Vilken olja till torsendiff från bakaxeldelar?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

The skrev:
940 Guldboxen skrev: Men jag tycker det är dumt att snåla på oljor.
Word :thumbright:

Haha :wink: Kör även Mobil 1 Rally Formula 5-50w i "skrotmotorn" säger ju kanske en del :hihi:
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

någon skrev: ..."lär nästan garantretat funka bra..."
"borde dock inte spela så jättestor roll"
"typ 80-90 lr nått"
Vaffaan?
Har man ingen aaaning så skriver man väl inget?
MITT inlägg i den här frågan är PRECIS lika värdelöst...
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Och sätter man tillbaka det i sitt originalinlägg så gav de genast mycket mer.

Varför inte föregå med gott exempel? Om du inte har nått å komma med så håll tyst.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

va ska jag säga, som jag skrev så har det inte sådär jättesexuell betydelse, iom bakaxeln inte innehåller några lameller så finns inte så mycket som kan gå ner sej... så länge där finns nån tyop av smörjning så lär den hålla bra.

för å kunna ge ett uförligare svar så måste man ha mer info.
tex ska bilen gå som isbil?? isåfall, slå i nån tunnare olja som inte är allt för trög i kall väderlek, kanske skulle tom nån typ av dextron då funka, troligen,.

ska den gå ute i öknen krävs nått som är mer åt fetthållet, dvs ghööög viskositet,.

ska du köra 40k mil på gatan utan att behöva serva bilen, då lär du välja nån syntetolja med bra livslängd. (det borde dem som säljer oljan veta bäst)

ska den gå på strippen, , fan oljan är ju motstånd,. skvätt i ett par dl vanlig motorolja, det lär överleva innan det är dags å tömmma å byta drivaxlarna i varje fall..

ska den gå långlopp på bana , slå i en dyrare rejsingolja(vilket fabvrikat du än vill köpa så fins en som passar bra) och byt efter vajre tävling, då är knappast ekonomin nått hinder-...

det finns mao inget självklart val. men oavsett vad du väljer så lär den hålla många mil så länge allt med monteringen är som det ska....

desto viktigare är det som sagt om man kör med lameller, men nu är det ju inte det i detta fallet
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Tack för alla svar o funderingar! :)


Imorrn bär det av till SBP med Redline Shockproof heavy i bakaxeln :hihi:
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Moto-XXX
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: fre maj 01, 2009 10:53 am
Ort: Trångsund, Sthlm

Re: Vilken olja till torsendiff från bakaxeldelar?

Inlägg av Moto-XXX »

Jag behöver också olja till min Volvobakaxel med torsendiff, duger denna? https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000022982
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vilken olja till torsendiff från bakaxeldelar?

Inlägg av dundersmurfen »

Tänkte bara fylla i lite info om oljetyper. Säg att det finns 3 typer, motorolja en vanlig olja, växellådsolja för manuella och växellådsolja för automat.

Motorolja är vanlig olja med tillsatser som håller en motor i skick med tvätt och antikorrosion

Växellådsolja för manuell och diffar, innehåller EP tillsatser som hindrar slitage i metall som gnids mot metall som sker i kuggväxlar (Extreme Pressure)

Automat olja innehåller grepp tillsatser så lamellen kan greppa i olja och EP tillsatser för kuggarna i planetväxlarna, funkar även i lamelldiffar. DX3 är den vanliga, DX2 är med mera grepp i. Kan även användas i manuella lådor då grepptillsatserna hjälper synkringarna greppa.

Så en grov förenkling men poängen är att använda rätt typ av olja är väsentligt. Till exempel en diff som går med motorolja kommer troligen gå ner sig om det inte är en extra zink eller nåt special i oljan. Men bäst är såklart att använda en olja gjord för applikationen.


Svar till dig ovan, en diff ska ha hypoid olja. Har man lamelldiff ska man ha en speciell olja för det.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
pillee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre mar 30, 2007 7:55 pm

Re: Vilken olja till torsendiff från bakaxeldelar?

Inlägg av pillee »

Hej köper ni oljan från bakaxeldelar så får ni
Champion
Life extension
80W90GL5
mineral transmission fluid

Mvh Peter
Skriv svar