Dreva 01E awd låda

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Duke of Cruel
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
Ort: kronoberg

Dreva 01E awd låda

Inlägg av Duke of Cruel »

Non som har drevat om en 01E awd låda för offroad körning?

mvh
inga kat = inga co2
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Dreva 01E awd låda

Inlägg av whilliam »

Hur mycket vill du växla ned den? Det är ju en knepig låda att göra sånt med eftersom den bara har 2 axlar (ingen primär reduktion som går att trixa med)
Alternativet med ring/pinjongbyte och då även i bakaxeln finns ju men det brukar bli kostsamt
Duke of Cruel
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
Ort: kronoberg

Re: Dreva 01E awd låda

Inlägg av Duke of Cruel »

havde hoppat rundt 40 i 1:ans växel v 7000 varv
inga kat = inga co2
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Dreva 01E awd låda

Inlägg av whilliam »

Nu kan jag inte data för utväxlingar på den bilen, men en bedömning (och särskilt om du ska ha större hjul) är att du måste halvera varvtalet på utgående......
Detta är alldeles för mycket ändring för att lyckas göra utan stora kostnader med specialtillverkade grejer.

Blir nog billigast, som "garagelösning" att lägga in en extra planet växel mellan motor och låda eller planetväxlar på främre drivaxlar i kombination med en annan utväxling (eg. helt annan bakdiff) på diffen i bak. (tänk på att Audi har en kardan som snurrar baklänges)
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Dreva 01E awd låda

Inlägg av SevenEight »

Du får köra med pytte-små hjul!!

4,375 är väl högsta slutväxeln som finns för 01E tyvärr. Du får bygga portal axel hus med utväxling!
Henrik Eriksson
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Dreva 01E awd låda

Inlägg av whilliam »

Med lite kreativitet kan man väl tänka sig en vanlig låda från en framhjulsdriven tvärställd som man sätter bakom Audilådan (man väljer lämplig växel i den, ungefär som på en A-traktor)
Drivaxlarna från den kan sedan driva vanlig fram o bakdiff från annan 4-hjulsdriven bil (exempelvis Ford Sierra/Scorpio)

Genom att använda en växellåda som "fördelningslåda" så får man en mängd utväxlingsvariabler.
Nackdelar blir vridmomentskapacitet men det beror ju i sin tur på vad "farkosten" ska åstadkomma och vad det önskas för varvtal på hjulen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 5678
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Dreva 01E awd låda

Inlägg av Steve »

whilliam skrev: tor mar 25, 2021 11:23 pm Med lite kreativitet kan man väl tänka sig en vanlig låda från en framhjulsdriven tvärställd som man sätter bakom Audilådan (man väljer lämplig växel i den, ungefär som på en A-traktor)
Drivaxlarna från den kan sedan driva vanlig fram o bakdiff från annan 4-hjulsdriven bil (exempelvis Ford Sierra/Scorpio)

Genom att använda en växellåda som "fördelningslåda" så får man en mängd utväxlingsvariabler.
Nackdelar blir vridmomentskapacitet men det beror ju i sin tur på vad "farkosten" ska åstadkomma och vad det önskas för varvtal på hjulen.
Vad är då vitsen med Audilådan?

Och sitter allt i en "original" Audi - ska man då ha en diff under vanliga lådan?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Dreva 01E awd låda

Inlägg av whilliam »

Nu ska du inte ta detta på det allra mest allvarliga sättet, :hihi: mest att man hjälper till o "spånar" kring andra tankar....
Jag vet inte hur viktigt det är att audilådan sitter kvar, och precis som du verkar mena så behövs den inte längre för själva funktionen. (man kan ju lika gärna växla med den andra lådan)

Menar du Ford- fram- diffarna så går de att sätta på sidan med en drivaxel igenom kopplingshuset och menar du diffen på lådan bakom ordinarie så måste den inte lutas så att diffen hamnar lägre än att det funkar.

Försöker bara hjälpa till lite eftersom det är VÄLDIGT dyrt att beställa två stycken specialtillverkade slutväxlar (vilket är ungefär vad trådskaparen frågade om)
Skriv svar