Portning/trimning B230FK

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Portning/trimning B230FK

Inlägg av MrCrankyface »

God dagens!

Eftersom jag inte har tid att arbeta på min projektbil har det blivit många funderingar över framtida saker jag kan göra med den istället..
Någonting jag snöat in på just nu är det där med portning av topp/insug och allmän trimning.
Har försökt söka mig till information men dyker upp lika många frågor som svar. :lol:
Ber om ursäkt i förväg om vissa frågor är korkade, jag är väldigt grön på detta ämne.

Lämna in är inte ett alternativ eftersom jag är lite besatt av att försöka själv, lära mig och framförallt förstå maskinen.
Slutmålet/tanken är att ha en b230 med turbo för gatbruk, cirka 300 hästar hade varit fint.
Jämn effekt är mycket viktigare än hög effekt för mig, vill inte behöva varva ur grejjerna för att det ska ge maxeffekt så att säga.

Har i dagsläget en B230FK med vad jag tror är en 530 topp, vet inte vad det är för kamaxel i.

Så min "plan" ser i dagsläget ur så här:
-Montera större än original intercooler(behövs kanske inte men skadar inte heller såvitt jag förstått, plus ser ballt ut. :hihi: )
-Originalturbo klarar bara runt 200hk om jag förstått rätt så den får bytas, tar gärna tips på vad en vettig(ekonomisk) ersättare är?
-Någon sorts tryckstyrning får byggas då det inte är en fulltryckare(Elektriskt styrd wastegate via MaxxECU eller dylikt kanske?)
-Införskaffa V-kamaxel om det inte redan sitter. Har tändningsfördelare i bakre överkant av motorn, spelar detta in på val av kamaxel?
-Bygga nytt avgassystem(2.5"?) och header(behöver forska i längder osv där, några tips?)
-Se till så stakar och kolvar väger exakt samma.
-Eventuellt skicka vevstake o.s.v på balansering, behövs det om man inte tänkt varva mer än original eller är det overkill deluxe?
-Insug funderar jag på att bygga nytt alternativt om det räcker att porta original?

Portning generellt, ska man tänka på något särskilt för att få en bra "gat karaktär"?
Vad jag förstått så vill man absolut inte ha polerat på insuget, just för att se till så det blir lite turbulens och blandning där?
Medan avgas gärna får vara polerat och fint för högsta möjliga flöde?
Matchportning bör väl vara en fördel oavsett?
Eftersom det kommer vara betydligt högre luftflöden är original så antar jag att man kanske behöver en större LMM också?
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Portning/trimning B230FK

Inlägg av Urban Lindström »

Håll det enkelt, en oöppnad fk klarar lätt 300hästar. Satsa kulorna på ett ordentligt styrsystem och sortera ut alla barnsjukdomar innan du byter ut delar/proppar i effektmålet. Här har Jens skrivit om rödblocktrimning i olika steg. viewtopic.php?t=11843
finns en uppsjö med trådar om b230 turbotrim t.ex denna där trådskaparen testat flera av volvos originalkammar :) http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8284.0
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Portning/trimning B230FK

Inlägg av Baxman »

Skriv svar