Modern kam

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Modern kam

Inlägg av nkro »

Vad är en modern kam. Vad skiljer och varför. När blev det moderna kammar?
Jag pratade med en trimmare om kammar modern eller inte. Den kammen hade högre lyft än normalt. Han tyckte det inte var några konstigheter men ingen i Sverige slipade mastrar för detta. Nu ser jag kanske 10 år senare att fler och fler slipar kammar på det sättet. Kanske tom kopierat den kammen. Var vi i Sverige lata för att ta fram nya mastrar eller var det ett glapp från då till nu. För ville du inte överlyfta nu ser det ut som du alltid gör det.
Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Modern kam

Inlägg av Jens Gustavsson »

Vad pratar vi om för motor? oftast kan man optimera en kam-profil bättre och enklare i dag med datorernas hjälp så. Mekaniskt sett får man en mjukare snällare profil och ändå mer area och lyft på en given duration, säg vid 1.27mm lyft. Det märks tydligt i dynon också.

Såg erland kommenterat ett tidigare B20 inlägg och jag har tänkt svara på det men krävs ett ganska utförligt svar för att det ska va lönt. det är inte så mycket ramp-typ iallafall som har stor betydelse mellan "nya" och gamla kamaxlar det är så mycket mer....

B20 är både min och erlands favorit :lol: men det är en av de mest invecklade och svåra motor att få till en bra kam, men mycket har hänt bara sista året bakom kulisserna.

mvh jens
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Modern kam

Inlägg av nkro »

Dom vanligaste kammarna Volvo, Saab ohc. Som måste slipats flest av. Typ gata, folkrace, bilcross, 2150. Dyrare kammar blir lite annat då dom kanske görs direkt från ämne.
Niklas
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: Modern kam

Inlägg av David Ingvarsson »

Jens de vore kul/intressant om du hade tid och lust att skriva en liten sammanfattning gällande b20 kamaxlar, modernt kontra omodernt.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Modern kam

Inlägg av Pacman »

Det Erland menar med de olika ramperna är ventilens rörelse.
Förr designade man ramperna så ventilen hade en konstant hastighet i själva transporten från acceleration till retardation.
Det nya "moderna" sättet är att aldrig sluta accelerera utan accelerationen blir konstanten istället från acceleration tills det är dags att retardera igen. Det skapar en brutalare öppning av ventilen men ställer högre krav på mekanismen och de materialval man gör, samt noggrannare beräkning av vikter mm. Lägger man till vippor, utväxling, geometrier etc så bygger det på kalkylerna.
I dagens datorvärld får man hjälp med allt sådant medan förr när man satt med räknestickor så var det lite besvärligare.

Pratar man om att slipa om beg originalkammar så har du en begränsning i materialet man använder med. Ska man öka durationen så behöver man slipa ner mer än bara det ökade lyftet och snart når man en minimi bascirkel.
Slipar man på nya gjutämnen så är man friare att testa nya saker.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Modern kam

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska försöka svara med lite bilder men sannigen är att många gamla kamaxlar är mycket agresivare mot ventilmekanismen än de nyare faktiskt.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Modern kam

Inlägg av nkro »

Bra förklaring pacman. Är det ngn som vet när man började med moderna grejer i Sverige. Det är fortfarande lite dålig info om vikter och tryck när man köper en kam om det nu är än mer viktigt.
Niklas
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Modern kam

Inlägg av OttoB »

I took one study course about engine simulation basics. One learning exercise was to calculate a cam profile from four different equations from some German book. After we had made our own cam profile it was time to drop that profile in a simulation program (Gt suite) with all data masses and valve train geometry.
It took several iterations with springs and profile to keep whole valve system in control.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Modern kam

Inlägg av Erland Cox »

Mig veterligen så är det bara AGAP som kör med konstant acc ramp.
Problemet är den att vinkeln ändras med spelet.
Och har man en turbomotor med bra cylindertryck där ventilen inte ploppar upp direkt så matar acc rampen bara på brantare och brantare.
Alla kammar jag kör med har konstant hastighetsramper, även när jag beställer från AGAP.

Erland
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Modern kam

Inlägg av Thunderbo1t »

Finns det något bra ställe att läsa om skillnaden på konstant acc vs hastighetsramp?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Modern kam

Inlägg av Erland Cox »

Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Modern kam

Inlägg av Erland Cox »

Här finns en del artiklar om kamaxlar.

http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html

Erland
Skriv svar