Ikke ladetrykk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
02dag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre okt 20, 2006 8:36 pm
Ort: Fjellhamar, Norge

Ikke ladetrykk

Inlägg av 02dag »

Jeg har en bmw 2002 med M10 motor, 2liter med en Holset HX35 med internal wastegate. Da kalles den vel en HY35 har jeg skjønt.
Jeg har holdt på med dette bygget i løpet av høsten og vinteren og har endelig fått den til å gå ganske ok på tomgang. Jeg tenktee derfor at jeg skulle prøvekjøre en første tur i går kveld.

Jeg kan høre at turboen spoler opp, og BOVen kvitrer når jeg girer om men det skjer ikke så veldig mye annet. Jeg hadde forventet litt mer "kick" ja.

Enten så er denne turboen altfor stor eller så har jeg en gigantisk lekkasje. Noen som har noen tips for feilsøking?

Her er mitt oppsett:

BMW m10 2.0 liter
Smidde stempler 7,5:1
Holset HY35 9cm2 turbin
Eksosmanifold fra boost brothers
Innsugsmanifold hjemmelaget
Kina BOV
MAC boost controller innstilt på 200Kpa(2bar)
Ebay intercooler
450CC Deatsch injectorer
Bensintrykkregulator BMW E28/E32...
Bensinpumpe Walbro intank 255LPH
Microsquirt v3.0 og 36-1 timing Wasted spark
2" eksosanlegg(skal bytte til 2.5" så snart bilen går ok)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Ikke ladetrykk

Inlägg av whilliam »

Din turbo är nog inte för stor men det blir inte automatiskt en HY bara för att det är integrerad W/G HX35 finns både med och utan integrerad.
Har du singel inlopp på avgashuset så är det ok att använda den integrerade men har du twin entry så ska du nog skaffa en bättre W/G.

Provtrycka är nog det bästa du kan göra innan du fortsätter, du kan läsa mer här:
viewtopic.php?p=1742#p1742
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ikke ladetrykk

Inlägg av therealpinto »

Jag har kört HX35 med 12 cm2 avgashus och HX32 med 9 cm2, båda med extern wastegate, på en 2-liters Pinto som är hyfsat lik din (fast sämre flödande topp). Båda bygger laddtryck men inte så fort, men jag håller med Whilliam, provtryck systemet. Men det är troligt att det inte blir så bra om du har en HX35W med intern wastegate och delat avgashus - det blir ganska "stort" och dessutom regleras inte laddtrycket så bra.

Vi körde en sån på en 2.8-liters sexa i början av 2000-talet, där fungerade det "okej" men inte så väldigt mycket mer.

Men steg två efter provtryckning kan vara att helt enkel spärra wastegaten stängd och se att den inte läcker. Prova försiktigt bara...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
02dag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre okt 20, 2006 8:36 pm
Ort: Fjellhamar, Norge

Re: Ikke ladetrykk

Inlägg av 02dag »

Takk for svar begge to. Den linken med prøvetrykk var godt lesestoff. Der var det faktisk mange gode tips om hva som kan gå feil. Jeg har gått og tenkt nå i to dager på hvordan jeg skal lage en sak for å tette, men å ta det via bensintrykkregulatoren var lurt. Med TB stengt kan man ihvertfall sjekke innsugspakninger med såpevann. Jeg mistenker at det er der lekkasjen er størst.
Jeg skal også justere opp preload på WG slik at den også sitter litt bedre.

Jeg husker faktisk ikke om jeg har singel eller dual innløp på turbo. Jeg har en liten oljelekkasje på utløpet fra turbo og det høres ut som det nå kan være på tide å få gjort noe med det. Da får jeg sett hva slags avgasshus jeg har samtidig
02dag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre okt 20, 2006 8:36 pm
Ort: Fjellhamar, Norge

Re: Ikke ladetrykk

Inlägg av 02dag »

Her er en oppdatering.

