medbringarskiva
medbringarskiva
Jag har för andra gången lyckats köra sönder medbringarskivan på min subba med td40 och th475 låda. Går det att tillverka en egen? Eller är det nått speciellt material i den? Den som sitter original är ca 2 mm tjock och ser ganska okomplicerad ut för att kosta 8500 +moms.
Tacksam för alla svar och tips.
God jul.
Tacksam för alla svar och tips.
God jul.
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Fast helt vanlig ser den ju inte ut ändå..Sleeper_86 skrev:vanlig flexplatta tycker jag de ser ut som.. måste ju gå att göra en solid utan hål i..
Vad är det för junk mellan skivan och vevaxeln? ser ju ut att vara en massa saker där..
Delningen i skruvhålen, är det samma som på vevaxeln?
Isåfall kan du säkert köpa en räserflexplatta och svarva bort startkransen bara...
Skulle va kul att se en sprängskiss på det där, verkar ju va lite annorlunda
Gustav Sundberg
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Ok..
Ja inte lätt när det är sånna specialgrejer..
Verkar ju va en ball lösning iaf
Man kan ju undra varför den spricker hela tiden oxå..
Lådan kanske inte linjerar bra mot motorn?
Men sånt är ju lite stökigt att kolla upp...
Om jag var du skulle jag leta rätt på en vanlig flexplatta från en cheva och kolla om det är samma bultmöntster!
Är det så, så finns det ju gott om bra flexplattor att köpa från firmor som säljer speedparts till v8or...
Ja inte lätt när det är sånna specialgrejer..
Verkar ju va en ball lösning iaf
Man kan ju undra varför den spricker hela tiden oxå..
Lådan kanske inte linjerar bra mot motorn?
Men sånt är ju lite stökigt att kolla upp...
Om jag var du skulle jag leta rätt på en vanlig flexplatta från en cheva och kolla om det är samma bultmöntster!
Är det så, så finns det ju gott om bra flexplattor att köpa från firmor som säljer speedparts till v8or...
Gustav Sundberg
lådan är , som jag förstår, en preppad th400 som ska vara extremt svår att knäcka och satt orginal i volvos lastbilar. det står både gm och volvo lite hätr å där på den. den heter allison 475 eller th475 beroende på vem man frågar..
ska plocka bort skivan iallafall , då kan jag passa på att jämnföra med andra lådor.
jag har oxå funderat på hur bra den stämmer mot motorn. när den är igång så ser det ut som att turbinen svajar, vilket borde vara omöjligt ??
från jag köpte den tills första skivan gav sej hann jag köra flera hundra mil och har ingen aning om det var nåt fel på den innan . andra raset efter 3 dagars körning berodde på slappa gängor mellan motor och låda och till slut gled dom isär och pajjade packboxen.
ska plocka bort skivan iallafall , då kan jag passa på att jämnföra med andra lådor.
jag har oxå funderat på hur bra den stämmer mot motorn. när den är igång så ser det ut som att turbinen svajar, vilket borde vara omöjligt ??
från jag köpte den tills första skivan gav sej hann jag köra flera hundra mil och har ingen aning om det var nåt fel på den innan . andra raset efter 3 dagars körning berodde på slappa gängor mellan motor och låda och till slut gled dom isär och pajjade packboxen.
jag gjorde en skiss på skivan som visade sej vara helt av när jag plockade bort den. teoretiskt sett skulle den kunna vara 18 mm utan knäcken för inget tar i.
om nån har en vanlig flexplatta och har lust att måtta lite vore det guld värt.
den är 18 mm "hög"
2 mm gods
73 mm innerdiameter
343 mm ytterdiameter
cc 52 inre bultcirkeln
cc 147 mm ytterbultcirkeln
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm
Du har kuggkransen på turbinen va? Den är ett bra riktmärke.greven skrev:jag har oxå funderat på hur bra den stämmer mot motorn.
när den är igång så ser det ut som att turbinen svajar
Om den vobblar så är det problem.
Kan du prova med en annan turbin?
Där turbinen går in i lådan är den ju lagrad. Kolla glappet där,
det kan inverka på vobblandet och även då flexplattans livslängd.
Ja nu ser jag ju en kuggkrans där inne också, då sitter den ju inte på turbinen juh.greven skrev:lådan är , som jag förstår, en preppad th400...
...den heter allison 475 eller th475 beroende på vem man frågar...
Men jag känner inte igen skalet.
Det kan ju vara en Allison med TH 400-innehåll, vad vet jag.
.