Vatteninsprutning till sugkompressor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
busse
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 21, 2021 7:50 am

Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av busse »

För att göra en lång historia kort så jag gjort nåt så tokigt som att sätta en Aisin AMR300 kompressor på en Honda CB250N, och reultatet efter en massa jobb under 2.5 år blev nog så bra med tanke på att jag inte sänkt kompen på motorn. Jag har inte maxat ut motorn då jag är för feg att ligga i farter runt 160-170 km/h med denna hoj men vid 7000 rpm och nånstans run t 85% öppen trottel så ligger på ca 0.65 i ladd, jag har inte upplevt eller kunnat höra att motorn spikar men detta är nog nära gränsen med 9,4 i komp på 98 oktanigt bränsle. Jag vet inte riktigt men jag kan tänka mig att jag nog kan närma mig 0.75-0.8 bar vid 10000 rpm och fullt öppen trottel så då vore nog vatteninsprutningen bra.

Har läst lite och funderar på om en spolarpump funkar, jag behöver ju inte övervinna laddet så vattnet ska injecera innan kompressorn. Om man ska ha spolarpump, vilken pump kan då vara bra? Vill ju helst ha nåt från en vanligt förekommande bil om det går att hitta nån sån.

Vad ska man ha för tryckgivare som startar pumpen, esska.se har en tryckbrytare https://www.esska.se/shop/Tryckbrytare- ... SS10MINI00 men frågan är hur en sån mår då den utsätts för vakuum vilket ju förekommer då och då i insuget? Några tips på vilken tryckbrytare man ska ha till att styra pumpen tänker mig att man börjar spruta in vatten vid ca 0.4-0.5 bars laddtryck. Oljetrycksgivare brukar väl ligga runt 0.4 bar men hur exakta är dom?

Sen måste jag ha ett dimmunstycke och var rekommendera här? Efter som att det är en motorcykel är det väldigt trångt runt hela kompressorn och förgasaren, ett munstycke från en oljebrännare tror jag blir nog så stort, några tips på minsta möljiga dimmunstycke?

Var är det bäst att spruta in vattnet, före eller efter förgasaren? I mitt fall tror jag det vore enklast att få in ett munstycke efter förgasaren och bäst vore om det skulle gå att montera munstycket i en silikonslang. Annars får jag förska klura ut nåt sätt att få dit det om det ska monteras före förgasaren.

Vad har ni för tips då det kommer till vatteninsprutning?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av Daniel-635 »

Jag höll på att mixtra med det lite för några år sedan på min 635a.

Finns kanske några sidor läsvärt.

viewtopic.php?f=21&t=20403&start=765

Spontant, en spolarpump tar mycket ström (För en gammal MC) och ska dimman bli bra behöver man ganska höga tryck.
Men om du sprayar in i kompressorn är det kanske ett mindre problem.

Jag gjorde ett eget munstycke, så jag sprutade en stråle i 45° vinkel mot en polerad yta.

Enklast tänkbara munstycke skulle i min värld vara ett 0,6mm svets munstycke, dom du bankar (kaliberar :hihi: ) med en hammare tills flödet är lagom.

Tryckvakt, där hade jag köpt något elektroniskt SMC har denna, vi har flera på jobbet, och de verkar mycket pålitliga.
Fanns några på eBay, dom finns i några olika modeller, så kolla att de klarar 12 Volt.

Tror alla ha två programmerbara utgångar, där man kan ställa tryckvärden, och dessutom en Display där du ser trycket.

https://www.ebay.com/itm/123624369385?_ ... %3A2334524
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av The »

Är det inte enklare att bestycka upp och köra e85 istället?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
busse
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 21, 2021 7:50 am

Re: Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av busse »

Daniel-635 skrev: tor jul 08, 2021 4:52 pm Jag höll på att mixtra med det lite för några år sedan på min 635a.

Finns kanske några sidor läsvärt.

viewtopic.php?f=21&t=20403&start=765

Spontant, en spolarpump tar mycket ström (För en gammal MC) och ska dimman bli bra behöver man ganska höga tryck.
Men om du sprayar in i kompressorn är det kanske ett mindre problem.

Jag gjorde ett eget munstycke, så jag sprutade en stråle i 45° vinkel mot en polerad yta.

Enklast tänkbara munstycke skulle i min värld vara ett 0,6mm svets munstycke, dom du bankar (kaliberar :hihi: ) med en hammare tills flödet är lagom.

Tryckvakt, där hade jag köpt något elektroniskt SMC har denna, vi har flera på jobbet, och de verkar mycket pålitliga.
Fanns några på eBay, dom finns i några olika modeller, så kolla att de klarar 12 Volt.

Tror alla ha två programmerbara utgångar, där man kan ställa tryckvärden, och dessutom en Display där du ser trycket.

https://www.ebay.com/itm/123624369385?_ ... %3A2334524
Har läst igenom tråden så gott jag kunnat, du körde med dubbla spolarpumpar? Jag funderar på att ta spolarpumpen till strålkastarrengöringen från en skrotad Mondo som en kompis har, det ska väl vara högre tryck till strålkastarspolningen än vindrutespolningen. Vet inte hur farligt det är om pumpen tar ström säg 10-15A för det är ju väldigt kortvarigt jag kommer att ligga på sånt ladd att vatten pumpas in, på denna hoj går inte tändningen över batteriet så det är väl lyset och bredbandslambdan som kan tjorva, dock är det kanske inte så bra att överbelasta generatorn ett längre tag.

