block från 850 och v70 samma?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
lord_daha
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis aug 13, 2019 2:43 pm

block från 850 och v70 samma?

Inlägg av lord_daha »

Hej
Jag har ett B5234T block från en 850, nu måste jag troligen byta block, vilka kan jag välja mellan och ha kvar all kringutrustning samt vev kolvar och topp mm?
Någon som vet om tex 5204 från v70 passar?
Tacksam för svar
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: block från 850 och v70 samma?

Inlägg av Pacman »

Blocket är samma 93-98 med en liten förändring 97 då kamremspännaren ändrades ifrån hydrauldämpad kolv och löphjul till en ren fjäderbelastad spännrulle. Jag kallar detta blocket för Generation 1. Utanpåliggande kolvoljekyl-munstycken är det tydligaste tecknet att känna igen dem på.

99-07 är RN-blocket som jag då kallar Generation 2.
Det ser likadant ut i stort, men har invändigt monterade kolvoljekyl-munstycken med en gemensam tryckregulator istället för tre st. Detta anses vara lite bättre rent generellt, mest pga ändrade kylkanaler i toppen och bättre styrning av vattnet, men min erfarenhet är att det är mer sprickbenäget i foderna.
Topparna på dessa har VVT, enkel eller dubbel.

Alla interna delar är kompatibla mellan de bägge, men var vaksam på frigång eftersom Gen2 har kortare kolvar och längre vevstakar än Gen1.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
lord_daha
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis aug 13, 2019 2:43 pm

Re: block från 850 och v70 samma?

Inlägg av lord_daha »

Betyder det att man kan använda topp, remspännare och generatorfäste mm från 850in fast på ett RN-block?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: block från 850 och v70 samma?

Inlägg av Pacman »

Toppen ja.
Remspännaren och fästplatta för generator etc hör ju till blocket så då använder man det nyare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
lord_daha
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis aug 13, 2019 2:43 pm

Re: block från 850 och v70 samma?

Inlägg av lord_daha »

Tack för riktigt bra svar :)
Skriv svar