Sida 1 av 1

Fjäder som styr wg

Postat: tis aug 10, 2021 12:54 am
av ROD02b
Vad händer om man sätter en fjäder på wg? Istället för vakuum klockan. Varning jag har provat. BMW M10b20 motor Saab 9000 agg. Laddar 7 psi som max.

Re: Fjäder som styr wg

Postat: tis aug 10, 2021 5:30 am
av Steve
Tar du bara bort slangen till klockan får du ju samma funktion och då styr avgasmottrycket laddtrycket

Re: Fjäder som styr wg

Postat: tis aug 10, 2021 8:49 am
av Kadett4wd
wastegaten var ju avgastrycksstyrd på första saabarna.
så det är jussom inget nytt under solen ;)

Re: Fjäder som styr wg

Postat: tis aug 10, 2021 9:16 am
av ROD02b
Steve: Det blir avsevärt mer än 5 psi då. Hur mycket kan nån annan fylla i.

Informationen får mig att fundera. Kan en extra yttre fjäder hjälpa min smart? Kommer det bli samma laddtryck med extra fjäder? Eller ett enkelt sätt att höja?

Mer info om Saaben. Fram med all teori.

Re: Fjäder som styr wg

Postat: tis aug 10, 2021 12:22 pm
av Steve
Hur ska nån veta hur kraftig fjäder du använt? Sitter ju en fjäder i wastegateklockan också så ja, det blir samma sak

Sätter du en extra fjäder på wastegatearmen blir det som att ha en kraftigare fjäder i klockan och då blir det högre laddtryck(för det mesta, beroende på andra faktorer)

Re: Fjäder som styr wg

Postat: tis aug 10, 2021 11:51 pm
av ROD02b
Steve: det handlar om två bilar. BMW¨n har bara en svag fjäder från en skrivbordslampa. Och jag vill höra teoretikerna beskriva vad som händer.
SMARTen har normal wg med tryckslang. Där fjädern känns svag. 1 finger rubbar den lätt. Kommer att testa extrafjäder i senhöst. vinterbil :-) . Får jag upp den med 3 PSI kan det räcka.

Re: Fjäder som styr wg

Postat: ons aug 11, 2021 11:43 am
av Steve
Vad i händelseförloppet är oklart?

Re: Fjäder som styr wg

Postat: ons aug 11, 2021 1:39 pm
av ROD02b
Jag vill jämföra teoretikers åsikter med mina praktiska. På BMW motorn. Och även teori och praktik på den nämnda SAAB motorn. Årtal på SAABen?
Effekt? Karaktär? Jag väntar med mina praktiska erfarenheter tills det kommer teoretiska här.

När släpper fjädern i ett SAAB 9000T agg? Typ max boost.

Re: Fjäder som styr wg

Postat: tor jan 06, 2022 4:38 pm
av fugazi
Hade en 99:a från -80
Bild snodd/länkad från SAAB-klubben... (Hua!) :P
Bild
Under alu-hatten på WGn satt en fjäder har jag för mig och ett svindyrt membran som inte riktigt tålde värmen...
Styrd med tryck från grenröret, och när membranet sprack fick man en del högre tryck... och om man byglade tryckvakten så spikade det rätt ordentligt!
Då fick man släppa av lite på pedalen...
Karaktär? ="ilsk"
145hk orginal

Och varvstoppet satt i rotorn på fördelaren, vilken med fördel kunde bytas mot en "vanlig" utan stopp....
Då varvade den ur "bättre", t.ex när man missade en fullgasväxling! :hihi:

Re: Fjäder som styr wg

Postat: sön sep 04, 2022 12:42 pm
av Baxman
ROD02b skrev: tis aug 10, 2021 12:54 am Vad händer om man sätter en fjäder på wg? Istället för vakuum klockan. Varning jag har provat. BMW M10b20 motor Saab 9000 agg. Laddar 7 psi som max.
Det som vanligvis hender på en bensinmotor er at man får maksimal spool up, høyt ladetrykk på lave turtall og lave ladetrykk på høye turtall.
Når man kjører på høye turtall med lite gasspådrag så kjører man med ett voldsomt ladetrykk i intercooleren. En dårlig løsning på alle andre motorer enn Diesel uten gasspjeld.

Re: Fjäder som styr wg

Postat: sön sep 04, 2022 12:46 pm
av ROD02b
Hur blir laddtryckskurvan i mitt fall...