B230 F-kolvar vs FK-kolvar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

B230 F-kolvar vs FK-kolvar

Inlägg av Jens.L »

Hej

Ska pajsa ihop "ny" motor till bilen 940 turbo(b230fk) och jag råkar ha 4st nya äldre modellen f-kolvar liggandes som jag tänkte använda. Men såg nu att ringlandet sitter högre upp på dom. Kommer dom klara mina 350-450 hjulhästar jag tänkt åka eller bör jag tänka om?. Kolvarna kommer sitta på 4st maxpeedingrods stakar. Bilen är en gatbil och används till att lägga lite lakris och köpa glass.

Motorn kommer även bestå av 530-topp med 46/40 ventiler , tu117 kam. Ägaren innan av toppen har dock gröpat ur förbränningsrummen rätt mkt så det blir väldigt lågt komp med turbo-kolvar så har planat toppen en del samt tänkt köra med f-kolvarna för att få upp kompet igen. Kommer åka med Garrett GT3071R turbo på original grenrör samt insug. Ska försöka hålla utseendet på motorn så det ser relativt original ut. Sprut är Link G4+ och kör på E85 i tanken.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: B230 F-kolvar vs FK-kolvar

Inlägg av jompazx »

det är antagligen inte utan anledning turbokolven är tjockare ovanför ringen. den toppen var väldigt urgröpt! ser ju nästan ut som en HEMI. huruvida du ens bör använda den toppen är en fråga nån av toppexperterna för besvara.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 F-kolvar vs FK-kolvar

Inlägg av Jens Gustavsson »

svårt att få nån kompa överhuvudtaget med den toppen samt håller den? kan inte va mycket som håller ihop den?

kompa är nr 1 i en turbo motor i dag då det fins E85 och bra motorstyrningar om man vill ha effekt och körbarhet.

jag har kört 930hk med F kolvarna iallafall på e85 men va seriöst mappad i flera veckor i dynon.

mvh jens
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Re: B230 F-kolvar vs FK-kolvar

Inlägg av Jens.L »

Jens Gustavsson skrev: mån maj 03, 2021 7:31 pm svårt att få nån kompa överhuvudtaget med den toppen samt håller den? kan inte va mycket som håller ihop den?

kompa är nr 1 i en turbo motor i dag då det fins E85 och bra motorstyrningar om man vill ha effekt och körbarhet.

jag har kört 930hk med F kolvarna iallafall på e85 men va seriöst mappad i flera veckor i dynon.

mvh jens
Toppen är mkt konstig. Köpte den begagnad utan att tänka mig för, för 3 år sen. Dom har alltså gröpat ur förbränningsrummen och kostat på större ventiler men ingen portning på ett nytt 530-ämne. Men så lämnade jag iväg toppen i vintras på genomgång och portning samt planat 2mm. Med f-kolvar borde jag hamna på runt 9:1 i komp räknade han som portade toppen på

Körde med den förra året som den var då. Med original botten och standard fk-kolvar. Så den funkar. Bromsade 203 hjulhästar på e85 dock med original 13c och 0.8-0.9 ladd.

Men jag chansar och smäller ihop botten med f-kolvarna och provar.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: B230 F-kolvar vs FK-kolvar

Inlägg av whilliam »

Eftersom du har ett ganska "moderat" effektmål så kanske det är smartare att gå på beprövade set-ups och då kan du lika gärna ha en standardtopp?

Just så som det är gjort med den topp du visar är det nog inte många som har erfarenhet av. Största anledningen till att ha lågt komp är ju att man inte vill lägga tid på att mappa ordentligt eller att man har OEM styrsystem o bara stoppar i ett chip (större säkerhetsmarginal mot felaktig tändkurva)
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230 F-kolvar vs FK-kolvar

Inlägg av »

Det var väll ganska vanligt med gigantiska förbränningsutrymmen och låg komp på äldre förgasarturbomotorer då man bara läste stift innan det fanns elektronik som bbl och billiga styrsystem.
Tror både toppen kommer hålla och fungera iaf godkänt även om ett vanligare förbränningsutrymme säkert gav mer effekt och märkbart bättre bränsleförbrukning.

Kör gärna med kolvarna med minsta gropen från b230a och iaf jag skulle nog gärna strykit av blocket för 0,4mm kolvuppstick med så liten squishyta då spikningar inte lär vara ett problem

Även med org miniatyrturbon sträcker dom ut bättre på varv med iaf en mild portning och en vassare av originalkammarna så tror inte på en standard 530 topp en orörd 531 räcker däremot utan bekymmer
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: B230 F-kolvar vs FK-kolvar

Inlägg av whilliam »

Precis som du skriver så blir den "trött" på varv med en OEM turbo, men TS ska köra en lite större så jag tror inte alls han blir missnöjd med oportad topp. Han kan ju ha en lite roligare kam och självklart kan han putsa lite själv om han vill, det jag menade vara att han inte "behöver" kosta på toppen till den effekt och det sprut han ska ha.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B230 F-kolvar vs FK-kolvar

Inlägg av dundersmurfen »

Det är inte svårt att justera orginalsprutet heller. Kosta hellre på en tur i bänken hos någon som kan med det istället för å köpa chips. Bänkkörning typ 3000, chip mellan 1000 för dåliga kopior till 3000 för chip från reputabel firma..

Håller med dom övriga inläggen, höj kompet det du kan med andra kolvar och decka blocket. Kolvarna håller även om ringlanden är längre upp. Kolvarna håller för massor med effekt, men om det knackar så dör dom rätt fort så ordning på bränsle å tändning är viktigt. Mät upp komp förhållandet se till så du inte kommer över 9:1 om du ska köra bensin, e85 så kan du köra 10.5:1 med fördel å tillåmed högre med bara fördelar..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar