Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av Thunderbo1t »

Fick ett infall å pysa upp laddtrycket på bruksholken, vad kan krångla :lol: men det blir aldrig mer än runt 0,6 bar, lite fladdrigt hit och dit.
Med lite pys kan den peaka 0,8 en bråkdel av en sekund, öppnar jag pysen mer blir det mindre laddtryck, ca 0,5-0,6.
Tar jag bort och kör original laddar den ca 0,5-0,6 ändå?!?! Går klart sämre på fullgas, typ halvgas ger mest ladd..?
Provtryckte återcirkulationsventilen, tät vid vakuum, kan inte hålla tätt vid tryck, det kan väl inte vara rätt?
Allt är original på bilen, och jo jag tänker provtrycka systemet om inte "dumpen" är klart misstänkt.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av Thunderbo1t »

Dumpmembranet inspekterat och testat, är helt.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av Steve »

Har den alltid laddat så mycket? Är avgas, m.m. original?

Hur provtrycker du ventilen? Dvs hur har du pluggat och vars har du tryck?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av Thunderbo1t »

Original, sista ljuddämparen har ramlat bort bara :lol:
Aldrig mätt innan jag monterade pysen, kopplar jag tillbaka allt original så laddar den 0,5-0,6 lite ostadigt, och går som när jag köpte den för något år sen.
Testat dumpen med typ en sån här: https://www.summitracing.com/parts/otc-6975
och nu även plockat isär den och inspekterat och även vakummtestat membranet löst, tätt som ett grodarsel :hihi:
Kan dålig gnista göra så det blir så här? Tycker den borde rycka och lägga av, inte bli liksom seg på fullgas? Känns vid acceleration lite som om effekten går lite upp och ned, tror inte någon "icke bilintresserad" skulle märka det.
Ingen blåryk eller symptom på något defekt, bra avgasvärden på bes, känns ok.
5 min fix som blev ett helgjobb verkar det som :doh:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av Jens Gustavsson »

börja med att provtrycka hela turbosystemet. sen pys inte upp laddtrycket prova med en yttre liten drag fjäder istället för att slösa bort de lilloa flöde som fins i den turbon.

provtryckning viewtopic.php?f=12&t=361

mvh jens
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av zurfer »

om du tar bort slangen mellan wg klockan och turbon, pluggar slangen från turbon, ut och gasa försiktigt och håll koll på att laddet inte skenar iväg allt för högt, ladda inte mer än 1 bar.. funkar de så är de förmodligen nått knas med pys grejerna
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av Jens Gustavsson »

man kommer mycket längre med en enkel provtryckning. gjort på 5 min. jag gjorde det på min bruks saab 95 sportline 180hk och hitta en massa dåliga o ringar mellan filter och turbo. man måste dock plugga nån vevhus slang på vissa bilar.

saaben vart klart.... höll på säga piggare men mindre trött är nog bättre haha 15.8 på dragyn på 402
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av »

En dålig bränslepump kan ge liknande symtom att den bara går sämre då laddet ökas om bränslemängden slutar öka.
Sitter det något chipp eller så i boxen annars brukar dom väll inte tycka om så mkt ladd. (Kan ev skilja på olika boxnummer vart dom bryter/börjar dumma sig)
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av Thunderbo1t »

Tror inte någon chippat den, men jag har aldrig öppnat boxen. Tror det sitter ett uttag på railen så jag kan koppla in min bränsletrycksmätare.
Kan ju koppla in en voltmätare på lambdan och se om den leanar ut också, men tvivlar lite på leant, den fick äta upp en tank med drygt 50% E85 och den gick inte sämre, tänker att om det är boostläckage så mäter LMM för mycket och därav klarade den E85 utan att tveka? Kanske långsökt. Dröjer nog några dagar innan jag har tid med den igen, hade jag aldrig försökt öka laddtrycket har jag aldrig hamnat i denna felsökning utan trott att allt är ok :doh: :lol:
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av dsimila »

Uttaget på railen är en vanlig däckventil så du kan testa trycket med en däckgrej.
Dra returslangen från bränsletrycksregulatorn till en dunk och starta motorn. Det skall komma ungefär 2 liter/minut på tomgång med vakuum bortkopplat om filter och pump är i skick.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av Steve »

Funkar inte nåt av dom tidigare nämnda grejerna kan det ju vara idé att prova att köra med öppen downpipe så inte katten eller ljuddämpare är täta, och jag hoppas att du har provat byta luftfilter/vara utan :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Vart tar mitt laddtryck vägen? 940LTT

Inlägg av Thunderbo1t »

Luftfilter och bränslefilter har bara gått några 100 mil.
Har nya stift, lock, rotor, kamremssats och en VX3 kam (ingår väl nästan i servicen :hihi: )
som ska dit vilken vecka som helst :whistle:
Just nu låg prio på denna bilen några dagar.
Stort tack till alla som tipsar om felsökning :thumbright:
Skriv svar