medbringarskiva

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
greven
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: sön jan 23, 2005 7:42 pm
Ort: örebro

medbringarskiva

Inlägg av greven »

Jag har för andra gången lyckats köra sönder medbringarskivan på min subba med td40 och th475 låda. Går det att tillverka en egen? Eller är det nått speciellt material i den? Den som sitter original är ca 2 mm tjock och ser ganska okomplicerad ut för att kosta 8500 +moms.

Tacksam för alla svar och tips.

God jul.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Dum fråga kanske men...

Vad är en medbringarskiva och vad gör den?

Th475, vad är det för låda? nån hybrid?
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
greven
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: sön jan 23, 2005 7:42 pm
Ort: örebro

Inlägg av greven »

det här är medbringarskivan. den sitter mellan motor och turbin.

Vad gör den... går sönder mest :(
antar att det är nån sorts flexplatta..?

Bild


th475 är en förstärkt th400 som volvo använde i sina lastbilar.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

vanlig flexplatta tycker jag de ser ut som.. måste ju gå att göra en solid utan hål i..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Sleeper_86 skrev:vanlig flexplatta tycker jag de ser ut som.. måste ju gå att göra en solid utan hål i..
Fast helt vanlig ser den ju inte ut ändå..
Vad är det för junk mellan skivan och vevaxeln? ser ju ut att vara en massa saker där..

Delningen i skruvhålen, är det samma som på vevaxeln?
Isåfall kan du säkert köpa en räserflexplatta och svarva bort startkransen bara...

Skulle va kul att se en sprängskiss på det där, verkar ju va lite annorlunda :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
greven
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: sön jan 23, 2005 7:42 pm
Ort: örebro

Inlägg av greven »

junket är en proppmätt startkrans, ser skitmysko ut.

har ingen aning om det är ihopplock eller orginal. har inte lyckats hitta nån sprängskiss, men motor och låda är troligen ifrån en volvo f407.

om nån vet var man hittar en sprängskiss vore det toppen.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Ok..
Ja inte lätt när det är sånna specialgrejer..
Verkar ju va en ball lösning iaf :)

Man kan ju undra varför den spricker hela tiden oxå..
Lådan kanske inte linjerar bra mot motorn?
Men sånt är ju lite stökigt att kolla upp...

Om jag var du skulle jag leta rätt på en vanlig flexplatta från en cheva och kolla om det är samma bultmöntster!

Är det så, så finns det ju gott om bra flexplattor att köpa från firmor som säljer speedparts till v8or...
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
greven
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: sön jan 23, 2005 7:42 pm
Ort: örebro

Inlägg av greven »

lådan är , som jag förstår, en preppad th400 som ska vara extremt svår att knäcka och satt orginal i volvos lastbilar. det står både gm och volvo lite hätr å där på den. den heter allison 475 eller th475 beroende på vem man frågar..

ska plocka bort skivan iallafall , då kan jag passa på att jämnföra med andra lådor.

jag har oxå funderat på hur bra den stämmer mot motorn. när den är igång så ser det ut som att turbinen svajar, vilket borde vara omöjligt ??

från jag köpte den tills första skivan gav sej hann jag köra flera hundra mil och har ingen aning om det var nåt fel på den innan . andra raset efter 3 dagars körning berodde på slappa gängor mellan motor och låda och till slut gled dom isär och pajjade packboxen.
Användarvisningsbild
greven
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: sön jan 23, 2005 7:42 pm
Ort: örebro

Inlägg av greven »

Bild

jag gjorde en skiss på skivan som visade sej vara helt av när jag plockade bort den. teoretiskt sett skulle den kunna vara 18 mm utan knäcken för inget tar i.
om nån har en vanlig flexplatta och har lust att måtta lite vore det guld värt.

den är 18 mm "hög"
2 mm gods
73 mm innerdiameter
343 mm ytterdiameter
cc 52 inre bultcirkeln
cc 147 mm ytterbultcirkeln
Användarvisningsbild
greven
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: sön jan 23, 2005 7:42 pm
Ort: örebro

Inlägg av greven »

nu är lådan renoverad men jag får inte tag på nån skiva.
finns det nån här som kan tillverka en eller vet var man kan hitta en??
ytterst tacksam för svar.
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

greven skrev:jag har oxå funderat på hur bra den stämmer mot motorn.
när den är igång så ser det ut som att turbinen svajar
Du har kuggkransen på turbinen va? Den är ett bra riktmärke.
Om den vobblar så är det problem.
Kan du prova med en annan turbin?
Där turbinen går in i lådan är den ju lagrad. Kolla glappet där,
det kan inverka på vobblandet och även då flexplattans livslängd.
greven skrev:lådan är , som jag förstår, en preppad th400...
...den heter allison 475 eller th475 beroende på vem man frågar...
Ja nu ser jag ju en kuggkrans där inne också, då sitter den ju inte på turbinen juh.
Men jag känner inte igen skalet.
Det kan ju vara en Allison med TH 400-innehåll, vad vet jag.
.
Skriv svar