Kan jag mäta avgasmottryck enligt pil i wastegate röret eller måste jag placera uttaget i kollektorn?
Mäta avgasmottryck
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Mäta avgasmottryck
Du kan mäta där du gjort pilen.
Värdet blir ändå inte exakt eller jämförbart med något annat, rent teoretiskt kan man tänka sig att värdet blir något lägre just där med en fullt öppen W/G men det beror ju på vad man jämför mot (det finns ställen i kollektorn där gashastigheten är hög och därmed statiska trycket lågt och då kan du "ändra" värdet genom att ändra vinkel på mätuttaget)
Vad du ser när du mäter avgasmottryck är att det på höga varvtal och höga effekter börjar stiga snabbare och det beror på att laddtrycket sjunker. (men du försöker "tvinga upp det")
Det sjunker för att kompressorns inducer fungerar som en restriktor (kompressorhjulets huvuddel matas inte längre av atmosfärtryck utan något som blir lägre o lägre ju mer du pressar turbon, (trycket nån mm in från inducern sjunker med flera hekto) - i sin tur gör detta att turbon måste arbeta hårdare och det syns på avgassidan + att du får veta det här innan du ens startat, med den kompressor du har så blir det enkelt 500+ men när du kommer förbi 550 börjar det gå tyngre o tyngre och särskilt om du laddar mycket (effektivast vid 2- 2.3 bars ladd)
Värdet blir ändå inte exakt eller jämförbart med något annat, rent teoretiskt kan man tänka sig att värdet blir något lägre just där med en fullt öppen W/G men det beror ju på vad man jämför mot (det finns ställen i kollektorn där gashastigheten är hög och därmed statiska trycket lågt och då kan du "ändra" värdet genom att ändra vinkel på mätuttaget)
Vad du ser när du mäter avgasmottryck är att det på höga varvtal och höga effekter börjar stiga snabbare och det beror på att laddtrycket sjunker. (men du försöker "tvinga upp det")
Det sjunker för att kompressorns inducer fungerar som en restriktor (kompressorhjulets huvuddel matas inte längre av atmosfärtryck utan något som blir lägre o lägre ju mer du pressar turbon, (trycket nån mm in från inducern sjunker med flera hekto) - i sin tur gör detta att turbon måste arbeta hårdare och det syns på avgassidan + att du får veta det här innan du ens startat, med den kompressor du har så blir det enkelt 500+ men när du kommer förbi 550 börjar det gå tyngre o tyngre och särskilt om du laddar mycket (effektivast vid 2- 2.3 bars ladd)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mäta avgasmottryck
Hej bättre att borra in och gänga en liten 1/8 nippel i avgashuset. det är viktigt att det är 90 grader från flödet så det blir det statiska trycket man ser. sen kan man sätta en liten strypning och ett litet moppe filter eller liknade för att dämpa pulserna lite så ser man medeltrycket mer.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Mäta avgasmottryck
Denna pos skulle varit bättre?Jens Gustavsson skrev: ↑lör maj 29, 2021 7:06 am Hej bättre att borra in och gänga en liten 1/8 nippel i avgashuset. det är viktigt att det är 90 grader från flödet så det blir det statiska trycket man ser. sen kan man sätta en liten strypning och ett litet moppe filter eller liknade för att dämpa pulserna lite så ser man medeltrycket mer.
mvh jens
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mäta avgasmottryck
ja det blir rätt!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Re: Mäta avgasmottryck
När man pratar om siffror tex 550hp. Är det SAE på bakhjulet man tänker på då?whilliam skrev: ↑fre maj 28, 2021 9:46 pm Du kan mäta där du gjort pilen.
Värdet blir ändå inte exakt eller jämförbart med något annat, rent teoretiskt kan man tänka sig att värdet blir något lägre just där med en fullt öppen W/G men det beror ju på vad man jämför mot (det finns ställen i kollektorn där gashastigheten är hög och därmed statiska trycket lågt och då kan du "ändra" värdet genom att ändra vinkel på mätuttaget)
Vad du ser när du mäter avgasmottryck är att det på höga varvtal och höga effekter börjar stiga snabbare och det beror på att laddtrycket sjunker. (men du försöker "tvinga upp det")
Det sjunker för att kompressorns inducer fungerar som en restriktor (kompressorhjulets huvuddel matas inte längre av atmosfärtryck utan något som blir lägre o lägre ju mer du pressar turbon, (trycket nån mm in från inducern sjunker med flera hekto) - i sin tur gör detta att turbon måste arbeta hårdare och det syns på avgassidan + att du får veta det här innan du ens startat, med den kompressor du har så blir det enkelt 500+ men när du kommer förbi 550 börjar det gå tyngre o tyngre och särskilt om du laddar mycket (effektivast vid 2- 2.3 bars ladd)
Jag skulle vilja göra 600 STD på utgående axel på växellådan (Där framdrevet normalt sitter på en mc)
STD eller DIN tycks vara normen ute i världen som de flesta använder.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Mäta avgasmottryck
Det är aldrig exakta siffror som man nämner på detta vis, precis som du tar upp olika normer för effekten (som gör att den varierar) så skiljer det på bänkarnas kalibrering och hur mycket "dagens" väderlek påverkar (det var nyligt en tråd om kompensering på turbo-effekt och i den tråden behandlas hur olika saker påverkar)
Vad du kör för bränsle kommer att ändra effekten med mer än 10%.
Att turbons kompressor "kommer ur" register (den tappar verkningsgrad när man pressar den för långt) betyder inte att det är "tvärstopp" det betyder att det blir svårare att komma vidare och här blir din turbin bättre än din "konkurrents" eftersom den flödar bättre.
Det är ingen omöjlighet att du når ditt mål men det skulle gå enklare med, exempelvis S-362 och det kommer också att löna sig att du öppnar turbinhusets exducerområde som jag skrivit tidigare (ganska enkelt att göra vid bänkningen och har gjorts flera gånger förr)
Härifrån håller vi tummarna
Vad du kör för bränsle kommer att ändra effekten med mer än 10%.
Att turbons kompressor "kommer ur" register (den tappar verkningsgrad när man pressar den för långt) betyder inte att det är "tvärstopp" det betyder att det blir svårare att komma vidare och här blir din turbin bättre än din "konkurrents" eftersom den flödar bättre.
Det är ingen omöjlighet att du når ditt mål men det skulle gå enklare med, exempelvis S-362 och det kommer också att löna sig att du öppnar turbinhusets exducerområde som jag skrivit tidigare (ganska enkelt att göra vid bänkningen och har gjorts flera gånger förr)
Härifrån håller vi tummarna