Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Inlägg av Allx »

Vad är grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv? Jag har 276 på insug och 284 på avgas i min RB26 och den ligger på ca 80 kpa på tomgång. Vill gärna få ner de lite. Just nu är insug 4 grader advance för att få lite mer bottenvrid/snabbare spool
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Inlägg av whilliam »

Beror mycket på hur du ställer kammarna (nockvinkel) samt VILKET varvtal det gäller. Även hur aggressiv (mekanisk) profil du har (området för rampen)
Skriv lite mer utförligt vad du är ute efter för resultat så blir det enklare att tipsa.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Inlägg av Allx »

Nu när jag kollar på JUNs hemsida hittar jag inte den profilen som förra ägaren sa att de skulle vara så de måste jag mäta upp först. Men jag kan tänka mig att de runt 11 i lyft på avgas. Något lägre på insug. Inte direkt optimala kammar för gatkörning
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Inlägg av mattias »

Kolla med indikatorklocka vad du har för lyft i TDC så kan man få en bra fingervisning om vad det handlar om.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Inlägg av Baxman »

Allx skrev: tor sep 16, 2021 9:12 pm Vad är grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv? Jag har 276 på insug och 284 på avgas i min RB26 och den ligger på ca 80 kpa på tomgång. Vill gärna få ner de lite. Just nu är insug 4 grader advance för att få lite mer bottenvrid/snabbare spool
Hovedgrunnen til at man får for lite undertrykk på lägre varv er at ventilene har for høyt løft, både i øvre dødpunkt, og ikke minst i nedre dødpunkt. Det er vanskelig å kompsensere for dette. Motoren er rett og slett "overkammet", noe som er veldig vanlig.
Mer advance gir mindre ventil løft i nedre dødpunkt, som er gunstig, men høyere ventilløft i øvre dødpunkt = mer overlapp som er ugunstig. Retardere kammen gir mindre ventilløft og mindre overlapp i øvre dødpunkt og dette er gunstig, men da øker ventilløftet i nedre dødpunkt som er ugunstig.
Ta en titt her for å se hva jeg mener:
http://www.catcams.com/products/camshaf ... ge=english

Det som kanskje kan være interessant er å gjøre en liten test med ca. 110 grader på innsug og 120 på eksos, dette for å teste med redusert overlapp.

Her turbokammer å sammenligne med:
http://www.catcams.com/products/camshaf ... ge=english
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Inlägg av whilliam »

Visst är det så att det blir svårt att få högt vakuum på riktigt låga varvtal när durationen är lite hög, fast det är definitivt värt att testa lite mindre överlapp (verkar vi vara eniga om)
Nyligen har Jens testat detta (bytt kam från en med 108 nockvinkel till en som har 112) resultatet blev 59kPa med första kammen och 48kPa med den "snällare", se denna sidan: viewtopic.php?f=46&t=98096&start=90
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Inlägg av Jens Gustavsson »

Allx skrev: tor sep 16, 2021 9:12 pm Vad är grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv? Jag har 276 på insug och 284 på avgas i min RB26 och den ligger på ca 80 kpa på tomgång. Vill gärna få ner de lite. Just nu är insug 4 grader advance för att få lite mer bottenvrid/snabbare spool
det kan va helt enekelt för vassa kamaxlar? men på en 4v topp med dubbla kamaxlar kan man justera bort överlappet då kommer vac tillbaka på låga rpm. mer adv på insug hjälper också.

sen är det en massa andra grejor också som motor stolek, ventilstorlek, kompa förhålande och hur bra skick motorn är i också.

såg du testerna på snäll gatkam i min andra B230 tråd? fick till 48kpa där till slut på dryga 900rpm med fina avgasvärden ändå hygglig effekt för den motortypen.

mvh jens
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Inlägg av Allx »

Tack för tipsen! Ska börja med att mäta upp lyft i tdc och se vad man har där.

Vad blir det för ändring på motorgången om man har låt säga 1, 2, 3, 4 mm i lyft vid tdc? Vad är bäst för lågvarv och vad är bäst för högvarv?

Har inte möjlighet att montera gradskiva så jag får köra "snabbinställning" så länge
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Inlägg av whilliam »

Det blir ju helt olika skillnader om du ändrar avgas eller insug. Den viktigaste händelsen för motorkaraktären på "körområdet" är när insug stänger.
(det bestämmer hur mycket man "fångar" i cylindern och hur man påverkar insugspulsen med reverserande gas)
Senare stängning ger mera effekt på höga varvtal och det är tvärtom mot hur du har det nu

Ska du laborera med enbart tomgångsegenskaper men försöka behålla hur motorn uppträder i mellanregister och uppåt så kan det ibland, löna sig att reglera nockvinkel på endast avgas. Jag reagerar mest på den långa durationen du har på avgas, kanske det är bara den som behöver bytas om du inte "får till det"

Nockvinkel är ett uttryck för hur stor skillnad det är på max-öppningsläge avgas/insug sett ifrån ÖD, så på en twin-cam har man händerna fria att justera hur man vill.

Hade gärna sett att du berättar hela "receptet" och målsättningen - nu får man gissa lite lite vad du söker, kanske skulle hjälpa dig med tomgången om du bytte spridare, vissa sätter 12 spridare för att få en bättre sprutbild. (eller specialspridare som sprayar på ventilerna ändå, såna måste sitta i exakt läge hela tiden och får inte snurras)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Grundregeln gällande mer undertryck på lägre varv

Inlägg av Erland Cox »

På tomgång och låglast trottlad så går motorn bättre med mindre överlapp och HC värdena blir bättre.
Likaså undertrycket i insug.
Men du får mer fullgaseffekt från låga varv med mer överlapp upp till en viss gräns.
Så TDC lyftet beror helt på vad du eftersträvar, lugn gång vid delast med bra avgasvärden eller max effekt vid fullast.
En motor med 1 spjäll per cylinder är mindre känslig för överlapp än en motor med plenum och bara ett spjäll.

Erland
Skriv svar