B230FK med ryckig gång och tomgångsproblem

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Moto-XXX
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre maj 01, 2009 10:53 am
Ort: Trångsund, Sthlm

B230FK med ryckig gång och tomgångsproblem

Inlägg av Moto-XXX »

Min 940 Classic med B230FK har sedan länge problem med ojämn gång samt hög och varierande tomgång. Tomgången går inte att få ner under 1000rpm och tomgången kan emellanåt (typ en gång i månaden) lägga sig på 1800rpm i 10 sek för att sedan gå ner igen. På tomgång hör man hur motorn misständer smått och den skakar mycket.
Vid körning rycker den lite smått och och ryckigheten ökar dels när man gasar på och laddtrycket kommer och det är också påtagligt när man kör lugnt under 2000 rpm. Det sistnämnda gör den allmänt jobbig att köra i stadstrafik.
Det är alltså små ryck det är frågan om, bilen är fullt körbar och har aldrig haft en besiktningsanmärkning.

Problemet har existerat så länge att jag inte minns när det uppkom men bilen var då helt original utom möjligen en pysventil.
Nu har bilen en portad 531 och 15G samt en något avancerat A-kam samt chippade boxar mm så den är inte längre original men har inte heller något avancerat trim.

Under åren har jag bytt en massa delar utan resultat: Topp, LMM, BTR, tempgivare, chip/boxar, tomgångsmotor, bränslepump, tändmodul, spridare, tändkablar/rotor/fördelarlock/stift.

Ventilspel är nyligen kontrollerat och spjäll samt givare är injusterade så gott det gick, mekanikern sade att motorn inte kom ner till de önskade 600 rpm utan att stanna.

Har ni några tips för felsökningen?