Min hjemmelagde innsugsmanifold lekker i alle ender. Har nå gått til innkjøp av E30 318i innsugsmanifold og 325i throttle body med adapterplate. Jeg har stor tro på den.
Prosjektet blir utsatt noen uker men jeg får bare smøre meg med tålmodighet i mellomtiden
02dag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre okt 20, 2006 8:36 pm
Ort: Fjellhamar, Norge

Re: Ikke ladetrykk

Inlägg av 02dag »

Ny oppdatering i prosjektet. Nå er det ihvertfall ladetrykk nok. Ny innsugsmanifold er på plass og har prøvekjørt litt.

Boost controller var stilt inn på 200KPa som jo er 2 bar. Det jeg ikke tenkte på var at dette var absolutt trykk så det var 1 bar. Har nå justert dette opp til 270Kpa som skal bety 1,7 bar.

Dette når den ved ca 4500 rpm så det blir et veldig smalt powerband hvor alt skjer på en gang. Jeg har satt inn fuel cut som overboost protection, så det blir en veldig abrupt affære. Burde jeg hatt spark cut, begge deler eller ingen overboost protection i det hele tatt?

En annen bekymring er at AFR øker foruroligende ved full boost. Det kan virke som at motoren ikke får nok bensin. Jeg har ikke satt på en trykkslange på bensintrykkregulatoren så det kan hende at det er årsaken.

En annen ting som jeg skal gjøre noe med er mitt 2" eksosanlegg. Fra turbo som faktisk har en 4" flang går rett til 3" med en kon. Deretter 3" til under bilen og tenkte å fortsette der med 2.5" hvor det i dag er 2". Men vil dette ha veldig mye å si? Da vil jo max boost i teorien nås før 4500rpm.

Legger ved bildet av loggen der ting skjer
Screen Shot 06-19-21 at 09.58 AM 001.PNG
Screen Shot 06-19-21 at 09.58 AM 001.PNG (54.2 KiB) Visad 855 gånger
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ikke ladetrykk

Inlägg av Steve »

Fundera vad som händer om du har typ 3 bar bränsletryck på ovansidan av spridarna och 1,7 bar laddtryck på undersidan av spridarna, vilket tryck är det då på bränslet som kommer ut?

2" avgassystem? Ja det lär ju inte funka bra
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Ikke ladetrykk

Inlägg av Daniel-635 »

Ta det försiktigt med motorn, och sortera ut bränsle och tändning väl innan du gasar för mycket.
Annars går snart kolvar och annat sönder.

Och, ja 2" avgassystem låter i klenaste laget.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
02dag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre okt 20, 2006 8:36 pm
Ort: Fjellhamar, Norge

Re: Ikke ladetrykk

Inlägg av 02dag »

Ja jeg får sjekke opp bensintrykket og legge opp en trykkslange til regulator. Hvis det ikke hjelper så får jeg kjøpe noen større dyser. Jeg har sett litt mer på Autotune i dag og jeg ser at den prøver å gi mer bensin i det området den går på maks.(den rød toppen øverst der.) Noe som tyder på at det er mager blanding.

Jeg bruker Microsquirt, og boost controllen er relativt enkelt. Kunne ønske meg en boost control som holdt trykket på 1,5 bar feks. Da hadde man kunne dratt den til 6000 rpm og det hadde blitt litt mer komfortabelt. Eller finnes det andre måter å øke powerband litt?


Neste på programmet blir 2.5" eksos, Kanskje 3" til forbi girkasse. Da har vel avgassene avkjølt seg og volumet blitt litt mindre også.
Screen Shot 06-19-21 at 08.33 PM.PNG
Screen Shot 06-19-21 at 08.33 PM.PNG (77.23 KiB) Visad 810 gånger
02dag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre okt 20, 2006 8:36 pm
Ort: Fjellhamar, Norge

Re: Ikke ladetrykk

Inlägg av 02dag »

Ny oppdatering. Satt på vakuumslange på FPR og da holdt AFR seg fin.
Skriv svar