Lite mer info om munstycket, jag har svarv och en enklare fräs så jag är inte på att bygga nåt själv. Du skriver att du sprutar strålen mot en polerad 45 graders yta, har du nån enkel skiss på hur munstycket tillverkades eller lite utförligare beskrivning? Jag monterade bromsslangen bak på min GSX750 igår och då sprayade jag såpvatten för att slangen lättare skulle glida in i hållarna på svingen och då fick jag idén att tillverka själv då man borde kunna göra nån liknande en sprayflaska. Dock blir jag inte klok på vad som ger själva dimmningen i blomsprutan.

Ska kolla upp tryckvakten, förhoppningsvis går den väl att gömma, hela hojen är av cafe stuk så en massa digitalt tjavfs hör inte hemma på den, är nog eländigt med bredbandslambdan :wink: :mrgreen:


Visst kunde det vara enklare bestycka om till E85 men inte lika kul och häftigt, fränhetsfaktorn är ju starkt avgörande på denna hoj för det finns ju inget klokt i att kompressormata en CB250N. Det hade varit betydligt, snabbare, enklare, billigare och bättre på alla vis att köpa en 50 hk hoj för mindre pengarna än vad denna hoj kostat hittils men inte lika kul :wink:

Postar en bild på hojen så får ni ett hum på vad jag håller på med.

Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av Daniel-635 »

Åh, snygg maskin !

Här är bilder från 2011 när jag skruvade med detta.
Tog en 12mm ? rostfri stång och vinkelslipade ur änden.
Sen polerade jag ytan där vattnet träffar.
Jag tog även och gjorde en nål för att kunna justera vattenmängden, med en m6 gänga.
Från minnet är det ett 1,5mm hål, som nålen går ner i med en 90° spets.

Detta skulle dock ge alldeles för mycket vatten för din motor, då jag vart 400hk + på 635an.
Men det kanske kan ge någon idé.

Jag försökte att ha pumparna seriekopplade, men de tålde inte tryck på sugsidan, och "exploderade"
munstycke.jpg
munstycke.jpg (229.53 KiB) Visad 1104 gånger
munstycke 2.jpg
munstycke 2.jpg (180.02 KiB) Visad 1104 gånger
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
busse
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 21, 2021 7:50 am

Re: Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av busse »

Okej nu är jag med vad du menar, ska klura vidare på hur man kan göra en spridare. Vad tror ni om mässing funkar det eller nåt av man ut den mjuka mässlingen fort? Ska fortsätta att studera sprayflaska för att se om jag kan komma på nån smart design uti från det.

Jag funderade på om man skulle använda sig av Keihin munstycken för att justera vattenmängden då jag får för mig att dessa har M5 gänga. Annars borde ju ett ställbart munstycke från en gammal moped funka att justera vattenmängden.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av Daniel-635 »

Ett ställbart munstycke låter inte orimligt, kanske går att få lagom flöde med.
Från minnet sprutade jag in 500cc / min eller liknande, så grovsmide, jämfört med vad du behöver.

Biltemas tryckspruta, har rätt fint munstycke, men jag har noll koll på flöde.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000030676

Från minnet i bakhuvvet, med T-Röd 40% inblandning påverkades inte Lambdavärdet för mig, men över det kunde man se viss skillnad.

Ett tag funderade jag även på att ta trycket från ett kärl, och pumpa med kompressor istället för att pumpa vattnet.
Men där någonstans byggde jag om hela turbosystemet istället.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skulle testa i första hand med att sätta en ställbar 'powerjet' bak i förgasartratten som låter vatten dras in.
Sen tar du laddtryck från insuget och trycksätter tanken.

Helt självförsörjande utan pump och tryckvakter.

Enda nackdelen är om dimman inte blir bra nog, men det är värt ett test eftersom kompressorn kanske vispar upp det bra.

Jag kör extrasoppa i min moppe så, men en solenoid som stänger av eftersom tanken ligger ovanför i nivå, jag kör dem som tillskott till mitt torra lustgassystem.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av Jens Gustavsson »

cool hoj! men kan ju ha en behållare som tål lite tryck sen låta laddtrycket trycka in vattnet om man vill undvika el förbrukare?

mins jag körade ca 25-30% mängd vatten av bensinen jag körde in. då det begav sig på 90 talet med den gula. gick att öka laddtrycket med 50% utan att den spika.

hade du bott i närheten hade du fått en timmes gratis dyno tuning här bara för att det va ett fränt bygge!!!


mvh jens
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av Daniel-635 »

Man skulle kanske behöva kombinera ovanstående tankar med ett system som förhindrar att det inte smådribblar in vatten i onödan.

Backventil, så att tanken är trycksatt kontinuerligt ?
Wastegate klocka som manövrerar en liten Ballofix ventil för vattnet, så att det endast är till under laddtryck ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vatteninsprutning till sugkompressor

Inlägg av Kadett4wd »

Det fixar man med 'sug höjden'.
Det rinner tillbaka efter utnyttjande vilket gör det 'tar en stund' innan det kommer igen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar