Bmw M10 vatten i oljan igen...

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Samuelk
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
Ort: Norberg
Kontakt:

Bmw M10 vatten i oljan igen...

Inlägg av Samuelk »

Lyfte toppen efter att ha fått vatten i oljan. Gjorde rent efter bästa förmåga men kunde inte finna några sprickor. Ny packning och arp-bultar. Samma problem igen.

Min fråga är om toppen och blocket är plant, var kan sprickorna sitta? Har lagt massor av tid på toppen och vill inte skrota.

/Samuel
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...

Inlägg av Pacman »

M30-blocken brukar spricka från skruvhålen in mot vattenkanalerna. Vet inte om M10 gör likadant.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Samuelk
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
Ort: Norberg
Kontakt:

Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...

Inlägg av Samuelk »

Ok, det var intressant.
Ja M30 och M10 är ju av samma familj så det borde ju verkligen kunna vara möjligt. Har varit noga med att ta ut olja ur skruvhålen för topplocksbultarna, men det är ju inte att vara säker på.

Hoppas bara att det är möjligt att se eventuella sprickor...

Ingen som vet var det eventuellt brukar spricka i toppen?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur mycket drar du bultarn? blocken är klena där och gillar inte höga nm.

dock bruka toppackningarna hålla rätt bra ändå på dessa motorer.

prova orginal bultar och följ verkstads manualen. där står rakhets toleransen också skulle jag tro på block och topp.

vilken effekt och laddtryck och bränsle?
Samuelk
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
Ort: Norberg
Kontakt:

Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...

Inlägg av Samuelk »

Hej

Förstår. Körde enligt bifogad instruktion i tre steg till 90 ft lbs. Kanske var det för mycket?
Får kolla i verkstadshandboken gällande rakhet och mäta upp.

Har kört 1,2 bar som mest med vanlig 98 oktan. Har inte varvat så högt, kanske 6700rpm. EJ kompsänkt, förbrännigsrummen orörda. Bara polerat och uppsnyggat.

Motorn är obromsad så jag är osäker på effekt, kanske 250hkr.

Hx 35, shrick 284gr kam med hårdare fjädrar och grenrör med bra flöde.
Annars orginal i botten, org-borr och nya ringar och lager.

Det enda jag märkt är att den pulserar/blåser rätt mycket när man lyfter på oljepåfyllningen, som att den trycker kompression mellan ringarna.

/Samuel
Samuelk
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: tor dec 07, 2006 12:48 pm
Ort: Norberg
Kontakt:

Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...

Inlägg av Samuelk »

Aj då.
Läste just i verkstadshandboken att sista steg i åtdragning är till 7,5 kpm
Översätter det till 54,25 ft lbs.

Får det då till att jag dragit till 122Nm om jag räknat rätt.

Med vanliga bultar i en annan manual hittar jag 60 Nm + 33 grader + 25 grader.

Attans...
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Bmw M10 vatten i oljan igen...

Inlägg av whilliam »

Egentligen är inte 122Nm helt "off" för en M12x1.75 bult men om blocket är känt för att vara klent (att det spricker i bulthålen) så blir det nog lite tokigt :thumbdown:
Hoppas nån här har en smart och klurig lösning åt dig :thumbright:
Skriv svar