Mäta avgasmottryck

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Mäta avgasmottryck

Inlägg av Fredrik_Steen »

Kan jag mäta avgasmottryck enligt pil i wastegate röret eller måste jag placera uttaget i kollektorn?

Bild
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mäta avgasmottryck

Inlägg av whilliam »

Du kan mäta där du gjort pilen.

Värdet blir ändå inte exakt eller jämförbart med något annat, rent teoretiskt kan man tänka sig att värdet blir något lägre just där med en fullt öppen W/G men det beror ju på vad man jämför mot (det finns ställen i kollektorn där gashastigheten är hög och därmed statiska trycket lågt och då kan du "ändra" värdet genom att ändra vinkel på mätuttaget)

Vad du ser när du mäter avgasmottryck är att det på höga varvtal och höga effekter börjar stiga snabbare och det beror på att laddtrycket sjunker. (men du försöker "tvinga upp det")
Det sjunker för att kompressorns inducer fungerar som en restriktor (kompressorhjulets huvuddel matas inte längre av atmosfärtryck utan något som blir lägre o lägre ju mer du pressar turbon, (trycket nån mm in från inducern sjunker med flera hekto) - i sin tur gör detta att turbon måste arbeta hårdare och det syns på avgassidan + att du får veta det här innan du ens startat, med den kompressor du har så blir det enkelt 500+ men när du kommer förbi 550 börjar det gå tyngre o tyngre och särskilt om du laddar mycket (effektivast vid 2- 2.3 bars ladd)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mäta avgasmottryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej bättre att borra in och gänga en liten 1/8 nippel i avgashuset. det är viktigt att det är 90 grader från flödet så det blir det statiska trycket man ser. sen kan man sätta en liten strypning och ett litet moppe filter eller liknade för att dämpa pulserna lite så ser man medeltrycket mer.

mvh jens
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Mäta avgasmottryck

Inlägg av Fredrik_Steen »

Jens Gustavsson skrev: lör maj 29, 2021 7:06 am Hej bättre att borra in och gänga en liten 1/8 nippel i avgashuset. det är viktigt att det är 90 grader från flödet så det blir det statiska trycket man ser. sen kan man sätta en liten strypning och ett litet moppe filter eller liknade för att dämpa pulserna lite så ser man medeltrycket mer.

mvh jens
Denna pos skulle varit bättre?

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mäta avgasmottryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det blir rätt!
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Mäta avgasmottryck

Inlägg av Fredrik_Steen »

whilliam skrev: fre maj 28, 2021 9:46 pm Du kan mäta där du gjort pilen.

Värdet blir ändå inte exakt eller jämförbart med något annat, rent teoretiskt kan man tänka sig att värdet blir något lägre just där med en fullt öppen W/G men det beror ju på vad man jämför mot (det finns ställen i kollektorn där gashastigheten är hög och därmed statiska trycket lågt och då kan du "ändra" värdet genom att ändra vinkel på mätuttaget)

Vad du ser när du mäter avgasmottryck är att det på höga varvtal och höga effekter börjar stiga snabbare och det beror på att laddtrycket sjunker. (men du försöker "tvinga upp det")
Det sjunker för att kompressorns inducer fungerar som en restriktor (kompressorhjulets huvuddel matas inte längre av atmosfärtryck utan något som blir lägre o lägre ju mer du pressar turbon, (trycket nån mm in från inducern sjunker med flera hekto) - i sin tur gör detta att turbon måste arbeta hårdare och det syns på avgassidan + att du får veta det här innan du ens startat, med den kompressor du har så blir det enkelt 500+ men när du kommer förbi 550 börjar det gå tyngre o tyngre och särskilt om du laddar mycket (effektivast vid 2- 2.3 bars ladd)
När man pratar om siffror tex 550hp. Är det SAE på bakhjulet man tänker på då?

Jag skulle vilja göra 600 STD på utgående axel på växellådan (Där framdrevet normalt sitter på en mc)
STD eller DIN tycks vara normen ute i världen som de flesta använder.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Mäta avgasmottryck

Inlägg av whilliam »

Det är aldrig exakta siffror som man nämner på detta vis, precis som du tar upp olika normer för effekten (som gör att den varierar) så skiljer det på bänkarnas kalibrering och hur mycket "dagens" väderlek påverkar (det var nyligt en tråd om kompensering på turbo-effekt och i den tråden behandlas hur olika saker påverkar)

Vad du kör för bränsle kommer att ändra effekten med mer än 10%.

Att turbons kompressor "kommer ur" register (den tappar verkningsgrad när man pressar den för långt) betyder inte att det är "tvärstopp" det betyder att det blir svårare att komma vidare och här blir din turbin bättre än din "konkurrents" eftersom den flödar bättre.
Det är ingen omöjlighet att du når ditt mål men det skulle gå enklare med, exempelvis S-362 och det kommer också att löna sig att du öppnar turbinhusets exducerområde som jag skrivit tidigare (ganska enkelt att göra vid bänkningen och har gjorts flera gånger förr)

Härifrån håller vi tummarna :thumbright:
Skriv svar