Stora motorer stora turbo ww2
Stora motorer stora turbo ww2
Hej , jag hittade bilder av turboinstallationer i flygplan . Ser rätt välgjort ut flödesmässigt och med intercooler,wastegate.
Trodde inte det fanns wastegate då. Har läst att det var Gillbrant som tog fram den, men det gällde kanske personbilar
Trodde inte det fanns wastegate då. Har läst att det var Gillbrant som tog fram den, men det gällde kanske personbilar
- Bilagor
-
- p-47-intercooler-107w-3.jpg (66.62 KiB) Visad 1278 gånger
-
- p-47-intercooler-107w-2.jpg (74.61 KiB) Visad 1278 gånger
-
- p47_orig.jpg (108.08 KiB) Visad 1278 gånger
Re: Stora motorer stora turbo ww2
Fler bilder..
- Bilagor
-
- b-17-intercooler-107w-1.jpg (120.6 KiB) Visad 1276 gånger
-
- p-47-intercooler-107w-5.jpg (64.19 KiB) Visad 1276 gånger
Re: Stora motorer stora turbo ww2
Vad tror ni att de tre raderna med punkter på böjen in i turbon är?
Kanske någon styrning av luftflödet med inre vingar, som då är nitade-lödade ? Bara en tanke..
Kanske någon styrning av luftflödet med inre vingar, som då är nitade-lödade ? Bara en tanke..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Stora motorer stora turbo ww2
Vet inte vem som "uppfann" wastegate men det är nog rätt gammalt, ligger ett Patent från 1962 som Schwitzer ordnade men det var nog inte själva "början".
Fast jag ser ingen wastegate på denna set-up, det står visserligen "wastegate" men det verkar bara var ett utlopp för förbrukade avgaser
Kika lite på fartygsdieslar, där är det stort
Det stämmer nog som du tänker om böjen in, den är lite väl "tvär" och då blir det ju bättre om man delar upp flödet.
Fast jag ser ingen wastegate på denna set-up, det står visserligen "wastegate" men det verkar bara var ett utlopp för förbrukade avgaser
Kika lite på fartygsdieslar, där är det stort
Det stämmer nog som du tänker om böjen in, den är lite väl "tvär" och då blir det ju bättre om man delar upp flödet.
Re: Stora motorer stora turbo ww2
Kan rekommendera denna nördbok om flygmotorutvecklingen:
https://www.adlibris.com/se/bok/the-sec ... 1911658504
Väldigt detaljerad och nördig, vilket är härligt. Även för mig som jobbat med motorutveckling så var det fascinerande att se hur mycket och hur långt dom kom i utvecklingen, även om inte allt kom hela vägen till produktion.
https://www.adlibris.com/se/bok/the-sec ... 1911658504
Väldigt detaljerad och nördig, vilket är härligt. Även för mig som jobbat med motorutveckling så var det fascinerande att se hur mycket och hur långt dom kom i utvecklingen, även om inte allt kom hela vägen till produktion.
Porsche 924 turbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Stora motorer stora turbo ww2
Kan rätta mig själv lite grann....
Har fått veta att de wastegates som används på flygplanen inte syns särskilt bra alla gånger. Detta betyder att det mycket väl kan sitta nånting sånt inuti utloppsdelen. (jag skrev i vart fall inte "kategoriskt")
Har fått veta att de wastegates som används på flygplanen inte syns särskilt bra alla gånger. Detta betyder att det mycket väl kan sitta nånting sånt inuti utloppsdelen. (jag skrev i vart fall inte "kategoriskt")
Re: Stora motorer stora turbo ww2
Fel igen? Ajajaj
Re: Stora motorer stora turbo ww2
Visst kunde man bygga ganska avancerade motorer då. Den mekaniska utvecklingen hade redan då en lång historia
Ångmaskiner är ju imponerande med all mekanik, ventiler och reglersystem,
Här en bild på reglersystemet till en turbo/flygmotor
Ångmaskiner är ju imponerande med all mekanik, ventiler och reglersystem,
Här en bild på reglersystemet till en turbo/flygmotor
Senast redigerad av Thomas S den tor okt 07, 2021 7:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Stora motorer stora turbo ww2
Okej, inte flyg men ändå...
Finns säkert större, men detta är största kompressorhjulet jag sett i alla fall.
Detta vart i utställningen som finns i Köpenhamn, på Dieselhouse.
Där kan man även beskåda en "rätt" stor diesel, störst i världen i över 30 år, byggd före kriget nån gång, tror den väger 1400 ton.
Ett par ggr i månaden har dom uppstart av motorn, rekommenderas starkt om man har sådana böjelser.
På sidan här sitter de fyra kompressorerna.
Det är alltså en Kompressormatad 8 cylindrig dubbelverkande tvåtaktare, men det ser man ju nästan direkt när man tittar på den.
Från minnet läcker den rätt mycket på 3ans kolvstångstätning.
Finns säkert större, men detta är största kompressorhjulet jag sett i alla fall.
Detta vart i utställningen som finns i Köpenhamn, på Dieselhouse.
Där kan man även beskåda en "rätt" stor diesel, störst i världen i över 30 år, byggd före kriget nån gång, tror den väger 1400 ton.
Ett par ggr i månaden har dom uppstart av motorn, rekommenderas starkt om man har sådana böjelser.
På sidan här sitter de fyra kompressorerna.
Det är alltså en Kompressormatad 8 cylindrig dubbelverkande tvåtaktare, men det ser man ju nästan direkt när man tittar på den.
Från minnet läcker den rätt mycket på 3ans kolvstångstätning.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Stora motorer stora turbo ww2
Wastegates were used in plane engines from the beginning. Manually by pilot , to compensate for altitude.