va ska jag säga, som jag skrev så har det inte sådär jättesexuell betydelse, iom bakaxeln inte innehåller några lameller så finns inte så mycket som kan gå ner sej... så länge där finns nån tyop av smörjning så lär den hålla bra.
för å kunna ge ett uförligare svar så måste man ha mer info.
tex ska bilen gå som isbil?? isåfall, slå i nån tunnare olja som inte är allt för trög i kall väderlek, kanske skulle tom nån typ av dextron då funka, troligen,.
ska den gå ute i öknen krävs nått som är mer åt fetthållet, dvs ghööög viskositet,.
ska du köra 40k mil på gatan utan att behöva serva bilen, då lär du välja nån syntetolja med bra livslängd. (det borde dem som säljer oljan veta bäst)
ska den gå på strippen, , fan oljan är ju motstånd,. skvätt i ett par dl vanlig motorolja, det lär överleva innan det är dags å tömmma å byta drivaxlarna i varje fall..
ska den gå långlopp på bana , slå i en dyrare rejsingolja(vilket fabvrikat du än vill köpa så fins en som passar bra) och byt efter vajre tävling, då är knappast ekonomin nått hinder-...
det finns mao inget självklart val. men oavsett vad du väljer så lär den hålla många mil så länge allt med monteringen är som det ska....
desto viktigare är det som sagt om man kör med lameller, men nu är det ju inte det i detta fallet
Tänkte bara fylla i lite info om oljetyper. Säg att det finns 3 typer, motorolja en vanlig olja, växellådsolja för manuella och växellådsolja för automat.
Motorolja är vanlig olja med tillsatser som håller en motor i skick med tvätt och antikorrosion
Växellådsolja för manuell och diffar, innehåller EP tillsatser som hindrar slitage i metall som gnids mot metall som sker i kuggväxlar (Extreme Pressure)
Automat olja innehåller grepp tillsatser så lamellen kan greppa i olja och EP tillsatser för kuggarna i planetväxlarna, funkar även i lamelldiffar. DX3 är den vanliga, DX2 är med mera grepp i. Kan även användas i manuella lådor då grepptillsatserna hjälper synkringarna greppa.
Så en grov förenkling men poängen är att använda rätt typ av olja är väsentligt. Till exempel en diff som går med motorolja kommer troligen gå ner sig om det inte är en extra zink eller nåt special i oljan. Men bäst är såklart att använda en olja gjord för applikationen.
Svar till dig ovan, en diff ska ha hypoid olja. Har man lamelldiff ska man ha en speciell olja för det.