Turboladda en Honda CB250N, val av turbo och allt annat

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
busse
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 21, 2021 7:50 am

Turboladda en Honda CB250N, val av turbo och allt annat

Inlägg av busse »

Hejsan!

Jag är ny här och totalnovis på detta med turbo men jag vet att hela detta projektet är helt vansinnigt och inte alls försvarbart på något sätt vare sig i effekt, pengar eller tid men det struntar jag i. Har redan gjort ett liknande stolleprov i form av en kompressormatad cafe racer byggd av en CB250N med en Aisin AMR300 kompressor, efter som det var en cafehoj valde jag givetvis att suga genom kompressorn för att vara bakåtsträvare.

Nu undrade en kompis om jag ville köpa hans två CB250N till väldigt bra pris och jag tänkte att det är bra med reservdelshojar, men ena hojen är helt okej så då fick jag nästa vansinniga idé att turbomata en CB250. Blev inte mindre tog en då jag upptäckte att Honda i mitten av 80-talet bygde en racehoj med en 250 cc twin med dubbelturbo som hade 150 hk. Målsättningen är inte några 150 hk men att öka effekten från 27 hk till kanske runt 50-55 hk är målet och det är nog där nånstans jag ligger med kompressorhojen. Tänker mig det hela sen förpackat som en klassisk racehoj.

Först och främst vilken turbo kan vara lämplig till en 250 cc parallelltwin? Är en RHB31 lämplig https://www.ebay.com/itm/253712310844?h ... Sw8UtbMfxL

Finns det annars nån turbo från nån lämplig personbil man kan ta, vad jag förstår så är väl en turbo från en minde dieselbil kanske lämplig?

Nästa fundering är om man ska trycka genom förgasarna eller gå på insprutning? Man åker ju på en bränslepump och tryckregulator om man ska trycka genom förgasarna så då kanske insprutning vore lika bra, vad säger ni om det?

Lär ju bli en hel del mer funderingar om detta projekt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Turboladda en Honda CB250N, val av turbo och allt annat

Inlägg av Erland Cox »

Låter som ett intressant projekt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turboladda en Honda CB250N, val av turbo och allt annat

Inlägg av Jens Gustavsson »

fins en hel del turbos från mindre firma skåp bilar som är grymt små och säket bättre än en såndär gammal rhb3. gav bort en sån till broderns grabb som mekar epa för ett tag sen.

satsa på ett maxxecu direkt om du vill få det att fungera bra.

kolla så det finns nått oljetryck också.
visst är det oftast väldigt lågt på gammla hojar?

en fin portning och ett fint grenrör och insug gör att sugmotor effekten ökar ordentligt !
busse
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 21, 2021 7:50 am

Re: Turboladda en Honda CB250N, val av turbo och allt annat

Inlägg av busse »

Klokt eller inte men jag har köp en Garret T15 från en Golf diesel, är en kille som tidigare byggt en Honda XR650 med turbo som hade den och han trodde att T15 turbon är bättre än en Kines IHI RHB31. Hojen står fortfarande kvar hos nuvarande ägare då man inte får ut den för grejer som står i vägen för annars hade jag tänkt hämta den igår.

Det är i alla fall glidlagrad rev på CB250N så då borde man nog ha oljetryck så det räcker, tror man ska kunna ta trycket från centrumbulten till oljefiltret. Tror jag väntar med att köpa sprut till jag ser att det funkar någorlunda, kör nog med trycksatta förgasare till att börja med.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Turboladda en Honda CB250N, val av turbo och allt annat

Inlägg av jompazx »

det krävs en projekt tråd till detta!
mvh! Jonathan Hall
busse
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 21, 2021 7:50 am

Re: Turboladda en Honda CB250N, val av turbo och allt annat

Inlägg av busse »

Det blir säkert en tråd om detta bygge, men just nu är det i planeringsstadiet. Hoppas få hem hojen snart och hinna besikta den i höst så den har gjort sin sista besiktning så den i alla fall är i papper även om den inte är laglig med turbo. Har också funderingar på att försöka SFRO besikta kompressorhojen, med det krävs lite mer jobb på den för att lyckas med det.

Just nu ligger fokus på att få till del sista på kompressorhojen, funderar på vatteninsprutning på den för att slippa sänka kompen då den visar sig ladda nog så bra.
Skriv svar