Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Vet tyvärr inte hur mk1ans nedre fäste ser ut exakt, men det sitter ett fjädersäte i bärarmen och ett i karossen. Du kan alltid byta till mk2-bärarmar och få ett kränghämmarfäste på köpet. Fjädersätena kommer ju inte vara till nån nytta för en coiloverdämpare. Det är lite ont om plats för fjädrarna (coilovern) uppe i karossen. Jag fick använda en del trix för att få dit allt på min bil (mk2). Rimligen kommer 740-coilovern passa med lite övertalning (om inte dina fjädrar är för stora). Bra verktyg är svets (alltid bra), svarv (stålbussningarna kommer du behöva anpassa) och porto power (då hålet är lite för litet).
//Jacob
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Bilen kommer som det ser ut nu mestadels gå drifting, hur tycker ni det funkar med delad bakvagn då? För-eller nackdel med krängningshämmare?

740 coilsen är i princip helt stela iinfästningen sånär som på en nylonbussning vilket inte flexar något nämnvärt. Med delad bakvagn rör sig bärarmen ju snett sett bakifrån, så har idag beställt ledlager som jag hoppas kan funka. Funderar på om det går att montera dämparen med bussningen uppe och använda lagret nere i ett nytt fäste..
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Trådlyft! Fått på coils bak nu.

Bild

Sådana fästen, distanser och ledlager på 960 mk2 bärarmar använder jag.

Bild

Där är 740 coils monterade och uppskruvade i maxhöjd. Så på gränsen till att man ska skaffa längre..

//Frans
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av taz82 »

Ser ut att kunna bli en del brytvinkel när det flyttas så långt ut, från bärmarmen för bussningarnas del.

Förstärkningen lär vara bra, polarn körde och labbade en del med hårda dämpare på sin 960 MK2a och den slog av originalpinnen när det började bli hårt och gick hårt.

Annars ser det bra ut, trevliga bakvagnar när man väl får till det!

Jag skall om någon månad laborera med MK2 axel utan bladfjäder och MK1 bärarmar och en hård fjäder och kort dämpare (kan återkomma med denna info då).

(off topic från diffdiskussionen)
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Funderade på det med bryt också, men med 760 bärarmarna hamnar fjädrarna och vikten på i princip samma ställe. Det är ju bara att testa. Rasar det får man väl förstärka ytterligare :)
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av taz82 »

Ungefär så, fast MK1 har ju fjädern liksom i sin bärarm, även om den är lite förskjuten.

Edit: MK1 skall det stå. MK2 har inga spiralfjädrar :)
Senast redigerad av taz82 den sön jul 05, 2015 9:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Vet någon förresten om det sitter 210 diff på bmw 530/535d e60 serien? Växellådan är ju väl tilltagen så man kan ju tycka att även bakvagnen borde vara det. Är det isf vanligt med lamellinnehåll?
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

Har provat min bakvagn rejält kör nästan 1000nm med bmw m3 3,2 diff
har moddat dit sellholms coilovers men ska byta fjäder för att få den hårdare,
Kör även med 128mm crMo knutar och axlar från ppf / 1500nm ska det hålla för cirka...
blivit mycket krångel man skulle byggt på bmw på en gång men samtidigt är det en utmaning, igentligen skulle man moddat upp suprans stora diff med riktigt innehåll verkar något hållbarare än bmws diffar
Fredrik
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Ferken »

Någon som har bild på hur det ser ut med krängare på mk2 Bakvagnen
Fredrik
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av taz82 »

Ferken:

Bild

Sitter fast på fyra ställen markerade med pilar. Stag upp till bryggan.

Bussningarna mot bryggan är samma sort som sitter i krängstagen mot hämmaren fram på 740, 940, 760 och 960 MK1.

Mvh
Turbofemma
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jul 25, 2015 9:58 am

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Turbofemma »

Tjenare! ny på detta forum men läst mycket trådar och ser extremt mycket kunskap och erfarenheter här!

Mycket intressanta och värdefulla erfarenheter i denna tråd!
Även mycket intressant med coilover erfarenheterna med denna bakvagn så jag var glad att de fanns i samma tråd!
Kommer i vinter modda min 960 -92-(T5) så all info äts upp med stor apptit:) Kör ZF 5 vxl 1:1 och mk1 bakvagnen med 960:ins automat slungdiff (4:10 har jag för mig) så det är ju inte den snabbaste av setupps.... :/
Jag har för avsikt att bygga för att köra 400+ hk (19t 350hk nu) på bana.

Är det bmw diff 210 som gäller ? erfarenheter av denna modd uppskattas!

Tack för att ni delar med er av er kunskap i dessa forum! det öppnar många dörrar för oss med hunger,driv och vilja att lära:)

Ha det fint!!
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Tja turbofemma! Kul med fler som laborerar i ämnet ;) Jag sprang över en nyrenoverad 188 diff med lamell och 3.15 i utväxling viket borde passa en zf ypperligt. Vart först lite skeptisk men frågade lite och fick svar från fler med 6-800 whp som kört allt mellan 2-5 säsonger vilket ju låter lovande för mig som siktar på 600 whp. Skulle det inte hålla får man väl slänga dit en 210:a.

Så tror 188 räcker långt även för dig och det verkar som 3.15 utv förekommer ganska ofta :thumbright:

//Frans
Turbofemma
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jul 25, 2015 9:58 am

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Turbofemma »

Ja jag sitter och spånar för fullt i hur det ska gå till så det är kanon kul att se hur andra gör och funderar :)

ska se om jag hittar en 188! är det samma splines på dessa och 210?

Sen laborerar jag duktigt (i huvve och på papper) hur man ska lösa coils bak på MK1, tycker man borde kunna fästa ett par i rätt längd direkt i samma fästen som orginal dämpare sitter? någon som testat detta?

Ha det fint!

//Micke
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av Phranz »

Vilka splines är det du tänker på?

Vet inte hur original fästen ser ut men blir ju samma nöt att knäcka som för mig med delad bakvagn och de bryt som blir när bärarmarna färdas "snett".
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: Volvo MULTILINK MK1 BMW DIFF diskussion!

Inlägg av jre »

Det är inte samma splines inne i en 188-diff och en 210-diff. Som bekant är det 26 splines inne i mk1 och mk2, 27 splines i en 188-diff och betydligt fler i en 210-diff.

Man måste ha uniballs både uppe och nere på dämparen för att det inte ska bli brytningar i den. Alternativt kan man givetvis ha gummibusningar som det är i orginal då rörelsen är ganska liten. Väljer man uniballs (sv: ledlager) så bör man täta dessa med rod tätningar (sv: gummibälg). (Köp på Rotera tex.) 960ins kaross är aningens tight för att få in coiloverfjädrar. Det kan behövas lite masage med en porta power.
//Jacob
Skriv svar