal design" det är mest för att den har felaktiga dimensioner på hjulen som den svarar sämre.
De kompressorhjul som ofta används i dem är visserligen av gammal design (radial i stället för bakåtkurvad design) men de spoolar egentligen bättre än bakåtkurvade och har andra nackdelar (exempelvis lägre verkningsgrad på höga tryck)
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Volvo 940 LTT Turbo byte

Inlägg av jompazx »

Jag är inte införstådd med detaljerna. det bästa när det gäller LMM och spridarstorlek är att ta det med den som man ska köpa mappning eller chippen av. det jag dock har förstått är att LH 2.4 är långt ifrån så enkelt som man tror.
mvh! Jonathan Hall
elderlygiven
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons apr 05, 2023 2:40 am

Re: Volvo 940 LTT Turbo byte

Inlägg av elderlygiven »

Bilen har gått cirka 28xxx mil nu och turbon är aldrig bytt vad jag vet så funderar på att göra de för att ha en frisk och bra turbo men e de lönt att köpa samma igen?hmm

Jag har en större intercooler redan som ligger och väntar men om jag vill byta till större turbo vad ska jag ha för någon isåfall?
Ingen överdrivet stor men 1, 2 eller kanske 3 steg större än orginal tongue

Vad ska ja köpa för turbo som är bra?smile

Har en turbo som heter 13c just nu, mitsubishi turbo


Tacksam för alla svar big_smile
Moto-XXX
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre maj 01, 2009 10:53 am
Ort: Trångsund, Sthlm

Re: Volvo 940 LTT Turbo byte

Inlägg av Moto-XXX »

Enklast är att byta till en större inom samma produktfamilj, 15G, 16T, 18T, 19T. De passar med små modifikationer och besiktningen ser ingen skillnad.
Skriv svar