Svängningsdämpare på radfyra, hur viktigt?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
AudiB720TS
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör feb 20, 2021 9:50 am

Svängningsdämpare på radfyra, hur viktigt?

Inlägg av AudiB720TS »

Hej gubbar,

Jag bygger en VAG (S3) 2.0T, alltså 2 liter på fyra (4) cylindrar, med lättare smidda kolvar, smidda stakar, ACL Race lager osv.
Koppling är uppgraderad och svänghjulet är enkelmasse med lägre vikt än original. Balansaxlar i oljepump är även frånkopplade. Jag har byggt rakt igenom med starkare än original men med fokus på låg vikt för att minska förluster i motor/drivlina.

Motorn byggs för 500+ hk men kommer gå på 400 hk och varva till max 7.000 RPM (effektkurvan just nu viker ned vid 6.500 RPM)

Är inne på att maxa antalet hästar i backen genom att montera en remskiva (Eng.: 'pulley') i aluminium istället för original stål (bild nedan).
Viktskillnaden är ganska påtaglig: 333 gram mot 1671 gram eller en besparing om ca 1.3 kg.

Så för att komma till sak så säger många entusiaster på plattformen förstås att det är "livsfarligt" att köra utan svängningsdämpare och att jag helst ska hänga på en dyr ***** Fluidampr (de har en modell för plattformen ifråga) som då väger ännu mer. Varenda förståsigpåare låter som en säljare för Fluidampr.

Jag tänker att svängningar på veven mest är ett V8:a-problem, men jag saknar tillräcklig kunskap. Att köra original dämpare känns hursomhelst meningslöst givet hur modifierad motorn är.

Vad säger ni som kan!?

Bilen går som bruksbil.

Bild
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: Svängningsdämpare på radfyra, hur viktigt?

Inlägg av magnaten »

Jag körde org damper på min 2.0t,balanserade hela bottendelen, jag åkte med 470hp,sålde den sen fick den smaka 570hp, motorn verkar hålla ihop fortfarande,sålde den för 3 år sen
Helsmidd 2.0t,syvecs osv
Finns bilder om du scrollar ner i min insta bwa20t

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

kör 5-axligt
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Svängningsdämpare på radfyra, hur viktigt?

Inlägg av psa »

Brukar vevaxlarna gå av på dom eller blir det onormalt slitage på lager?
Jag tror i generella termer så är det problem i främre halvan av vevaxeln som går att rätta till med dämpare.
Jag kan hålla med om att dom olika företagen som kommit på olika lösningar låter som om det är enda vägen att gå, blandar man sen in olika tillverkare av vevaxlarna blir det ännu värre.
AudiB720TS
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör feb 20, 2021 9:50 am

Re: Svängningsdämpare på radfyra, hur viktigt?

Inlägg av AudiB720TS »

magnaten skrev: sön maj 09, 2021 9:53 am Jag körde org damper på min 2.0t,balanserade hela bottendelen, jag åkte med 470hp,sålde den sen fick den smaka 570hp, motorn verkar hålla ihop fortfarande,sålde den för 3 år sen
Helsmidd 2.0t,syvecs osv
Finns bilder om du scrollar ner i min insta bwa20t

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Tjena Magnus! Yes, sett det. Finns många som kör original och många som kör Fluidampr.
Vet dock ingen som kör lättat.
AudiB720TS
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör feb 20, 2021 9:50 am

Re: Svängningsdämpare på radfyra, hur viktigt?

Inlägg av AudiB720TS »

psa skrev: sön maj 09, 2021 12:26 pm Brukar vevaxlarna gå av på dom eller blir det onormalt slitage på lager?
Hej,
För lite data för att svara på skulle jag säga. Men jag plocka isär min S3-motor vid 22.000 mil och lagren var bra (dock gick den otrimmad).
Tror inte original dämpare med gummi gör ngn nytta på modifierad motor. Frågan är om en lättad remskiva gör onytta/skada.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Svängningsdämpare på radfyra, hur viktigt?

Inlägg av psa »

Gummi dämpare har ett kortare spann där dom fungerar, så dom kräver lite mer arbete att testa fram vilket inte är ett problem för en biltillverkare, sen är dom billigare att tillverka.
Skriv svar